Keskisuomalainen on myönteisten uutisten lehti

17.4.2009 21:52

Tänään vietetään Keski-Suomen päivää. Näin halutaan juhlistaan maakunnan menneisyyttä, merkitystä ja menestymistä. Piirilääkäri Wolmar Schildt (1810-1893) peräänkuulutti 18. huhtikuuta 1856 sanomalehti Suomettaressa tälle alueelle omaa lääniä. "Jospa maaherran oikeutta saataisiin Jyväskylään, joka asia olisikin sangen suotuisa ja toivottava täällä kaukana maan sydämessä. Totta se varallisesti ja hengellisesti ylentäisi näitä seutuja, joka olisikin voimallinen kohoke koko Keski-Suomelle, sekä tälle nuorelle kaupungille. Ja varmaan Suomen armollinen esivalta, joka valvoo joka maakunnan etua, myös toimittaa ajan kuluessa uutta maaherran lääniä Keski-Suomeen."

Keski-Suomi on nykyisin elinvoimainen maakunta ja yhteisyyttä kokeva alue. Jyväskylä on lähes 130 000 asukkaan kaupunkina sen ydin ja maan kehittyvimpien kaupunkien kärkijoukossa. Keski-Suomi on maan viidenneksi suurin yhtenäinen kaupallinen markkina-alue.

Jos Schildtillä ei olisi ollut aikanaan tavoitetta - lääniä ja itsellistä aluetta - kehitys ei olisi ollut samanlaista. Tavoitteet luovat todellisuutta. Tulevaisuudenusko ja myönteiset tavoitteet luovat pohjaa tulevaisuudelle. Kielteisyys ja alakuloisuus tuottavat vastakkaista kehitystä.

Keskisuomalainen haluaa korostaa myönteisten tavoitteiden voimaa. Meidän ihmisten yritteliäisyys ja halu kehittyä ovat eteenpäinvieviä voimia. Kateus, kauna, pessimismi ja perusteeton kriittisyys eivät saa nousta lehdessäkään liiaksi esille.

Keskisuomalainen on tänään vain myönteisten uutisten lehti. Näemme asiat tänään niiden myönteisessä näkökulmassa.

Poikkeuksellisesti lehdessä ei ole myöskään uutisia onnettomuuksista tai rikoksista. Tällä haluamme korostaa sitä, että elämä on todellisuudessa enimmäkseen iloisia asioita: ystävien tapaamisia, uuden oppimista, hauskoja muistoja tai perusturvallista elämää.

Sanomalehtiä ja mediaa moititaan usein kielteisyyden korostamisesta. Tämä on totta. Kielteiset asiat korostuvat uutisissa ja ne jäävät myös lukijoiden mieleen. Todellisuudessa sanomalehtien sivuilla on silti enemmän myönteisiä kuin kielteisiä asioita.

Keski-Suomessa tapahtuu paljon myönteistä. Maakunnassa kehitetään jatkuvasti uutta osaamista ja uusia tuotteita. Monet palvelut ovat alueella huippuluokkaa.

Julkisten palvelujen eli poliitikkojen ja yritystoiminnan yhteinen kehityshalu luo alueelle kehityshenkeä. Tätä henkeä luodaan jälleen maakuntaristeilyllä lokakuun alussa. Toivottavasti mukana on mahdollisimman laajasti kunnallisia päättäjiä, yrittäjiä ja yritysihmisiä koko maakunnasta.

Kommentit

Haapio kirjoitti 18.04.2009 08:05

Onnittelen vilpittömästi Keskisuonalainen konsernia myönteisestä uutisoinnista ja hyvästä taloudenpidosta, minkä markkinat viimeksi palkitsivat osakkeen n. 10% arvonnousulla, samanaikaisesti esim. Erkon mahtava Sanoma konserni junnaa paikallaan.
 

Itseäni harmittaa osakkeiden vähäinen vaihtomäärä ja "liikkuvuus" markkinalla. Tarkoitan tällä sitä, että niitä ei ole ostettavissa, vaikka yrittäisi tarjota hyvääkin hintaa ! Haapio

Viitapiru kirjoitti 18.04.2009 08:16

Keskisuomalaisen osakkeet kuuluvat vanhoille keskissuomalaisille suvuille ja ne eivät onneksi ole lähteneet osakkeitaan myymään ulkopuolisille ahnastelijoille.  Omistus on pidetty,olipa osakkeen hinta korkea tai matala. Jos niin olisi tehty tai tehtäisiin, olisivat keplottelijat ja keinottelijat jo aikoa sitten hävittäneet koko konsernin koiran persieen. Kiitos kuuluu meille kaikille omistajille.

Luis Tella kirjoitti 18.04.2009 09:00

Onnittelen vilpittömästi Keskisuonalainen konsernia myönteisestä uutisoinnista ja hyvästä taloudenpidosta, minkä markkinat viimeksi palkitsivat osakkeen n. 10% arvonnousulla, samanaikaisesti esim. Erkon mahtava Sanoma konserni junnaa paikallaan.
 

