Työtä voi hakea itsekin

20.3.2009 20:14

Mauno Voutilainen (20.3.), vieläkö sinä vuonna 2009 odottelet työkkärin kirjeitä ja olet näin tehnyt vuodesta 1986 saakka. Nämä kuluneet liki 23 vuotta olisit ehtinyt jo kouluttautua vaikka mihin ammattiin, jos olisit todella halunnut.

Tiedätkö, että netti on ollut olemassa näinä vuosina. Sieltä voi etsiä töitä ja jopa koulutuksia joissa maksetaan koulutustukea.

Itseään voi markkinoida netissä ja lehdissä ja työpaikoilla, joihin mielii ja voi sopia ajan ja käydä esittelemässä itsensä ja taitonsa jne.

Se, että olet odotellut työkkäristä 23 vuotta sitä oikeaa sinulle sopivaa työtä, ei kyllä kerro tositahdosta tehdä työtä. Ehkäpä työt ovatkin sitten menneet vähän innokkaimmille hakijoille.

Lopeta tuo iän ikuinen työkkärin mollaaminen ja muuta asennetta myönteisemmäksi töitä kohtaan, niin ehkä se päivä paistaa sinullekin työasioissa.

HELENA JOKINEN Jyväskylä

Kommentit

Michaeljyu kirjoitti 23.03.2009 12:04

Kyllä tuo työn hakeminen ja löytäminen on haastava ongelma ainakin monilla minun tutuillani. Akateeminen työttömyys on vaikea ongelma ja työttömyys muutenkin suurta luokkaa. Eivät erinomaisetkaan todistukset auta tänä päivänä. Toki optimistinen pitäisi olla, mutta moni tuntemani työtön on turhautunut tähän nykytilanteeseen.

Työttömiä oli tammikuun lopulla Työministeriön mukaan 250 000 ja kymmeniä tuhansia työvoimapoliittisilla kursseilla olevia ym ---> työttömiä yhteensä yli 300 000!

Lisäksi akateeminen työttömyys ongelmana, vaikka onkin vain 10 prosenttia tuosta kokonaispotista!

Akateeminen työttömyys on kasvanut koko 2000-luvun ajan ja on pahinta Jyväskylässä, Tampereella ja Turussa. Viime syksynä, ennen yleisen työttömyyden käännyttyä nousuun, oli kokonaistyöttömyys kymmenessä vuodessa vähentynyt sadalla tuhannella, mutta pelkästään ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden (maisteri/DI, lisuri, tohtori) osalta tuona aikana työttömyys oli kasvanut yli 3000 hengellä.

Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita työttömiä on yli 10 000 ja kesäisin 15 000...

nettitv.mtv3.fi/uutiset/index.shtml/uutiset/uutiset/kymmenenuutiset

...ja tuohon yli 10 000 lukuun lisäksi saman verran alemman korkeakoulututkinnon suorittaneita työttömiä, eli kandeja, insinöörejä ym. Lisäksi ainakin useat tuhannet istuvat kursseilla, eivätkä näy noissa luvuissa.

Jo viime syksynä oli oikeustieteen kandeja työttömänä noin 400 + maisterit, kasvatustieteen maistereita työttömänä noin 700, kauppatieteiden maistereita yli 1000 työttömänä samoin diplomi-insinöörejä, filosofian maistereita työttömänä 3000, inssejä AMK/opisto 3000 työttömänä, opettajia tuhansia työttömänä, lisureita ja tohtoreita yhteensä lähes 1000 työttömänä jne. Eipä paljon muista kuin lääkäreistä ole pulaa akateemisella sektorilla...

Täällä Jvässeudulla oli vuonna 2006 jotain 600 työtöntä maisteria, vuonna 2007 reilut 700 ja viime kesänä oli lähes 850 työtöntä maisteria.

Itse tunnen Jyväskylän ja Tampereen seuduilta yhteensä noin 20 maisteria. Suurimmalla osalla on hyvät/erinomaiset paperit, mutta tästä huolimatta 12 tai 13 heistä on työttömänä! Ei sillä onhan näillä alueilla muutama muukin työtön maisteri - Itse asiassa yhteensä yli 2000 työtöntä maisteria.

Niin mistähän johtuu, että puhutaan esimerkiksi insinööri- tai opettajapulasta samanaikaisesti kun on yli 3000 työtöntä insinööriä, yli tuhat työtöntä diplomi-insinööriä ja tuhansia työttömiä opettajia kaikki koulutusasteet huomioiden?

Tai jossain yhteydessä, että kaupallisen alan ihmisistä on pulaa kun tradenomeja on työttömänä 2000 ja kauppatieteiden maistereita yli 1000...

Eivätkö työntekijät ja työ kohtaa, kun akateemisia on koko ajan yhä enemmän työttömänä ja jotkut jaksavat kuitenkin puhua työvoimapulasta?!

