Berner julkaisee kohutun liikenneverkkoselvityksen ensi viikolla: "Kansalaisia ei seurata"

Ministeriö on selvittänyt Anne Bernerin (kesk.) johdolla mahdollisen liikenneverkkoyhtiön perustamista.

Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus selvitykseksi liikenneverkon kehittämisestä julkaistaan ensi viikon torstaina. Julkistuksen jälkeen ehdotus lähtee laajalle lausuntokierrokselle ja samalla avataan kansalaiskeskustelu Ota kantaa -palvelussa.

– Selvitykseen liittyen on ollut paljon keskustelua maksuihin liittyvästä ajoneuvojen seurannasta. Tarkoitus ei ole seurata kansalaisia. Aikaan perustuva maksu ei vaadi mitään ajonseurantalaitetta. Sen rinnalla voidaan myöhemmin tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, joita tienkäyttäjät voivat halutessaan hankkia. Kilometripohjaisen maksumallin tietoturvallisuus ja yksityisyydensuoja varmistetaan lailla, kertoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.).

Rahat eivät riitä, korjausvelka kasvaa

Ministeriö on selvittänyt Bernerin johdolla mahdollisen liikenneverkkoyhtiön perustamista. Hallitus päätti käynnistää selvitystyön liikenneverkon kehittämisestä huhtikuussa 2016 julkisen talouden suunnitelman hyväksymisen yhteydessä.

Liikenneverkon kehittämishankkeessa on selvitetty voisiko valtion tie-, rata- ja vesiväyläverkon liikenneverkon ylläpidosta ja kehittämisestä vastata valtion erityistehtäväyhtiö. Selvityksen taustalla on tarve vastata liikenteen rahoituksen krooniseen riittämättömyyteen, löytää ratkaisuja liikenteen päästöjen vähentämiseksi sekä luoda edellytyksiä liikenteen digitalisaatiolle ja liikenteen uudenlaisten palvelujen syntymiselle.

– Nykymuodossaan väylät ovat budjetin kuluerä, joka kilpailee valtion muiden välttämättömien menojen kanssa. Jos emme tee nykytilaan mitään muutosta, korjausvelka kasvaa, uudet liikennehankkeet jäävät toteuttamatta ja kykymme saada EU-rahoitusta Suomen väyläinvestointeja varten heikkenee entisestään, kertoo Berner.

Autoilijan kulut eivät kasva

Yhtiö rahoittaisi toimintaansa muun muassa liikenneverkon käytöstä kerättävillä maksuilla. Liikenteen käyttäjien kokonaisrasitus ei kuitenkaan kasvaisi, koska samalla nykyisiä liikenteen veroja (mm. autovero, ajoneuvovero) alennettaisiin.

Selvityksessä ehdotetaan vaiheittaista etenemistä niin, että vuoden 2018 alusta lähtien yhtiö huolehtisi tieverkosta. Vesiväylien ja rataverkon osalta on tarkoitus tehdä vielä lisäselvityksiä. Tavoitteena on, että ne tulisivat mukaan yhtiöön vuoden 2019 alusta.

Perussuomalaisten Jalonen ei tyrmää

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen (ps.) ei tyrmää väyläverkon yhtiöittämistä.

– Se on mahdollisuus, joka pitää selvittää. Siihen liittyy ongelmia, mutta ongelmat ovat sitä varten, että ne selvitetään, Jalonen kertoo ja jatkaa.

– En ole vielä parempaa järjestelmää keksinyt kuin yhtiöittämisen, mikä ei ole yksityistämistä.

Jalosen mukaan autoilijoilta perittävien tiemaksujen periminen ei edellytä autoilijoiden paikantamista. Toisaalta hän muistuttaa, että moni kännykän omistava kansalainen on antanut luvan seurata itseään ulkomaalaisen yhtiön toimesta.

– Koko kuvio lähti liikkeelle viime vaalikaudelta, kun parlamentaarinen korjausvelkatyöryhmä selvitti, voidaanko budjetin kautta tehdä pysyviä tasokorotuksia väyläinvestointien tasoon. Nykyinen verojärjestelmä on tullut tiensä päähän, joten jotain on muutettava, Jalonen sanoo.

Keskustan Pakkanen haluaa opposition mukaan

Liikenne- ja viestintävaliokunnassa istuva keskustan Markku Pakkanen suhtautuu yhtiöittämiseen varauksellisesti ja pitää aikataulua haasteellisena.

– Vauhti on kova, Pakkanen sanoo.

Hänestä nykyinen järjestelmä toimii varsin hyvin, mutta myöntää siinä olevan ongelmia.

Pakkanen pitää yhtiöittämisen ehtona sitä, että myös oppositio saadaan ratkaisun taakse, koska kyse on suuresta ja pitkäjänteisestä ratkaisusta.

– Jos oppositio ei hyväksy yhtiöittämistä, se ei ole hyvä ratkaisu.

Pakkasen mukaan sitäkin vaihtoehtoa tulisi harkita, jossa yhtiö saisi rahansa suoraan valtion budjetista. Se olisi valmis ja yksinkertainen järjestely.

Berner: Liikenneverkkoyhtiö ei johtaisi pakkoseurantaan

Tietosuojavaltuutettu arvostelee valtion suunnitelmia autoilijoiden paikantamisesta – uudistus koettelisi liikkumisvapautta