Mainos muuttaa muotoa

Kovin monta tv-mainosta en viikoittain näe, vaikka sohvaperuna olenkin. Mainokset on helppo välttää keksinnöllä nimeltään kaukosäädin. Mutta tv-mainosten aika saattaa olla pian ohi muutenkin.

Otetaan esimerkiksi Disney-yhtiö, joka omistaa useita tv-kanavia. Aiemmin Disney tarjosi sisällön, jonka ihmiset tilasivat kotiin kanavapaketissaan. Tarjonta toi tv-kanaville lisää katsojia, mikä miellytti mainostajia, mikä miellytti Disney-yhtiötä.

Disney on tehnyt telkkarilla pitkään hyvin mainosrahaa, mikä on ollut osakkeenomistajien mieleen. Nyt entisestä rahasammosta on tullut rasite osakehinnalla. Jonkin aikaa sitten Disney ilmoitti perustavansa oman streamaus-palvelun ja haastavansa sillä Netflixin.

Tämä on riskiveto, mutta siihen on pakko mennä, koska katsojat kuitenkin nettiin menevät, Disneyn on otettava haltuun sekä sisällöntuotanto että jakelu. Disney tekee viihdettä, taidettakin, mutta ensisijaisesti kyse on taloudesta.

Suomessa tilanne on tietenkin vähän toinen, mutta täälläkin katsojat menevät nettiin. Tv-mainoksilla tavoitetaan nykyään hyvin huonosti alle 35-vuotiaat ja aiempaa huonommin tuota vanhemmatkin.

Mainosraha ei sinällään ole vähentynyt. Se vain jakautuu eri tavalla. Voittaja on internet, varsinkin Googlen ja Facebookin kaltaiset jättiläiset. Netflixin menestys sataa digitaalisen mainostamisen laariin, vaikka Netflix ei mainoksia edes näytä. Tv-mainos on haulikolla ampumista, mutta Google tietää itseäsi paremmin, mihin pistät rahasi.

Uusimmat

Kolumni

Olipa ohjelma, tehkää perässä

Kavennetaan tuloeroja, panostetaan koulutukseen

Lyhyet

Kun Saarasta tuli meidän tyttö

Ajellaan ihan muina Räikkösinä

Ne ihmeäijät

Superväkevä Juhani-passio

Suomessa osataan sittenkin palvella

Kolumni: Sinua vedätetään – huutokauppa-tosi-tv ei ole totta nähnytkään

Kolumni: Torilla tavataan, Saara

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.