Näin tuhotaan brändi

Katsoitteko viime viikonloppuna mainion The Beatles -aiheisen Teemalauantain? Ehkä katsoitte, ehkä ette; ehkä katsoitte, ettekä silti tienneet katsoneenne. Yle Teema on päättänyt jostakin kumman syystä unohtaa Teemalauantai-brändin ja jatkaa silti Teemalauantaiden esittämistä.

Teemalauantai oli ja on yhä mainio idea: vähintään kaksi ohjelmaa, 2–4 tuntia jostakin tietystä aiheesta hyvään katsomisaikaan lauantai-iltaisin. Aihevalikoimassa ei ole rajoituksia. Dokumentti plus siihen liittyvä elokuva on mainio yhdistelmä, mutta yhtään ideallisesti tai sisällöllisesti huonoa Teemalauantaina en muista.

Itsekin opin niin tv:n ystävänä kuin kriitikkonakin, että Teemalauantai on tv-viikon huippukohtia, mikäli kohdalle osuu kiinnostava aihe. Eikä Teemalauantai ole mihinkään kadonnut, se toimii yhä. Mutta huonommin kuin ennen, koska Teema-kanava on tehnyt oudon uudistuksen. Teemalauantaista on kadotettu sana ”Teemalauantai”. Sellaista ei ohjelmatiedoista enää löydy.

Eli kun kaikkialla muualla korostetaan brändäyksen tärkeyttä, Teema kulkee täsmälleen vastakkaiseen suuntaan. Onnistunut ja tunnettu tv-brändi pistetään piiloon, koska. . . En keksi yhtään hyvää syytä moiseen. Yhden todella huonon syyn toki keksin: siksi että ihmiset eivät Teemalauantaita enää löytäisi.

Muutetaanko seuraavaksi Pikku Kakkonen vain rimpsuksi erillisiä lastenohjelmia ohjelmatiedoissa? Idea olisi todella typerä, mutta sitä se on Teemalauantainkin kohdalla.

Uusimmat

Kolumni

Kolumni: Outojen asioiden maailmassa vodkakin on jotain muuta

Kolumni: Arjen huomioita sinivalkoisin silmin

Ei lapsen omistaja vaan edunvalvoja

Olipa ohjelma, tehkää perässä

Kavennetaan tuloeroja, panostetaan koulutukseen

Lyhyet

Kun Saarasta tuli meidän tyttö

Ajellaan ihan muina Räikkösinä

Ne ihmeäijät

Superväkevä Juhani-passio

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.