Itseäni harmittaa osakkeiden vähäinen vaihtomäärä ja "liikkuvuus" markkinalla. Tarkoitan tällä sitä, että niitä ei ole ostettavissa, vaikka yrittäisi tarjota hyvääkin hintaa ! Haapio

(Haapio 18.04.2009 08:05)

Vai palkitsi "markkinat" 10%:n kurssinousulla; markkinan koko näkyi olevan 1000 €! KSML:n osake on pudonnut viimeisen 12 kk:n aikana 33% ja pitemmällä aikavälillä vielä enemmän. Lisäksi analyytikot pitävät ko. osaketta hyvin riskaabelina.
 

Haapio kirjoitti 18.04.2009 10:07

Onnittelen vilpittömästi Keskisuonalainen konsernia myönteisestä uutisoinnista ja hyvästä taloudenpidosta, minkä markkinat viimeksi palkitsivat osakkeen n. 10% arvonnousulla, samanaikaisesti esim. Erkon mahtava Sanoma konserni junnaa paikallaan.
 

Itseäni harmittaa osakkeiden vähäinen vaihtomäärä ja "liikkuvuus" markkinalla. Tarkoitan tällä sitä, että niitä ei ole ostettavissa, vaikka yrittäisi tarjota hyvääkin hintaa ! Haapio

(Haapio 18.04.2009 08:05)

Vai palkitsi "markkinat" 10%:n kurssinousulla; markkinan koko näkyi olevan 1000 €! KSML:n osake on pudonnut viimeisen 12 kk:n aikana 33% ja pitemmällä aikavälillä vielä enemmän. Lisäksi analyytikot pitävät ko. osaketta hyvin riskaabelina.
 

(Luis Tella 18.04.2009 09:00)

Jos tässä maailmassa juoksisi pankkien pikku analyytikkojen suosituksien perässä kuin pässi narussa, niin huonosti kävisi! Analyytikot tekevät aina työtään pankeille, sieltä he palkkansa saavat.

Pankit ovat heidän työnantajiaan, eivät mahdolliset sijoittajat. Muista se "Luis Tella". Haapio
 

Luis Tella kirjoitti 18.04.2009 11:21

Onnittelen vilpittömästi Keskisuonalainen konsernia myönteisestä uutisoinnista ja hyvästä taloudenpidosta, minkä markkinat viimeksi palkitsivat osakkeen n. 10% arvonnousulla, samanaikaisesti esim. Erkon mahtava Sanoma konserni junnaa paikallaan.
 

Itseäni harmittaa osakkeiden vähäinen vaihtomäärä ja "liikkuvuus" markkinalla. Tarkoitan tällä sitä, että niitä ei ole ostettavissa, vaikka yrittäisi tarjota hyvääkin hintaa ! Haapio

(Haapio 18.04.2009 08:05)

Vai palkitsi "markkinat" 10%:n kurssinousulla; markkinan koko näkyi olevan 1000 €! KSML:n osake on pudonnut viimeisen 12 kk:n aikana 33% ja pitemmällä aikavälillä vielä enemmän. Lisäksi analyytikot pitävät ko. osaketta hyvin riskaabelina.
 

(Luis Tella 18.04.2009 09:00)

Jos tässä maailmassa juoksisi pankkien pikku analyytikkojen suosituksien perässä kuin pässi narussa, niin huonosti kävisi! Analyytikot tekevät aina työtään pankeille, sieltä he palkkansa saavat.

Pankit ovat heidän työnantajiaan, eivät mahdolliset sijoittajat. Muista se "Luis Tella". Haapio
 

(Haapio 18.04.2009 10:07)

Alat ymmärtää pörssipeliä, analyytikot vievät piensijoittajaa kuin pässiä narussa, sen ratkaisevan viiveen päässä, jolloin ei enää tehdä voittoa ainakaan nopeasti. Kuitenkin uskon, että näillä analyytikoilla on enemmän edellytyksiä markkina-arviointeihin, kuin KSML:n myönteisten uutisten lukijalla. Koita saada niitä KSML:n osakkeita tarjoamalla ostohinnaksi esim. 15-16 €/kpl, niin johan saat. Tee se heti maanantaina ja aamusta, ennenkuin tuo "hieno" perjantainen kurssinousu sulaa pois, muuten joudut pudottamaan tarjoustasi.
 

MT kirjoitti 18.04.2009 11:40

On enemmän kuin oireellista, että myönteiset uutiset tarkoittivatkin osakkeiden arvoa ja osinkoja.

Iso P kirjoitti 18.04.2009 11:55

Kiitokset Keskisuomalaisen toimitukselle!

Tämän päivän lehti oli todella miellyttävä lukea.

