Näin tuhotaan brändi

Katsoitteko viime viikonloppuna mainion The Beatles -aiheisen Teemalauantain? Ehkä katsoitte, ehkä ette; ehkä katsoitte, ettekä silti tienneet katsoneenne. Yle Teema on päättänyt jostakin kumman syystä unohtaa Teemalauantai-brändin ja jatkaa silti Teemalauantaiden esittämistä.

Teemalauantai oli ja on yhä mainio idea: vähintään kaksi ohjelmaa, 2–4 tuntia jostakin tietystä aiheesta hyvään katsomisaikaan lauantai-iltaisin. Aihevalikoimassa ei ole rajoituksia. Dokumentti plus siihen liittyvä elokuva on mainio yhdistelmä, mutta yhtään ideallisesti tai sisällöllisesti huonoa Teemalauantaina en muista.

Itsekin opin niin tv:n ystävänä kuin kriitikkonakin, että Teemalauantai on tv-viikon huippukohtia, mikäli kohdalle osuu kiinnostava aihe. Eikä Teemalauantai ole mihinkään kadonnut, se toimii yhä. Mutta huonommin kuin ennen, koska Teema-kanava on tehnyt oudon uudistuksen. Teemalauantaista on kadotettu sana ”Teemalauantai”. Sellaista ei ohjelmatiedoista enää löydy.

Eli kun kaikkialla muualla korostetaan brändäyksen tärkeyttä, Teema kulkee täsmälleen vastakkaiseen suuntaan. Onnistunut ja tunnettu tv-brändi pistetään piiloon, koska. . . En keksi yhtään hyvää syytä moiseen. Yhden todella huonon syyn toki keksin: siksi että ihmiset eivät Teemalauantaita enää löytäisi.

Muutetaanko seuraavaksi Pikku Kakkonen vain rimpsuksi erillisiä lastenohjelmia ohjelmatiedoissa? Idea olisi todella typerä, mutta sitä se on Teemalauantainkin kohdalla.

Uusimmat

Kolumni

Sarja- katsoja tunnustaa

Dubaissa lähes mikä vain on mahdollista

Satraappi- kollegani Erkki ja minä

Super- sankarien vaate- ongelmat

Tv-tähti on lajin paras markkinoija

Kolumni: Työttömyyden hoidossa on edelleen tehtävää

Antakaa meille uutta

Kolumni: Soitin numerotiedusteluun, koska halusin jutella.

Kolumni: Montako lasta on riittävästi?

Kolumni: Rauhan asia - kenen asia?

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.