Katsot Keskisuomalaisen arkistojuttua. Tämä juttu on julkaistu 30.07.2009 17:46
A A A

Kypärä on suomalainen juttu

Pyöräilykypärä sopii hyvin suomalaiseen päähän. Liikenneturvan mukaan on tärkeää seurata kansainvälistä keskustelua ja tutkimuksia, joita myös kypäränkäytön perusteista on tehty.

Useiden muiden maiden tyyliin Suomessa uskotaan pyöräilykypärän antamaan turvaan ja ihan syystä.

Brittiläinen tutkija Ian Walker selvitti pari vuotta sitten, miten pyöräilykypärän käyttö vaikutti autoilijoiden käyttämiin ohitusetäisyyksiin. Hän sai tuloksekseen, että autoilijat ohittavat kypärää käyttävän pyöräilijän lähempää kuin kypärättömän.

Kyse oli tosin muutamista senteistä, mutta joka tapauksessa lähempää. Walker pohti tarkoittaako tämä sitä, että kypärän käyttö näin ollen lisäisi turvattomuutta.

Pahimmassa tapauksessa se viestisi autoilijoille pyöräilijän ajotaitojen olevan paremmat kuin ne todellisuudessa ovat. Valheellinen turvallisuuden tunne on uskottavasti riskiä lisäävä tekijä liikenteessä.

Hollannissa epäröidään


Hollanti on ihailtu pyöräilymaa. Siellä pyöräilijöiden suhteellinen osuus eri tienkäyttäjiä vertailevissa onnettomuustilastoissa on korkea, mutta ajettuihin kilometreihin suhteutettuna onnettomuuksia sattuu vähemmän kuin esimerkiksi Suomessa.

Hollannissa ei erityisesti käytetä pyöräilykypäriä, eikä siellä ole lainsäädäntöä joka näin velvoittaisi. Hollantilaisten mukaan kypärän käytön velvoittaminen vähentäisi pyöräilyä ja tämän kansanterveydelle aiheuttama negatiivinen vaikutus olisi suurempi kuin kypärän tuomat edut onnettomuuksissa. Näiden perustelun taustalla olevaa tutkimustietoa on kuitenkin niukasti.

Hollantilaiset ovat todenneet, tosin siellä kypärän käytön on huomattu tyssäävän jo lasten täyttäessä kahdeksan vuotta.

Lähetä linkki
Sähköposti

Luetuimmat 24 tuntia

Vaihtoautot
Keski-Suomessa

Seuraa meitä Facebookissa