En tiedä tulisiko siitä isoa vahinkoa, jos sen ottaisi käyttöön, tai ainakin ohjenuoraksi, pysyvästi.  Luulen , että pystyisin elämään hyvinkin ilman uutisointia pikkukolareista ja kännipäisten toilailuista. Mitäs muut tuumaavat?

MT kirjoitti 18.04.2009 12:20

Kiitokset Keskisuomalaisen toimitukselle!

Tämän päivän lehti oli todella miellyttävä lukea.

En tiedä tulisiko siitä isoa vahinkoa, jos sen ottaisi käyttöön, tai ainakin ohjenuoraksi, pysyvästi.  Luulen , että pystyisin elämään hyvinkin ilman uutisointia pikkukolareista ja kännipäisten toilailuista. Mitäs muut tuumaavat?

(Iso P 18.04.2009 11:55)

Jaa? En minä kyllä itse asiassa huomannut mitään eroa entiseen. Eikö lehti muutenkin ole täynnä pikkusievää liirum-laarumia. Pikkukolareiden poisjättäminen ei nyt sentään ole sen kummemmin myönteistä kuin kielteistäkään, en tosin käsitä, että kukaan niitä edes lukee.

Jospa niiden poisjättäminen antaisi tilaa todella pätevälle ja arvostettavalle ns. tutkivalle journalismille. Sellaiselle, josta ei tule vaikutelmaa astian mausta. Aiheita kyllä olisi.

Kaikkein positiivisin uutinen olisi se, että voisi olla täysin varma siitä, että lehdistö on taatusti riippumaton mistään yhteiskunnan muusta osa-alueesta.

Veikko Mäkinen kirjoitti 18.04.2009 14:13


Tänään vietetään Keski-Suomen päivää. Näin halutaan juhlistaan maakunnan menneisyyttä, merkitystä ja menestymistä. Piirilääkäri Wolmar Schildt (1810-1893) peräänkuulutti 18. huhtikuuta 1856 sanomalehti Suomettaressa tälle alueelle omaa lääniä.

(17.04.2009 21:52)

, kuten  "Veikkaus-Lotto"-lehtikin !

Teutori kirjoitti 18.04.2009 15:25


Nyt minä kuuluttaisin omaa musiikkitaloa Jyväskylään vuodeksi 2056.

Teutori

Notebook kirjoitti 18.04.2009 17:52

Keskisuomalaisen osakkeet kuuluvat vanhoille keskissuomalaisille suvuille ja ne eivät onneksi ole lähteneet osakkeitaan myymään ulkopuolisille ahnastelijoille.  Omistus on pidetty,olipa osakkeen hinta korkea tai matala. Jos niin olisi tehty tai tehtäisiin, olisivat keplottelijat ja keinottelijat jo aikoa sitten hävittäneet koko konsernin koiran persieen. Kiitos kuuluu meille kaikille omistajille.

(Viitapiru 18.04.2009 08:16)

Kyllä on tosi niin! Vanhoilla Kepulaisilla suvuilla on pasmat käsissään!
 

Enska S kirjoitti 18.04.2009 18:06


Niin kyllä niitä hyviä uutisia mielellään lukisi mutta eikait lehti niitä voi "omasta päästään keksiä", jos ei niitä vaan ole..Kun lehti on tarkoitettu jokaiselle jotakin tyyliin, niin silloin sen pitäisi palvella meitä itse kutakin..Ja nyt kun tilanne on se, että lama taantuma työttömyys, murhat ryöstöt ovat vähän joka päivää, niin pakkokait niistä on kirjoittaa. Ja vielä oltava uskottavia....

Itse olen pitänyt Keskisuomalaista parhaana maakunta lehtenä, jota ole tilannut jo vuosikymmeniä...Siinä on eripuolelta Keski-Suomea tietoa, sekä kuvat on hyviä, ja uudistuksen jälkeen ovat vielä parempia

Marfa kirjoitti 18.04.2009 18:06

Naminami ja bumtsibum... eikös ne nl kokeillu tätä pelkästään hyviä uutisia juttua? Sot tämä kapitalistinen iltapaskaisto joka targedioissa rypee! Ihminen on niin vahingoniloinen elukka, että niitä se kuitenni haluaa lukea! Soon verissä! Lajiolemus! ei ole jalo elukka ei!
 

Niinko hautaissivujenki parissa hyrähdellä että sekin kouli... notta oli aikaki...

Vaan on se kivaa kun on kivaa!

MT kirjoitti 18.04.2009 18:10

On enemmän kuin oireellista, että myönteiset uutiset tarkoittivatkin osakkeiden arvoa ja osinkoja.

(MT 18.04.2009 11:40)

Kerrataanpas tämä vielä, että kaikki sen huomaavat.

Marfa kirjoitti 18.04.2009 18:26


Omistaja saapi enemmän, on aikaa lillua bahaman aurikossa, ja tukea oikeistovoimia ja bobbia ja kokkareita ja keplotella verojaan alemmaksi...

