Kirja-arvio: Hillevågin jengi iskee jälleen

Tore Renberg

Iskuja joka suunnasta

Suom. Outi Menna. Like 2017. 480 s.

Norjalaisen Tore Renbergin Teksas-sarjan mainio avausromaani Huomenna nähdään (2016) esitteli Hillevågin rikollisjengin ydinkolmikon Jan Ingen, Rudin ja Cecilien. Sympaattisten duunarien muuttofirma liikuttaa omaisuutta suuntaan jos toiseenkin.

Porukan aivot on Jan Inge, ”Videojätkä”, joka pitää kauhusta ja kantrista. Hänen siskonsa Cecilie rakastaa Aerosmithiä, vaniljasilmäpullia ja röökiä. Cecilien poikakaverina häärii honkkeli ja hönö hevifani, kovanyrkkinen ja helläsydäminen Rudi, jonka päässä asiat loksahtelevat hurmaavasti vinoon: ”Kyllähän sä tiedät, että mä olen humanisti vaikka olenkin kristitty.”

Sarjan kakkososa Iskuja joka suunnasta puristuu avausosaa tehokkaammin yhteen ytimeen: Cecilie on raskaana, Hillevågin jengi haluaa rähjäisen talonsa ja muuttobisneksensä kuntoon, ja siihen tarvitaan vielä yksi iso rahakeikka. Mukaan sotkeutuvat kotoaan karanneet Rudin veljenpojat Rikki ja Ben.

Renberg yhdistää viihdyttävästi rikosjännäriä, tilannekomiikkaa ja karua realismia kuin Tarantinon Pulp Fiction kohtaisi Marxin veljekset ja Hannu Karpon. Ensin konnat näpräävät aamiaista ja joutokeskustelevat niitä näitä, sitten keskitytään aseelliseen ryöstöön.

Vastakohdat naurattavat, mutta hymy hyytyy, kun teinirikollisten taustalta paljastuu väkivaltainen lapsuus. Renbergin kuvaus ökyrikkaan Norjan takapihoilta on rujo. Valtion öljyvauraus ei muutu vain hyvinvoinniksi: ”Kun kaikilla muilla on älyttömästi rahaa, on kamalaa olla se, jolla on sitä vähiten”, Jan Inge pähkäilee.

Renbergin (s. 1972) Teksas-sarjan teho perustuu sukupolvikokemukseen: pop-viittaukset kolahtavat varsinkin 1980–90-lukujen hevifaneihin. Metallican Nothing else matters edustaa Rudille syvintä filosofiaa. Entä internet? Se on kaiken pahan alku ja juuri.