Katsot Keskisuomalaisen arkistojuttua. Tämä juttu on julkaistu 01.04.2012 15:18

Citroën DS5 epäonnistui tyylikkäästi

Uskokaa tai älkää, Citroën DS5 toi mieleeni Pahkasian. Tuo hulvaton huumorilehti nimittäin julisti joskus muinoin valokuvauskilpailun teemalla "epäonnistu tyylikkäästi". Kilpailun parhaita otoksia oli kuva omakotitalon puutarhasta. Kuva menestyi kilpailussa siksi, että kuvaajan oli tarkoitus ikuistaa aviomiehensä käyttämässä ensi kertaa perheen uutta ruohonleikkuria. Kuva oli kaunis, mutta fokusointi pahasti pielessä, koska mies leikkureineen meni jo ennen kuin kamera räpsähti.

Citroën DS5 on auto, jonka suunnittelijoiden fokusointi on ollut yhtä pahasti pielessä. Nippeliä ja nappelia ovat kojelauta ja katto notkollaan, mutta pääosin on tainnut tulla askarreltua nippeliä nippelin vuoksi.

Citroën DS5 on auto, jonka autosuunnittelijat ovat suunnitelleet toisilleen. Se joka keksii erikoisempia ratkaisuja, voittaa kisan.

Onhan se tottamaar hienoa sijoittaa auton kattoon eTouch-järjestelmään kuuluva SOS-painike, joka yhdistää hätätilanteessa puhelun 112-numeroon. Sen vieressä oleva painike puolestaan pirauttaa Autoliiton tiepalvelupäivystykseen. Koeajoautossa tosin kiellettiin ehdottomasti kokeilemasta painikkeita, koska kenelläkään ei ollut ihan täyttä varmuutta mihin puhelut oikeasti yhdistyisivät.

Kattoon lentokonehenkisesti sijoitetut heijastusnäytön ja lasikaton säätimet ovat väärässä paikassa. Ne vievät helposti ajajan huomiokyvyn harhateille.

DS5:n ulkonäkö on kaunis ja kovasti persoonallinen. Siitä ranskalaisvalmistajalle täydet pisteet.

Mutta sitten tullaan futuristiseksi viritetyn ulkoasun kääntöpuoleen. Hurlumhei-muotoilu ja lasikatto eivät ihan estä aikuisen ihmisen matkustamista takapenkillä, mutta ei paljon muutakaan: 180-senttisen matkustajan olo on takapenkin laitapaikoilla ahdistava, keskipaikalla istuminen puolestaan on täysikasvuiselle mahdotonta, koska lasikaton reunus hyökkää kimppuun.

Rohkean muotoilun toinen ongelma on näkyvyys. Tuulilasin kaksoispilarit syövät näkyvyyttä eteen ja etuviistoon, matala takaikkuna tekee saman tempun taakse.

Näkyvyyden kanssa samalle tasolle DS5 yltää jousituksellaan. Toivottavasti vain tähän yhteen koeajoautoon on osunut näin vaatimaton jousitus, sillä ainakin talven jäljiltä huonokuntoisilla suomalaisteillä DS5 tuntui kömpelöltä.

Ei Citroën DS5 toki ole pelkkää höttöä. Sen sisämateriaalit ovat laadukkaat ja moottoreista etenkin 1,6-litrainen ja 200-hevosvoimainen bensaturbo on kelvokkaan vääntävä (275 newtonmetriä).

DS5 on saatavana myös dieselhybridinä.

Mutta ei ole Citroën DS5:stä kilpailemaan Audi A4:n tai BMW320i:n kanssa niin kuin ehkä oli tarkoitus. Mutta uutta putkeen vaan, Citroën.

Vaihtoautot
Keski-Suomessa

Seuraa meitä Facebookissa

Työpaikat