Toisaalti kun menee alas niin luonnon pilluu vähenee, notta mitä tässä toivois...

Mauno Voutilainen kirjoitti 18.04.2009 21:17


Uutisoitava on niitä uutisia joita on, jos vaikkapa työllisyystilanne korjaantuu, asia on pantava etusivulle, mutta ei vielä, on tehtävä kovasti töitä paremman tilanteen eteen.

mauno vOutilainen

MT kirjoitti 19.04.2009 19:00

"Poikkeuksellisesti lehdessä ei ole myöskään uutisia onnettomuuksista tai rikoksista. Tällä haluamme korostaa sitä, että elämä on todellisuudessa enimmäkseen iloisia asioita: ystävien tapaamisia, uuden oppimista, hauskoja muistoja tai perusturvallista elämää."

Mielenkiintoinen tavoite suhteessa siihen mikä oikeasti on käytäntönä keskustelupalstalla. Tosin koski kai vain tuon päivän lehteä.

Tuntuu nimittäin siltä, että ei ole niin pientä onnettomuusuutista, etteikö sitä joku kommentoisi. Toisista jutuista aloitetaan useampikin keskustelu ja ellei pohjaa löydy tästä lehdestä, pohjat kaivetaan muualta.

On siis melkoista ristiriitaa niissä väitteissä, että ihmiset eivät muka halua lukea onnettomuusuutisista tai rikoksista. Niitä ainakin muistetaan jatkaa joka kerta kun vain vähänkin on aineistoa.

Salkku&Tolkku kirjoitti 19.04.2009 19:07

"Poikkeuksellisesti lehdessä ei ole myöskään uutisia onnettomuuksista tai rikoksista. Tällä haluamme korostaa sitä, että elämä on todellisuudessa enimmäkseen iloisia asioita: ystävien tapaamisia, uuden oppimista, hauskoja muistoja tai perusturvallista elämää."

Mielenkiintoinen tavoite suhteessa siihen mikä oikeasti on käytäntönä keskustelupalstalla. Tosin koski kai vain tuon päivän lehteä.

Tuntuu nimittäin siltä, että ei ole niin pientä onnettomuusuutista, etteikö sitä joku kommentoisi. Toisista jutuista aloitetaan useampikin keskustelu ja ellei pohjaa löydy tästä lehdestä, pohjat kaivetaan muualta.

On siis melkoista ristiriitaa niissä väitteissä, että ihmiset eivät muka halua lukea onnettomuusuutisista tai rikoksista. Niitä ainakin muistetaan jatkaa joka kerta kun vain vähänkin on aineistoa.

(MT 19.04.2009 19:00)

Olisiko sinun ruvettava Lapin kansaan kirjoittavaksi? Eikö lapin miesystävä ole sieltä päin?

Yhdessä toimien siellä saamelaistenkin asema tulisi otettua huomioon paremmin. Köyhyyttä sielläkin kuuluu olevan paljolti.

 

isosisko valvoo kirjoitti 20.04.2009 08:12


nimenomaan lehti!

ottakaa se SANOMA- liite kokonaan pois 

Ville Vipunen kirjoitti 20.04.2009 09:05


"Jos Schildtillä ei olisi ollut aikanaan tavoitetta - lääniä ja itsellistä aluetta - kehitys ei olisi ollut samanlaista."

Keski-Suomen lääni kuoli ja kuopattiin 37 v ikäisenä. Ei ennättänyt kehittyä maailman eikä Suomenkaan navaksi muualla kuin täkäläisten nurkkapatrioottien unissa.

Rötkäle kirjoitti 20.04.2009 10:47

Kyllä tämänkin aamun paprilehdessä Anita Kärki kirjoitti elämän myönteisen kirjoituksen; Perhe on politiikan keskiössä. Tämä on yli vuoden seurannan tuloksena neljäs toimittajien kirjoittama kirjoitus, joka selkeästi ylittää monet tasapaksut kyhäelmät lehden sivuilla. Tosin Kärjeltä jäi huomaamatta ajankohtaiset uutisoinnit lasten neuvolakäyntien puutteellinen määrä rahavaikeuksien tähden ja synnyttävien äitien vähäinen sairaalassa olo aika synnytyksen jälkeen (yksi päivä). Tuntuu todella merkilliseltä, että viinan ja huumausaineiden höyryissä oleville on mahdollista järjestää hoitoa ja vuodepaikkoja, kun samaan aikaan synnyttäville äideille ei ole tilaa eikä varoja neuvolassa käynteihin ? Vai onko maahan muuttomania sokaissut niin päättäjien silmät, että oman maan kansalaisten hyvinvointi ja tulevaisuus ei enää kiinnosta ?
 

