Miksi veturimiehet pysäyttävät junaliikenteen?

Veturimiesten liiton puheenjohtajan Tero Palomäen mukaan hallituksen päätös romuttaa suomalaisen rautatieliikenteen.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kertoi viime keskiviikkona, että hallitus haluaa avata rautateiden henkilöliikenteen kilpailulle vuoteen 2026 mennessä. Uudistus alkaa Etelä-Suomen taajamajunaliikenteestä, josta se etenee vaiheittain kattamaan koko maan.

Henkilöliikenteen kilpailun avaamisen yhteydessä VR:stä eriytetään kolme erillistä valtion omistamaa yhtiötä, joihin siirretään kalusto-, kunnossapito- ja kiinteistöasiat.

Bernerin mukaan henkilöliikenteeseen halutaan uudistuksen myötä lisää hintakilpailua ja suurempia matkustajamääriä. Samalla pyritään vähentämään liikenteen päästömääriä, kun junamatkustamisesta tulee entistä houkuttelevampi vaihtoehto yksityisautoilulle.

Veturimiesten liiton puheenjohtajan Tero Palomäen mukaan hallituksen päätös romuttaa suomalaisen rautatieliikenteen. Palomäen mukaan rautatieliikenne keskittyy uudistuksessa vain reittiväleille, joilla se on taloudellisesti tuottoisinta. Samalla rautateiden työpaikat vähenevät ja keskittyvät harvempiin kaupunkeihin.

Kimppakyytejä, pyöräilyä ja etätyöpäiviä suositellaan junaseisauksen lääkkeiksi