Elokuva-arvio: Punk-asennetta ja suuria tunteita

Dokumentti tallentaa Pertti Kurikan Nimipäivien viimeiset vuodet, joissa hyvät ja huonot päivät vaihtelevat.

Tokasikajuttu

Arvio: 3/5

Neljän kehitysvammaisen muodostamasta punkbändistä, Pertti Kurikan Nimipäivistä, kertonut Kovasikajuttu (2012) keräsi kehuja ja palkintoja sekä menestyi teattereissa dokumenttielokuvaksi hyvin. Tokasikajuttu jatkaa yhtyeen tarinaa, joka päättyi joulukuussa 2016.

Noustuaan kansansuosioon Pertti Kurikan Nimipäivät kiersi Suomea ja esiintyi yhteensä 16 maassa. Dokumenttielokuvan punaiseksi langaksi nousee osallistuminen Euroviisuihin. Ensin bändi voittaa Suomen karsinnat katsojaäänien ansiosta ja lähtee sitten Wieniin valtavaan finaaliin.

Pertti Kurikka ilmoittaa lopettavansa bändihommat ja jäävänsä eläkkeelle täyttäessään pian 60 vuotta. Tämä ei ilahduta muita bändin jäseniä. Ristiriidat ovat kaataa bändin jo ennen Wieniä.

Kari Aallon on vaikea käsitellä julkisuutta ja menestystä. Sami Hellettä kiinnostaa myös uskonto ja politiikka keskustapuolueen riveissä. Toni Välitalo ja bändin kitarateknikko Niila Suoranta rakastuvat samaan naiseen. Pertillä on mitta täynnä ihan vaan yleisesti.

Tokasikajuttu on tavallaan hyvinkin perinteinen bändidokumentti. Välillä ollaan maailman parhaita kavereita keskenään ja halataan ilonkyyneleet silmissä; välillä riidellään ja huudetaan täysiä. Keikat menevät välillä paremmin ja toisinaan huonommin. Fanit ovat vuorotellen ilo ja riesa.

Kehitysvammaisuus tekee elämästä kuitenkin vaikeaa. Vain Hollywood-elokuvissa vammaisuus tekee ihmisestä jalomman ja ylevämmän olennon.

Neljän päähenkilön käytös on usein aggressiivista, eikä edes tappouhkailuilta vältytä. Tosin fyysistä väkivaltaa ei esiinny. Välillä katsojalla on vaivautunut olo, välillä hän nauttii lämminhenkisestä huumorista ja ystävyyden riemuista. Komiikka on usein tahatonta, vaan ei koskaan pahatahtoista.

Tokasikajuttu tarjoaa myös yhden suomalaisen elokuvan koko historian vaikuttavimmista kolmiodraamoista ja rakkaustarinoista. Kun dokumentin kehitysvammaiset tuntevat, he tuntevat täysillä – ilman suodattimia. Tämä koskee kaikkia tunteita rakkaudesta vihaan ja onnistumisesta pettymykseen.

Ohjaus ja käsikirjoitus: Jukka Kärkkäinen ja J-P Passi. Tyylilaji: dokumentti. K7.