Haapio kirjoitti 20.04.2009 15:49

Onnittelen vilpittömästi Keskisuonalainen konsernia myönteisestä uutisoinnista ja hyvästä taloudenpidosta, minkä markkinat viimeksi palkitsivat osakkeen n. 10% arvonnousulla, samanaikaisesti esim. Erkon mahtava Sanoma konserni junnaa paikallaan.
 

Itseäni harmittaa osakkeiden vähäinen vaihtomäärä ja "liikkuvuus" markkinalla. Tarkoitan tällä sitä, että niitä ei ole ostettavissa, vaikka yrittäisi tarjota hyvääkin hintaa ! Haapio

(Haapio 18.04.2009 08:05)

Vai palkitsi "markkinat" 10%:n kurssinousulla; markkinan koko näkyi olevan 1000 €! KSML:n osake on pudonnut viimeisen 12 kk:n aikana 33% ja pitemmällä aikavälillä vielä enemmän. Lisäksi analyytikot pitävät ko. osaketta hyvin riskaabelina.
 

(Luis Tella 18.04.2009 09:00)

Aikani kuluksi laskin osakkeen P/E luvun, jos se sinulle mitään merkitsee, niin edelleen päästään alle 10 vuoden takaisinmaksuaikoihin, mitä investoinneissa pidetään aina erinomaisena. Osakkeessa on edelleen n. €2,50 löysää. Haapio
 

Luis Tella kirjoitti 20.04.2009 17:07

Onnittelen vilpittömästi Keskisuonalainen konsernia myönteisestä uutisoinnista ja hyvästä taloudenpidosta, minkä markkinat viimeksi palkitsivat osakkeen n. 10% arvonnousulla, samanaikaisesti esim. Erkon mahtava Sanoma konserni junnaa paikallaan.
 

Itseäni harmittaa osakkeiden vähäinen vaihtomäärä ja "liikkuvuus" markkinalla. Tarkoitan tällä sitä, että niitä ei ole ostettavissa, vaikka yrittäisi tarjota hyvääkin hintaa ! Haapio

(Haapio 18.04.2009 08:05)

Vai palkitsi "markkinat" 10%:n kurssinousulla; markkinan koko näkyi olevan 1000 €! KSML:n osake on pudonnut viimeisen 12 kk:n aikana 33% ja pitemmällä aikavälillä vielä enemmän. Lisäksi analyytikot pitävät ko. osaketta hyvin riskaabelina.
 

(Luis Tella 18.04.2009 09:00)

Aikani kuluksi laskin osakkeen P/E luvun, jos se sinulle mitään merkitsee, niin edelleen päästään alle 10 vuoden takaisinmaksuaikoihin, mitä investoinneissa pidetään aina erinomaisena. Osakkeessa on edelleen n. €2,50 löysää. Haapio
 

(Haapio 20.04.2009 15:49)

Kiinnostaa hyvinkin ko. luku ja varmaankin myös parjaamiasi analyytikkoja. Tuo alle 10 vuotta P/E-lukuna ei kyllä pidä paikkaansa, jos viime vuodelta maksetaan hallituksen esittämä 50 cent per osake.
 

MT kirjoitti 20.04.2009 17:30


nimenomaan lehti!

ottakaa se SANOMA- liite kokonaan pois 

(isosisko valvoo 20.04.2009 08:12)

Aivan.

"Tällä haluamme korostaa sitä, että elämä on todellisuudessa enimmäkseen iloisia asioita: ystävien tapaamisia, uuden oppimista, hauskoja muistoja tai perusturvallista elämää."

Sitä voidaan toki korostaa, mutta voidaan myös kysyä, ovatko nuo aiheet sanomalehden materiaalia.

Nimittäin mikään muu painettu media ei kerro päivittäin tietoa maailman ja kotimaan tapahtumista, siis niitä sanomia. Sitä varten ainakin minä lehden tilaan, että tiedän mitä maailmalla tapahtuu ja haluan lukea sen painetusta kotiin kannetusta aviisista. En tilaa lehteä sitä varten, että luen siitä luetellun kaltaisista "iloisista asioista".

Mikään ei tietenkään estä käsittelemästä asiapitoista materiaalia mässäilemättä ikävillä ja epäoleellisilla yksityiskohdilla. Toivoa herättäviä ja kehitystä painottavia, ymmärrystä ja tietoa korostavia asenteita voidaan pitää vielä paljon aidomminkin myönteisinä kuin "iloisia elämän todellisuuksia".

Haapio kirjoitti 20.04.2009 19:16

Onnittelen vilpittömästi Keskisuonalainen konsernia myönteisestä uutisoinnista ja hyvästä taloudenpidosta, minkä markkinat viimeksi palkitsivat osakkeen n. 10% arvonnousulla, samanaikaisesti esim. Erkon mahtava Sanoma konserni junnaa paikallaan.
 

