Autottoman "ajokoulun" ensimmäinen oppilas sai kortin – ajo-opetus on uuden edessä

Päättäjät haluavat purkaa ajokorttialan sääntelyä. Samaan saumaan iskee jyväskyläläisyrittäjä.

Melkein yhdeksän tuhatta euroa ajokortteihin.

Sitä jyväskyläläinen Hannu Valkonen mietti, kun kaksospojat alkoivat lähestyä ajokortti-ikää. Jo aiemmin Valkonen oli opettanut esikoistyttärensä ajamaan opetusluvalla ja hämmästellyt menettelyn hankaluutta.

– Silti opetusluvallakin B-kortteja ajetaan Suomessa yli 10 000 vuodessa, mies päivitteli ja innostui.

Syntyi idea autokoulubisnestä ravistelevasta Ratti.fi-palvelusta, joka saattaa yhteen ajo-opetusluvan suorittaneet, opettamisesta kiinnostuneet ihmiset ja ajokortin tarvitsijat.

 

Kilpailuetuna halpa hinta
 

Palvelu hyödyntää Suomen lainsäädäntöä, joka mahdollistaa enintään kolmen oppilaan opettamisen kolmen vuoden aikana opetusluvan saamisesta. Se lupaa B-ajokortin perusvaiheen viranomaismaksuineen noin 855 eurolla.

Vertailun vuoksi, Autokouluhinnat.fi-palvelu kertoo sivuillaan pelkän autokoulun perusvaiheen keskihinnaksi koko maassa 1 472 euroa, Jyväskylässä hinnat kipuavat saman sivuston mukaan lähes 1 800 euroon.

Ratti.fi:n kautta saman saa halvimmillaan alle kymmenen euron, jos korttia ajavan huoltaja ottaa opetettavakseen kaksi muuta oppilasta. Ajo-opettajalle yritys tilittää tuntipalkkiota 19 euroa tunnilta.

Ajotunneilla vastuu on ajo-opettajalla, kuten opetuslupaopetuksessa yleensäkin.

 

Kuljettajantutkinto uusiksi
 

Useita start up -yrityksiä aiemmin perustanut Valkonen kehitteli bisnesideaansa kolmen kumppaninsa kanssa lähes vuoden ajan. Seuraavaksi palkattiin lakimiehet selvittämään menettelyn laillisuutta ja perään verojuristit hakemaan ratkaisua verotuskysymyksiin.

Ennen palvelun julkaisua Valkonen kumppaneineen kirjelmöi hankkeestaan myös liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille (kesk.) sekä pääministeri Juha Sipilälle (kesk.).

Ratti.fi iskeekin kiinni juuri nykyhallituksen ajamiin normien purkuun ja digitalisaatioon.

Hallitus päätti viime marraskuussa koota liikennemarkkinoiden sääntelyn liikennekaareksi, jonka toisessa vaiheessa kuljettajankoulutusta halutaan muuttaa nykyistä tutkintopainotteisemmaksi. Liikenne- ja viestintäministeriössä ajo-opetusta koskevia lainmuutoksia saatetaan alkaa tehdä jo ensi vuonna.

 

Opetuslupaan kevennyksiä?
 

– Nyt oppilas pakotetaan ottamaan ajokorttia varten tietty määrä tunteja riippumatta siitä, onko sille tarvetta. Ideana on, että jatkossa oppilas voisi saada opetusta vapaammin sen mukaan, mitä hän tarvitsee. Ajokokeessa varmistetaan, että valmiudet liikenteeseen ovat riittävät, sanoo liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää.

Trafissa pyöritellään mallia, jossa ajo-oppilas voisi yhdistää autokouluopetusta ja kevennettyä opetuslupamenettelyä.

– Briteissä ajo-oppilas voi hankkia autokouluopetusta haluamansa määrän ja täydentää sitä itsenäisellä harjoittelulla, jossa riittää, että vieressä on tietyn ikäinen ajokortillinen henkilö. Erillisiä opetuslupia tai jarrupolkimia ei tarvita, Sillanpää kertoo.

Autokoulukenttä vetoaa usein opetuksensa laatuun ja turvallisuuteen. Trafin mukaan autokouluopetuksen saaneiden ja opetuslupaopetusta saaneiden ajotaidoissa ei kuitenkaan ole eroa.

– Meillä ei ole tutkimusnäyttöä siitä, että jompi kumpi tapa tuottaisi turvallisempia kuljettajia. Autokoulussa opetus on ammattimaista ja tehokasta, opetusluvalla taas ajokilometrejä tulee enemmän – lopputulos on suunnilleen sama, Sillanpää sanoo.

 

Trafilla ei ongelmaa Ratti.fi:stä
 

Hannu Valkosen Ratti.fi ei kutsu itseään autokouluksi, koska se vaatisi lupamenettelyn Trafissa, eikä yrityksellä ole yhtään autoakaan. Ajo-opettajiensa tai -oppilaidensa määrää yritys ei myöskään kerro julkisuuteen.

Trafilla ei ole palvelun suhteen ongelmaa.

– Trafin näkökulmasta ei ole merkitystä sillä, ovatko oppilas ja opettaja löytäneet toisensa jonkun palvelun kautta, tieliikennejohtaja Sillanpää toteaa.

Valkonen aikoo viedä palvelunsa jo lähiaikoina Ruotsiin ja Englantiin, sen jälkeen muualle Eurooppaan. Lisäksi tarjontaa aiotaan laajentaa B-ajokortin perusvaihetta seuraavaan harjoitteluvaiheeseen sekä syventävään vaiheeseen, entiseen kakkosvaiheeseen.

Tulevaisuudessa edessä saattaa olla autokoulubisneksen uusjako – sitä ainakin Valkonen tavoittelee. Ratti.fi:lle tärkeä virstanpylväs tuli täyteen viime viikolla, kun ensimmäinen palvelun kautta opetusta saanut ajokokelas sai ajokorttinsa.

– Inssi meni kerralla läpi, Valkonen tuulettaa.