Pienpanimobuumi kasvaa – liiton mukaan liikaa byrokratiaa pitäisi purkaa

KSML.fissä on tänään julkaistu peli, jossa pyöritetään pienpanimoa ja pyöritään byrokratian rattaissa. Tarkoitus on siis valmistaa erikoisoluita ja välttää laittomuuksia. Peli pyrkii hahmottamaan kuvaa siitä, millaisilla pelisäännöillä olutta saa pienpanimossa Suomessa valmistaa.

Pelaamaan pääset tästä.

Tänä vuonna alkoholin mainontaa koskeva laki tiukentui, ja se kolahti Suomen Pienpanimoliiton mukaan kovemmin käsityöläispanimoihin kuin suuriin valmistajiin. Lakimuutoksen seurauksena mietoja alkoholijuomia ei saa enää mainostaa julkisilla paikoilla. Siksi Koffin tölkki moottoritien varrella Keravalla muuttui energiajuomatölkiksi eikä kaljarekkojen kyljissä enää näy itse pulloja. Myöskään sosiaalisessa mediassa alkoholinvalmistaja ei ole enää tänä vuonna saanut tehdä markkinointia "tykkää ja jaa" -kilpailuilla tai jakaa tavallisten ihmisten tuottamaa sisältöä.

– Tilanne on epätasa¬arvoistunut. Isot panimot pystyvät edelleen sponsoroimaan urheilua ja ostamaan kalliita lehtimainoksia, siihen pienet eivät pysty, sanoo Pienpanimoliiton puheenjohtaja Mika Tuhkanen.

– Sosiaalisessa mediassa markkinoiminen oli ilmaista ja siksi tärkeää aloitteleville pienille panimoille. Lakimuutoksen myötä markkinointi siellä katosi kokonaan, Tuhkanen lisää.

Keski-Suomen ainoan pienpanimon, kaksi vuotta sitten perustetun Panimo Hiisin toinen perustajajäsen Tatu Hiitola ei ota kiristynyttä lakia raskaasti.

– Mainosten laillisen rajan kanssa kikkailu kiinnostaa enemmän isoja tuottajia, kun eivät voi itse tuotteella kilpailla, Hiitola virnistää.

Pienpanimopelissä puolestaan pelaaja pääsee kokeilemaan rajaa siitä, rapsahtaako mainoksesta sakkoja.

Pakko perustaa elintarvikekioski

Mainonnan tiukennusta suuremmaksi ongelmaksi Pienpanimoliitossa koetaan kuitenkin se, että olutta ei saa myydä suoraan panimolta ilman lupaa omaan elintarvikekioskiin. Toisin on viinitiloilla, jotka voivat myydä viiniä paikan päällä tilalla. Lupa kioskiin ja kauppavahvuisen kaljan myyntiin ei ole liiton mukaan läpihuutojuttu.

– Ei se ole niin helppoa, että tästä vaan kioski perustetaan. Esimerkiksi meidän panimomme ei saanut lupaa tehdä erillisestä varastotilasta kioskia, koska siinä ei ole omaa uloskäyntiä pihalle, vaan ainoastaan panimon puolelle, sanoo Pienpanimoliiton puheenjohtaja Tuhkanen.

– Lisäksi elintarvikekioskissa pitäisi myydä myös niitä elintarvikkeita tietty määrä. Onhan tämä vähän 70-lukulaista meininkiä, Tuhkanen lisää.

Byrokratia ei ole vaikein seikka oluen valmistuksessa

Vaikka pienpanimopelin tarkoituksena oli havainnollistaa panimoiden sääntöviidakkoa, ei Tatu Hiitola koe byrokratiaa rajoittavana. Päinvastoin.

– Mielestäni yrityksen perustaminen on tehty Suomessa helpoksi. Siihen saa paljon neuvontaa, apua ja taloudellista tukea.

– Aina tästä byrokratiasta valitetaan varsinkin alkoholipuolella. Mielestäni on ihan ymmärrettävää, miksi ihmisten nautittavaksi valmistettavaa tuotetta pitää valvoa. Sama asia se on alkoholin lisäksi elintarvikkeissa.

Hiitolan mukaan panimobisneksen hankaluudet ovatkin aivan jossain muualla kuin lomakkeissa ja luvissa.

– Meillä on tuolla pöntöt täynnä mikrobiologisia eliöitä tuottamassa juotavaa. Se on monivaiheinen prosessi, jonka jokaisessa vaiheessa voidaan pilata tuote.

Entä kuinka usein koko erä on pilalla?

– Niin käy vähenevissä määrin. Joskus ollaan jouduttu vetämään koko tuotantoerä viemäristä alas. Yrityksen alkutaipaleella se kirpaisi paljon, kun tuotantoerät olivat pienempiä.

Hiidellä pannaan olutta tämän vuoden loppuun mennessä arviolta 100 000 litraa kuuden täyspäiväisen ja yhden osa-aikaisen työntekijän voimin. Pulloina se olisi reilu 300 000.

Pienpanimot elävät Hiitolan mukaan Suomessa toista buumiaan sitten 1990-luvun puoliväliin ajoittuneen ensimmäisen villityksen. Hiitola uskoo, että uusille tulokkaille on vielä elintilaa.

– En näkisi mtienkään mahdottomana, etteikö tämä nykyinen panimoiden määrä pystyttäisi elättämään.

Pienpanimot

– Ovat panimoita, jotka tuottavat vuodessa alle 15 miljoonaa litraa olutta.

– Pienpanimoiden oluita kutstutaan myös käsityöläisoluiksi (craft beer)

– Toisin kuin viinitilat ja sahdin valmistajat, pienpanimot eivät saa myydä alkoholituotteita kuluttajille suoraan panimolta

– Kaikki alle 10 miljoonaa litraa valmistavat pienpanimot saavat verohelpotuksia.

Ole oman elämäsi panimomestari ja tee oma oluesi – pelaa tästä