Itseäni harmittaa osakkeiden vähäinen vaihtomäärä ja "liikkuvuus" markkinalla. Tarkoitan tällä sitä, että niitä ei ole ostettavissa, vaikka yrittäisi tarjota hyvääkin hintaa ! Haapio

(Haapio 18.04.2009 08:05)

Vai palkitsi "markkinat" 10%:n kurssinousulla; markkinan koko näkyi olevan 1000 €! KSML:n osake on pudonnut viimeisen 12 kk:n aikana 33% ja pitemmällä aikavälillä vielä enemmän. Lisäksi analyytikot pitävät ko. osaketta hyvin riskaabelina.
 

(Luis Tella 18.04.2009 09:00)

Aikani kuluksi laskin osakkeen P/E luvun, jos se sinulle mitään merkitsee, niin edelleen päästään alle 10 vuoden takaisinmaksuaikoihin, mitä investoinneissa pidetään aina erinomaisena. Osakkeessa on edelleen n. €2,50 löysää. Haapio
 

(Haapio 20.04.2009 15:49)

Kiinnostaa hyvinkin ko. luku ja varmaankin myös parjaamiasi analyytikkoja. Tuo alle 10 vuotta P/E-lukuna ei kyllä pidä paikkaansa, jos viime vuodelta maksetaan hallituksen esittämä 50 cent per osake.
 

(Luis Tella 20.04.2009 17:07)

Pääomainvestointeja tulevaisuuteen ei tehdä perse edellä katselemalla taaksepäin, Luis Tella !

Yhtiö on taloudellisesti hyvässä kunnossa, yhdistellyt toimintojaan, maksanut tasaisesti velkojansa, joten osinkojen kasvu on myös varma jne. Haapio
 

Luis Tella kirjoitti 21.04.2009 07:59
 

Aikani kuluksi laskin osakkeen P/E luvun, jos se sinulle mitään merkitsee, niin edelleen päästään alle 10 vuoden takaisinmaksuaikoihin, mitä investoinneissa pidetään aina erinomaisena. Osakkeessa on edelleen n. €2,50 löysää. Haapio
 

(Haapio 20.04.2009 15:49)

Kiinnostaa hyvinkin ko. luku ja varmaankin myös parjaamiasi analyytikkoja. Tuo alle 10 vuotta P/E-lukuna ei kyllä pidä paikkaansa, jos viime vuodelta maksetaan hallituksen esittämä 50 cent per osake.
 

(Luis Tella 20.04.2009 17:07)

Pääomainvestointeja tulevaisuuteen ei tehdä perse edellä katselemalla taaksepäin, Luis Tella !

Yhtiö on taloudellisesti hyvässä kunnossa, yhdistellyt toimintojaan, maksanut tasaisesti velkojansa, joten osinkojen kasvu on myös varma jne. Haapio
 

(Haapio 20.04.2009 19:16)

Nyt tuli mielenkiintoa; kerro jo ihmeessä miten laskit tuon P/E-lukusi. Se voipi olla aivan uutta taloustiedettä.
 

Haapio kirjoitti 21.04.2009 09:10

Luistele nyt tännepäin ja jaa nykyinen hinta / keskimääräisellä vuotuisella osakekohtaisella tuotolla. Tietysti siinä on aina oma riskinsä, mutta sen voi laskea Monte carlo menetelmää hyväksi käyttäen. Eli jakamalla kaikki eri riskitekijät omiin osiinsa, riskin mallin mukaan : lineaarinen, s-käyrän muotoinen, jne..  ja kertomalla ne keskenään. Haapio
 

Haapio kirjoitti 28.04.2009 11:39

Onnittelen vilpittömästi Keskisuonalainen konsernia myönteisestä uutisoinnista ja hyvästä taloudenpidosta, minkä markkinat viimeksi palkitsivat osakkeen n. 10% arvonnousulla, samanaikaisesti esim. Erkon mahtava Sanoma konserni junnaa paikallaan.
 

Itseäni harmittaa osakkeiden vähäinen vaihtomäärä ja "liikkuvuus" markkinalla. Tarkoitan tällä sitä, että niitä ei ole ostettavissa, vaikka yrittäisi tarjota hyvääkin hintaa ! Haapio

(Haapio 18.04.2009 08:05)

Vai palkitsi "markkinat" 10%:n kurssinousulla; markkinan koko näkyi olevan 1000 €! KSML:n osake on pudonnut viimeisen 12 kk:n aikana 33% ja pitemmällä aikavälillä vielä enemmän. Lisäksi analyytikot pitävät ko. osaketta hyvin riskaabelina.
 

(Luis Tella 18.04.2009 09:00)

Näin tässä nyt mennään sijoittaja "luistelija" Keskisuomalaisen osakkeen kolkutellessa €16 rajapyykkiä, aivan kuten sen itse arvelinkin vajaa kaksi viikkoa taakse päin. Siten nousua olisi kertynyt jo n. 20%.

