Suomi ottaa käyttöön raskaan liikenteen tienkäyttömaksut

Hallitus päätti asiasta puoliväliriihessään alkuviikolla.

Suomessa otetaan käyttöön raskaan liikenteen tienkäyttömaksut. Hallitus päätti asiasta puoliväliriihessään alkuviikolla.

Päätös on hallitusohjelman veropoliittisen linjauksen mukainen. Hallitusohjelmassa lukee, että käyttöön otetaan raskaan liikenteen tienkäyttömaksu (vinjetti) ja kustannus kompensoidaan ammattiliikenteelle EU-maksimin mukaisesti. Vinjetti tarkoittaa aikaan perustuvaa tieveroa. Kompensaatio koskisi kotimaista ammattiliikennettä.

Vastuu asian valmistelusta kuuluu valtiovarainministeriölle. Hallitusneuvos Merja Sandell kertoo, että asiaa aletaan käydä läpi yhdessä liikenne- ja viestintäministeriön kanssa.

– Katsomme yhdessä, miten edetään. Selvitettävää on paljon. Aikataulua ei ymmärtääkseni ole lyöty lukkoon, Sandell kertoo.

Selvittää pitää muun muassa, mitä ajoneuvoja maksut koskisivat: kaikkia vai vähintään 12 tonnia painavia kuorma-autoja. Epäselvää on myös, miten kustannukset kompensoitaisiin kotimaiselle ammattiliikenteelle.

Raskaan liikenteen tienkäyttömaksuista säädetään EU:ssa niin sanotulla vinjettidirektiivillä.

Kilpailuasetelma epätasapainossa

Tienkäyttömaksuja on peritty useissa Euroopan maissa jo kauan. Kun suomalaiset raskaan liikenteen kuljetusyrittäjät siirtyvät maamme rajojen ulkopuolelle, ne joutuvat usein maksumiehiksi. Samalla tavalla ei käy ulkomaalaisille, jotka tulevat Suomeen. Kilpailuasetelma on epätasapainossa.

Kuljetus ja logistiikka-alan etujärjestö SKAL on toivonut tienkäyttömaksuja jo pitkään. Uudistuksen myötä myös ulkomaalainen raskas liikenne saataisiin maksamaan Suomen tiestön käytöstä.

– Tällä hetkellä ulkomaalaiset eivät maksa suomalaisten teiden käytöstä. Se on merkittävä etu heille, sanoo etujärjestön toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

Lehtosen mukaan Suomi kuuluu viimeisiin EU-maihin, jotka ovat ottamassa tienkäyttömaksut käyttöön.