Katsot Keskisuomalaisen arkistojuttua. Tämä juttu on julkaistu 22.12.2011 14:43
A A A

Pitkät talvet lisäävät diabetesriskiä

Väestötutkimusten mukaan elimistön hyvä D-vitamiinitaso vähentää sairastuvuutta sydän- ja verisuonitauteihin, syöpiin ja kakkostyypin diabetekseen.

Jos olisi aina kesä, D-vitamiinin saannista ei olisi huolta, sillä iho tuottaa D-vitamiinia auringon valon vaikutuksesta. Suomalaisilla puutos on kuitenkin tavallinen, sillä täällä vietetään lyhyttä kesää, eikä ruokakaan tarjoa riittävästi D-vitamiinia.

Professori Tomi-Pekka Tuomainen mukaan nykysuositusten mukaiset D-vitamiiniannokset ovat liian pieniä suojatakseen kansansairauksilta. Toisaalta annosta ei voi kasvattaa miten suureksi tahansa, koska liika on vastaavasti haitaksi ja aiheuttaa kalkkeutumis- ja jopa sydän- ja hermosto-oireita.

Ruoasta D-vitamiinia ei voi saada liikaa. Parhaimmat vitamiinin lähteet ovat kala, margariini, maito ja metsäsienet.

Itä-Suomen yliopistossa alkavassa kokeellisessa tutkimuksessa selvitetään D-vitamiinivalmisteen tehoa sydän- ja verisuonitautien, syöpien ja kakkostyypin diabeteksen ehkäisyssä. Tutkimukseen kutsutaan vuoden 2012 alusta alkaen kaikkiaan 18 000 kuusikymmentä vuotta täyttänyttä itäsuomalaista, joille annetaan viiden vuoden ajan eri vahvuisia vitamiinivalmisteita tai lumevalmistetta.

Lähetä linkki artikkeliin
Sähköposti Facebook Twitter Delicious

Luetuimmat 24 tuntia

Seuraa meitä Facebookissa