Katsot Keskisuomalaisen arkistojuttua. Tämä juttu on julkaistu 26.01.2012 13:16

Kotitalous

Erilaiset ruokailijat: Millaiselle ihmiselle/perheelle ruuat on suunniteltu? Keksi henkilö tai perhe, jolle jokin esimerkkiruoka sopisi: kuka hän on, mitä hän tekee, minkä ikäinen hän on jne.

Hinnat: Ruuanhintojen vertaileminen lehtimainonnan avulla. Mitkä ovat päivän parhaat tarjoukset? Millaisia tuotteita on tarjouksessa? Miksi? Ruokailmoittelua on eniten torstain lehdissä, samoin ruokasivuja.

Kuvailevat sanat: Tutustu eri lehtien ruokasivuihin. Valikoi aineistoa sanomalehdistä ja aikakauslehdistä. Alleviivaa tai kirjoita paperille teksteistä adjektiivit eli kuvailevat sanat, joilla ruokia esitellään, esimerkiksi herkullinen, täyttävä, vähäkalorinen. Pohdi sanalistaa hyvinvoinnin ja terveellisyyden näkökulmasta.

Mainonnan keinot: Tutkitaan ruokamainoksia. Mitä houkuttelemisen keinoja ilmoittelussa käytetään: edullisuutta, kokonaan uutta tuotetta, uudistunutta tuotetta, terveellisyyttä, ajankohtaisuutta, ulkonäköön liittyviä syitä, painonhallintaan liittyviä syitä jne.

Ruokailutilanteet: Millaisia mielikuvia ruokailusta ruokajutut herättävät? Syödäänkö ruokia arkena vai juhlassa? Syödäänkö niitä yksin vai yhdessä?

Ruuan eri merkitykset: Ruoka on yhtäältä fyysinen välttämättömyys, mutta toisaalta se voi olla harrastus, sosiaalista kanssakäymistä, mielihyvän lähde, terveystuote jne. Luokittele ruokaan liittyvää aineistoa itse kehitettyihin kategorioihin.

Ruokakorin hinta: Kokoa viikonlopun ruokaostokset/syntymäpäivätarjoilu/leffaillan lehti-ilmoituksien perusteella. Käytössä on tietty summa rahaa, esimerkiksi 40 euroa, ja ostosten on oltava järkeviä. Ilmoituksia on eniten torstain lehdissä, kokoa sivuja valmiiksi tai tilaa eri lehtiä.

Seuraa meitä Facebookissa

Työpaikat