Ainoa heikkous on osakkeen edelleen pysytellessä lähinnä iltapäivän "kahvipöytävaihdossa", missä käydään 100 - 200 kappaleen kaupat, jotta saadaan edes jotain eloa kurssiin. Haapio
 

Peksu kirjoitti 28.04.2009 20:41

Lehden uudistus on mielestäni erittäin onnistunut. Lehti näyttää ja maistuu positiivbisemmalta kuin ennen. Ainoa pahasti negatiivinen muutos tapahtui sarjakuvavalikoimassa. Masentavia töherryksiä tuli hienosti piirrettyjen Helgen, Väinämöisen ja Karvisen tilalla.

MT kirjoitti 28.04.2009 21:51

Lehden uudistus on mielestäni erittäin onnistunut. Lehti näyttää ja maistuu positiivbisemmalta kuin ennen. Ainoa pahasti negatiivinen muutos tapahtui sarjakuvavalikoimassa. Masentavia töherryksiä tuli hienosti piirrettyjen Helgen, Väinämöisen ja Karvisen tilalla.

(Peksu 28.04.2009 20:41)

Samaa mieltä sarjakuvien vaihtamisesta, siitä en ole vieläkään toipunut. Muuten tähän uudistukseen ei ollut vaikea sopeutua. Toisaalta lehdestä jää lukematta nyt entistä enemmän eli sivuja kääntelee ja lukee isommat otsikot paneutumatta juttuihin sen kummemmin. Se taas pistää miettimään mistä maksaa.

Haapio kirjoitti 29.04.2009 06:55

Erinomaisen myönteisenä kehityksenä olen itse pannut merkille myös persoonaani kohdistuneen räksytyksen katoamisen, sillä osakemarkkinoilla yhtiön osakkeelle on käynyt juuri niin kuin itse odotin. Missä nämä räksyttäjät nyt ovat, piilossa komeroissaan? Haapio
 

Isoisä kirjoitti 29.04.2009 07:23

Lehden uudistus on mielestäni erittäin onnistunut. Lehti näyttää ja maistuu positiivbisemmalta kuin ennen. Ainoa pahasti negatiivinen muutos tapahtui sarjakuvavalikoimassa. Masentavia töherryksiä tuli hienosti piirrettyjen Helgen, Väinämöisen ja Karvisen tilalla.

(Peksu 28.04.2009 20:41)

Samaa mieltä sarjakuvien vaihtamisesta, siitä en ole vieläkään toipunut. Muuten tähän uudistukseen ei ollut vaikea sopeutua. Toisaalta lehdestä jää lukematta nyt entistä enemmän eli sivuja kääntelee ja lukee isommat otsikot paneutumatta juttuihin sen kummemmin. Se taas pistää miettimään mistä maksaa.

(MT 28.04.2009 21:51)

Kai se on itsestä kiini käänteleekö niitä sivuja pelkästään, vai lukeeko ne jututkin tarkemmin. On siellä muutakin luettavaa ja paljon, kuin sarjakuvat, TV-ohjelmat ja risti-ilmoitukset. En minä ainakaan niiden takia lehteä tilaisi, lehteä täytyy osata lukea ja tulkita oikein, ilman tulkkiakin.
 

Luis Tella kirjoitti 29.04.2009 09:26

Erinomaisen myönteisenä kehityksenä olen itse pannut merkille myös persoonaani kohdistuneen räksytyksen katoamisen, sillä osakemarkkinoilla yhtiön osakkeelle on käynyt juuri niin kuin itse odotin. Missä nämä räksyttäjät nyt ovat, piilossa komeroissaan? Haapio
 

(Haapio 29.04.2009 06:55)

No joko olet ostanut? Kyllä niitä vähin erin saa, kun jaksaa yrittää (= tarjota enemmän). Tällä hintatasolla 12 kk:n tuotto on -15%, 12 kk:n kuluttua tarkasteltuna tulee olemaan merkittävästi suurempi luku itseisarvoltaan, mutta edelleen miinusmerkkinen.
 

MT kirjoitti 29.04.2009 09:47

Lehden uudistus on mielestäni erittäin onnistunut. Lehti näyttää ja maistuu positiivbisemmalta kuin ennen. Ainoa pahasti negatiivinen muutos tapahtui sarjakuvavalikoimassa. Masentavia töherryksiä tuli hienosti piirrettyjen Helgen, Väinämöisen ja Karvisen tilalla.

(Peksu 28.04.2009 20:41)

Samaa mieltä sarjakuvien vaihtamisesta, siitä en ole vieläkään toipunut. Muuten tähän uudistukseen ei ollut vaikea sopeutua. Toisaalta lehdestä jää lukematta nyt entistä enemmän eli sivuja kääntelee ja lukee isommat otsikot paneutumatta juttuihin sen kummemmin. Se taas pistää miettimään mistä maksaa.

