Katsot Keskisuomalaisen arkistojuttua. Tämä juttu on julkaistu 24.04.2012 19:24
A A A

Sähköistä opiskelua pelien avulla

Jyskän koulun 6B-luokkalaiset haluavat lisää mahdollisuuksia sähköiseen opiskeluun (KSML 23.4.). Vaikka perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet muuta väittävätkin, tietotekniikan opiskelu jätetään käytännössä koululaisten omalle vastuulle. Tätä todistavat myös oppilaat kirjoituksessaan.

Kirjoittajien mainitsemat tiedonhaku- ja tietoturvaharjoitukset kuuluvat ilman muuta jo alakoululaisille. Kymmensormijärjestelmän osaaminen on hyödyllinen taito, joka lisää työskentelyn tehokkuutta ja antaa varmuutta tietokoneen käyttöön. Jokaisen nuoren tulee hallita tietotekniikan perustaidot. Myös tietotekniikan asiantuntijoita tarvitaan jatkuvasti lisää.

Tietotekniikkaa voi kytkeä opetettaviin aineisiin esimerkiksi pelien avulla. Tietotekniikan laitoksella olemme useamman vuoden ajan järjestäneet pelien ohjelmointikursseja peruskoululaisille. Kurssilla keskiössä ei kuitenkaan ole pelaaminen, vaan suunnittelu ja pelien tekeminen. Samalla tutustutaan fysiikan ja matematiikan käsitteisiin, esimerkiksi painovoimaan ja kitkaan, sekä harjoitellaan päättelyä.

Olemme havainneet tietokonepelien innoittavan opiskelua. Pelit ovat osa lähes jokaisen oppilaan arkea. Monella nuorella on jo tehokas pelikone taskussaan älypuhelimen muodossa. Konteksti on siis tuttu.

Ohjelmointikurssin materiaali on avoimesti saatavilla netissä maksutta käytettävissä.

Antti-Jussi Lakanen

tohtorikoulutettava

tietotekniikan laitos

Jyväskylän yliopisto

Lähetä linkki
Sähköposti

Seuraa meitä Facebookissa