Kotimaa

Hallituspuolueet käyttävät vaalimainontaan kaksi miljoonaa

Hallituspuolueet käyttävät lokakuun kuntavaaleissa kampanjointiin rahaa kaksi kertaa niin paljon kuin oppositiopuolueet. STT:n keräämien tietojen mukaan keskusta, kokoomus, vihreät ja ruotsalainen kansanpuolue käyttävät lähinnä vaalimainontaan ja sen suunnitteluun liki kaksi miljoonaa euroa, kun sosiaalidemokraatit, vasemmistoliitto, kristillisdemokraatit ja perussuomalaiset aikovat pärjätä yhteensä miljoonalla eurolla.

Puoluetoimistojen noin kolmen miljoonan euron satsaus vaalikampanjointiin on vain jäävuoren huippu, sillä kaikissa puolueissa rahaa palaa myös muun muassa piirijärjestöjen ja yksittäisten ehdokkaidenkin pussista.

Kokoomus käyttää vaalikampanjaan 700 000 euroa, mistä puolet kuluu mainosten suunnitteluun ja toinen puoli mainontaan.

Keskustan vaalibudjetti tarkentuu vielä syyskuun puoluehallituksessa, mutta aikaisemmin sen on kerrottu olevan 800 000 euroa.

Vihreät ilmoittaa vaalibudjetiksi 450 000 euroa. Luvussa ovat mukana kaikki kulut lähtien henkilöstön palkoista. Vertailukelpoinen luku muiden puolueiden mainosbudjettiin on vihreillä 170 000 euroa.

Ruotsalainen kansanpuolueen vaalibudjetti on 300 000 euroa, minkä lisäksi piiri- ja paikallisjärjestöt ja ehdokkaat kampanjoivat omilla rahoillaan.

SDP:n vaalibudjetti on 500 000 euroa, josta televisiomainonta voi hyvinkin syödä puolet.

Vasemmistoliiton vaalibudjetti on 260 000 euroa, josta puolueen osuus on 150 000 euroa ja lopun käyttävät piirijärjestöt ja naisjärjestö.

Kristillisdemokraattien vaalibudjetti on 130 000 euroa. Eduskuntapuolueista pienimmällä budjetilla, 80 000-100 000 eurolla, kuntavaaleihin lähtevät perussuomalaiset.