(MT 28.04.2009 21:51)

Kai se on itsestä kiini käänteleekö niitä sivuja pelkästään, vai lukeeko ne jututkin tarkemmin. On siellä muutakin luettavaa ja paljon, kuin sarjakuvat, TV-ohjelmat ja risti-ilmoitukset. En minä ainakaan niiden takia lehteä tilaisi, lehteä täytyy osata lukea ja tulkita oikein, ilman tulkkiakin.
 

(Isoisä 29.04.2009 07:23)

Otsikon pitää olla sellainen, että siitä näkee mitä juttu käsittelee. Jos jonkin bändin esittelyyn onkin sitten kätketty jotakin itseäni kiinnostavaa niin voi, voi. Lehdelle nimittäin. Enkä myöskään ala lukea rivi riviltä monta muutakaan juttua kuten vaikkapa urheilua tai juttuja Johanna Tukiaisesta. Kyllä niistä näkee heti otsikosta ja kuvasta mistä on kyse.

Tosin ilmaisin asian niin, että nyt joutuu kääntelemään sivuja entistä enemmän. Se ei suinkaan ilmaissut mitään siitä, mitä luen lehdestä, mutta katsoit kuitenkin itsesi päteväksi tekemään siitä arviot. Ei lehdessä tosiasiassa ole itseäni kiinnostava materiaali lisääntynyt. Sarjakuvat nyt joka tapauksessa huononivat. Ulkoasu ei minua häiritse ollenkaan, eihän se sitä paitsi erityisen paljon edes muuttunut.

Toivoisin lehden artikkeleissa kiinnitettävän enemmän huomiota siihen, että lukijalle mahdollisesti jutun perusteella mieleen nouseviin kysymyksiin todella löytyy vastaus  lehden sivulta ja kyseisestä artikkelista.

Käy varsin usein niin, että jutun lukemisen jälkeen on enemmän kysyttävää kuin oli vastauksia. Ikävämpi asia on se, että penkomisen jälkeen asia osoittautuukin aika lailla toiseksi kuin minkälaisena se lehden palstalla esiteltiin.

Lehden pitää myös välittää tinkimättömästi sitä vaikutelmaa, että se ei toimi minkään tahon käsikassarana tai sylikoirana. Ja niiden ohiselattujen sivujen suhteen pitää muistaa sekin, joku voi alkaa ajattella turhaa paperinkulutusta.

Peksu kirjoitti 29.04.2009 09:54

Erityiskiitos Keskisuomalaiselle Juhana Lepoluodosta. Hänellä on laaja näkemys maailmanpolitiikasta ja  humaani, rehellinen, värikäs, silti kiihkoton tapa kirjoittaa. Hyvänä esimerkkinä käy hänen tämän päivän kirja-arviointinsa Islamilaisen maailman hallitksia käsittelevästä krjasta

MT kirjoitti 29.04.2009 10:13

Erityiskiitos Keskisuomalaiselle Juhana Lepoluodosta. Hänellä on laaja näkemys maailmanpolitiikasta ja  humaani, rehellinen, värikäs, silti kiihkoton tapa kirjoittaa. Hyvänä esimerkkinä käy hänen tämän päivän kirja-arviointinsa Islamilaisen maailman hallitksia käsittelevästä krjasta

(Peksu 29.04.2009 09:54)

Lepoluodon kirjoitukset ovat kertakaikkiaan valioita lehden palstalla. Aivan samaa mieltä.

Haapio kirjoitti 02.05.2009 15:50

Luistella kirjoiteli taannoin seuraavasti:

Vai palkitsi "markkinat" 10%:n kurssinousulla; markkinan koko näkyi olevan 1000 €! KSML:n osake on pudonnut viimeisen 12 kk:n aikana 33% ja pitemmällä aikavälillä vielä enemmän. Lisäksi analyytikot pitävät ko. osaketta hyvin riskaabelina. (Luis Tella 18.04.2009 09:00)
 

Torstaisen Kauppalehden artikkelissa KSML:n osaketta pidetään Outotech Oyj:n sekä Herlin veljesten konepajojen Konecranes Oyj ja Kone Oyj:n jälkeen kannattavimpana ja tavoitelluimpana osakkeena pörssissä.

KSML konserni on viimeisessä kokouksessaan antanut yhtiön hallituksella valtuuden laskea liikkeelle uusia osakkeita, jotta osakkeen liikkuvuus markkinoilla paranisi. Lisäksi yhtiö esittää lisäosingon maksamista osakkaille vuoden 2008 tuloksesta.

Tällä hetkellä väittely on tilanteessa Haapio 6, vastaanväittäjät 0.

Haapio kirjoitti 02.05.2009 17:54


Korjaan Kauppalehden artikkelin julkaisupäivän, sillä se p.o. perjantai

Keskustelupalstan uudistuksen takia tätä artikkelia ei voi enää kommentoida. Halutessasi keskustella aiheesta voit avata keskustelupalstalle uuden viestiketjun.