Tapio Mattlar (toim.) – Marja Mattlar – Musiikkiura omin päin

Marja Mattlarista kertova teos on valoisa voimatarina.

Aviomies Tapio Mattlarin toimittama laaja kirja esittelee hienon, mutta suurelle yleisölle melko tuntemattoman laulajattaren, joka vieroksuu yleisiä myyntiehtoja ja niiden mukaisia myönnytyksiä.

Tehdäkseen sitä, mikä on rakkainta ja mikä tulkitsee aidoimmin omaa.

Mattlar on lyyrisen taiteellisen linjan folk-muusikko, intiimi, kansallinen ja universaali: persoonallisuuden ja yhteisten sieluntuntojemme heijastaja.

Yhteisyyttä moneen suuntaan ilmentää Mattlarin rinnastuminen yhtä hyvin suomalaiseen kansansoittoon ja taidelyriikkaan kuin viime vuosikymmenten folkin ihmisyysjulistukseen – kuten Joan Baeziin, rauhantrubaduuriin – ja edelleen ranskalaiseen chansoniin, folkin modernimman aallon piirteisiin ja kamarimusiikkiin tai mielestäni jopa kirkkolauluun ja soitannolliseen draamaan.

Toisekseen akustisen laulelman tekijää yhteistyöhön asti ilahduttaa se, että rockyhtye Trio Niskalaukaus on menestynyt hänen kappaleillaan, jotka tekijän itsensä levyttäminä ovat pysytelleet marginaalissa.

Persoonallisesti hän visualisoi musiikin ja runon häitä, luo fantasioita ja koskettaa kuulijaa selkein ja välittömin värein. Esityksissä on maanlikeistä taivasta, metsänpeittoa ja kirkkautta, yöntumma aamutähdistö. Yhteys.

Omillaan Marja Mattlar on kylän- ja kadunihmisten trubaduuri, hiljaisten kohtauspaikkojen tähti. Massafoorumin vierastus kuultaa mietiskelevän syvässä ja tummassa ja myös linnunherkän korkealla värähtävässä tyylissä, jota osuvasti valitut sovittaja-tuottajat ja kanssamuusikot levytyksissä seuraavat ja laajentavat.

Levyfirmat, radiokanavat ja muut markkinatahot eivät ole kovin kiinnostuneita ei-kaupallisesta laulajalyyrikosta. Paitsi äänitteitään myös 60-vuotisjuhlan kunniaksi julkaistun kirjan hän antaa toteuttaa subjektiivisen laatunsa motiivein, ilman ulkopuolista kustantajaa ja lähitärkeiden työkontaktien tukemana.

Marjan elämä hahmottuu, ei niin maatilan emännän, jota hän myös on, kuin ja ennen muuta muusikon-tien kronologiana, esiintymis- ja levytystavoitteiden huomattavan tinkimättöminä toteutuksina.

Vierellä seurataan työpäiväkirjaa, ystävien ja muusikkotovereiden mietteitä ja yleisön ja tiedotusvälineiden reaktioita. Vähempi erityisesti viimeksi mainittuja tosin riittäisi. Ylirunsas siteeraaminen tekee kirjan raskaaksi lukea, vaikka palautteiden esittely sinänsä kuuluu asiaan.

Kirja kiertää lapsuuden Lapista Helsinkiin ja erityisesti pitkäaikaiseen kotipaikkaan Hartolan Vuorenkylään. Suomalaisen bisneskosiskelun sijasta Marja poikkeaa suuremmitta pyrkyryyksittä mutta merkittävin saavutuksin varsinkin Ranskassa ja Belgiassa, esiintymässä ja levyttämässä. Esikoisalbumin otsikkokin on Pariisi–Vuorenkylä (1993).

Kernaasti laulaja ja lukija käyvät kotoisen Suomen tupailloissa, kylätapahtumissa ja vähän isommissa kekkereissä, joissa niissäkään yleisö ei tarvitse korvatulppia eikä tulilientä.

Istutaan runollisen, yksinäisen, kaipaavan, ajattelevan ja kehtolaulunomaisen kansanperinteen välittömyydessä. Viivähdetään bändittömissä ja yhteisyyden henkeä luovissa tässä ja nyt -hetken laulelmatunnelmissa.

Mattlarin äänen folk-suosiollisista nyansseista, trenditeennäisyyttä kaihtavasta visuaalisesta mietteliäisyydestä, kauneudesta ja yleensä tunteellisuudesta puhutaan kirjassa paljon, ja palautetoistojen keskellä myös kuulijoiden mentaliteettia kuvastavin ja välistä virkistävin kommentein.

Teksti on niin ihastunut aiheeseen ja kuvatun taiteen vaikutukseen, että se tarttuu. Lukijalle on spontaania hakea levy soittimeen: Polku (2007).

Kuulen loistavan albumin. Aistin polut entisin, mutta enkö myös uusin silmin lauluja katsovin korvin.

Marja ja Tapio Mattlar ovat tavattavissa Athenis Finlandiae -tapahtumassa pidettävässä kirjan julkistamistilaisuudessa Jyväskylän yliopiston Musica-rakennuksessa tänään kello 12–12.30.

Marja Mattlar esiintyy yhtenä solistina myös Syksyn sylissä -konsertissa yliopiston juhlasalissa kello 18–20.15. Liput 12/10/8 e.

Uusimmat

Kulttuuri

Donnerin elokuva Perkele 2 ensi-iltaan syyskuussa

Åbo Akademin säätiö sai ison lahjoituksen

Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinnon ehdokkaat julki tänään

Antti Lähdesmäki jättää Summer Jazz Clubin manttelinsa nuorille jyväskyläläislle jazzmuusikoille

Levyarvio: Popmusiikin muotovalio

Levyarvio: Virkeä kauhuvaari

Levyarvio: Ei kyyneleitä

Levyarvio: Räppärin terveet elämäntavat

Levyarvio:Kyläpelimannien parhaat

Levyarvio: Toimiva kaava

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.