Toinen kerta toden sanoo

Vanhaa leikekirjaa selatessa osui silmiin Keskisuomalaisessa 19.2.1982 ollut juttu ”Multia halajaa valtatien piiriin”. Kunnanjohtaja Timo Talaslahti seisoo työväentalon risteyksessä lumihangessa ja kuvateksti kertoo, että mikäli hänen toiveensa toteutuu, kohtaavat tässä aikanaan Jyväskylä–Seinäjoki -valtatie ja Suonenjoelta Uuraisten kautta tuleva kantatie.

Kun Multia pari vuotta myöhemmin voitti eteläisen naapurinsa kanssa käymänsä väännön tulevan Jyväskylä–Seinäjoki–Vaasa -valtatien linjauksesta, näytti toive toteutuvan. Näkemättä Multian oikaisun teko Talaslahdelta kuitenkin jäi – ja näin pelkään käyvän myös meille.

Valtatie 18:aa varten tehtiin oikein tiesuunnitelmakin, mutta kun rahaa rakentamiseen ei löytynyt, jäi se tieinsinöörien hyllyille pölyttymään ja lopulta vanheni. Multian kirkonkylän kiertävä muutaman kilometrin osuus sillä tosin saatiin tehdyksi.

Prinsessa Ruususen unta nukkunut hanke on nyt herätetty henkiin, ja tällä kertaa tunnutaan olevan viisaampia. Ei näet käydäkään laatimaan tiesuunnitelmaa, jonka elinkaari on rajallinen, vaan tehdään yleissuunnittelua Multian kautta rakennettavasta valtatiestä ja siihen liittyen Keuruulta Liesjärvelle vievästä seututiestä 621. Tästä vastaa Keski-Suomen liitto, ja suunnittelu on osa NECL II:ta eli Keskipohjolan kuljetuskäytävä -hanketta.

Rinnan yleissuunnittelun kanssa laativat Keuruu, Multia ja Ähtäri osayleiskaavoja, joihin uusi valtatielinjaus sisällytetään. Ja kun tielle on paikka, voidaan yleissuunnittelun pohjalta tehdä nopeastikin tiesuunnitelmia, jos jollekin pätkälle löytyy rahoitus. Uusi lähestymistapa on tervetullut, sillä yhtenä pätkänä Multian ja Myllymäen välisen 28 kilometrin osuuden rakentamiseen ei kukaan enää jaksa uskoa, ehkä joitakin poliitikkoja lukuun ottamatta. Multian oikaisun teko edellyttäisi sen saamista liikennepoliittiseen selontekoon, mutta sinne sillä ei ainakaan tällä vuosikymmenellä taida olla asiaa. Keski-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnoksessa kärjessä näyttävät olevan moottoritiehankkeet Kirrin ja Tikkakosken välillä ja Vaajakosken kohdalla.

Vaiheittaiseen rakentamiseen olisi otollinen hetki nyt, kun Keuruu hakee valtiolta kompensaatiota varuskuntansa menettämisen vuoksi.Tuo parikymmentä miljoonaa, jotka Keuruu–Liesjärvi–Myllymäk i-välin rakentamiseen menisi, ei olisi suuren suuri potti rakennemuutosrahoissa. Se ei myöskään olisi pois maakuntakeskuksen tiehankkeista, koska raha tulisi eri taskusta.

Tieurakkaan ryhtyminen tällä tavoin ei heilauttaisi Multian asemaa. Multian oikaisu on ja pysyy vahvana merkintänä maakuntakaavassa, ja sen vuoro tulee aikanaan. Ainakin sen olisi syytä tulla, onhan tässä maan ainoa valtatie, josta pätkä puuttuu. Multialaiset ovat oikaisunsa ansainneet, kuten myös kaikki keskisestä Suomesta Pohjanmaalle matkaavat. Oikaistun valtatie 18:n liikennemäärän arvioidaan vuonna 2040 olevan 6 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Arvio on kaksinkertainen verrattuna siihen, että tie koukkaisi Multialla edelleen Väätäiskylän kautta.

Uusimmat

Kolumni

Kolumni: Montako lasta on riittävästi?

Kolumni: Rauhan asia - kenen asia?

Kolumni: Vain valtio voi enää pelastaa STT:n

Tosielämän Nordic noiria

Kolumni: Sienireissulla löytyi jotain aivan muuta

Ahdas talli, rukoilu ja vauvakuume

Päivitetyt soittolistat

Kolumni: Minne tavaratalot hävisivät Jyväskylän keskustasta?

Veriporno ei sovi lauantai-iltaan

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.