Vapaapudotus kirjoitti 23.03.2009 12:26


Akateemisilla on aivan samat rahkeet tehdä muutakin työtä kuin sitä mihin he ovat kouluttautuneet. Samalla tavalla voi vetää haalarit niskaan ja käydä sorvin ääreen tai mennä kouluttautumaan ihan oikeisiinkin töihin, jossa voi kädet tulla likaiseksi ja jopa hiki pintaan. Samalla kun tekee tätä sivutyötä, niin voi hakea ja pysyä ajan hermolla oman "pääalansa" työmarkkinoilla, mutta kuitenkin pysyy leivässä ja saa lyhennettyä vaikka opintovelkaakin. On aivan itsestään kiinni mille alalle hakee töihin ja onko rahkeita esim. muuttaa toiselle paikkakunnalle työn perässä, kukaan ei ole varmasti pakottanut hakemaan ja työllistymään vain tälle akateemiselle suppealle alueelle, jossa vaihtuvuuskaan ei ole kovin tiheää, ammatinvalinta nuorena. Vai kokeeko akateemiset itsensä jotenkin elitistisesti parempiarvoiseksi muun työn edessä, eikä näin ollen voi nöyryyttäää itseään menemällä "alempiarvoiseen ja kykyjä vastaamattomaan" työhön? Ilman roskakuskeja akateemikotkin hukkuisivat omaan paskaansa.

Michaeljyu kirjoitti 23.03.2009 12:45

Ei asia ole "Vapaapudotus" aina noin yksinkertaista! Moni akateeminen on kesätöissä opiskelujensa ohessa, eikä työläistaustaisena (kuten minä) todellakaan vähättele ns. ruumiillista työtä eikä kyllä moni akateemisen taustankaan omaava! Eikä ainakaan itselläni urheilijana se kuntokaan ensimmäisenä lopu...

Monissa työpaikoissa katsotaan, että valmistunut, esimerkiksi maisteri, diplomi-insinööri ym. on ylikoulutettu ns. "haalarihommiin" ja ottavat mieluummin amiksen käyneen kaverin töihin. Tiedän kyllä, että moni Jyväskylässäkin tekee akateemisena töitä kaupan kassalla ym., eikä se määrä ole pieni!

Kyllä yliopistokaupungeissa, kuten täällä Jyväskylässäkin, suhteet merkitsevät työnsaannissa paljon, koska koulutettua väkeä on todella paljon työttömänä ja muutenkin saatavilla! Suhteet ratkaisevat ensiksi ja se, millaiset todistukset ovat olleet tulee vasta kaukana perässä...

 

 

Vapaapudotus kirjoitti 23.03.2009 13:36


Se on kyllä tosi, että vallalla on vielä ennakkoluulo ettei akateemisen koulutuksen käyneistä ole haalarihommiin, osaltaan vähemmistö joka edustaa tätä ryhmää ja ei todellakaan ole ollut kykenevä normaaleihin töihin on antanut myös vahvistusta ennakkoluuloon, kuten monessa muussakin asiassa on käynyt eri yhteyksissä.

Kuitenkin on tiedossa ennakkoon työpaikkojen rajallisuus ja työmarkkinoiden huono ns. veto, joten eikö voisi sitten puntaroida etukäteen ammatinvalintaa?

Tuo "hyvät suhteet" on ikävä osa suomalaista työkulttuuria, ei osata katsoa todella objektiivisesti henkilön soveltuvuutta työhön, hän vain kuitenkin on työntekijä, ei tuleva perhenjäsen keittiön kautta.

Itselläni ei ole koskaan ollut ns. suhteita ja olen joutunut markkinoimaan itse itseni työmarkkinoilla ja työmaallakin teen vain sen oman osaamiseni mahdollisimman hyvin. Paskan puhuminen ja korulauseiden käyttäminen on tuiki vierasta itselleni, olen raa'an rehellinen ja ilmaisen asian kuin sen itse näen, ehdotukisa kyllä osaan esittää, jos näyttää ettei työnantaja lämpene normaaliin käytäntöön esim. 2 viikon työnäyte ilman korvausta. Liian usein kuitenkin törmää jo valmiiksi pedattuun työpaikkahakuun, joka on laitettu vain muodon ja lainkirjaimen täyttymisen vuoksi hakuun, mutta siihen otetaan juuri tuttu tai sukulainen lopuksi. Vastauksesta sen huomaa, kun alkaa kyselemään työn luonnetta ja siihen kuuluvia tehtäviä tarkemmin, eli haluttomuus vastata esitettyyn kysymykseen, suoraan voisi sanoa että paikka on jo täytetty tai ei kiinnosta. 

Mauno Voutilainen kirjoitti 23.03.2009 13:37

Kiitokset palautteesta, sentään suoraselkäisesti esiinnytään omalla nimellä, kiitos! Pyörää ei kannata keksiä uudelleen, tottahan toki voi kouluttautua, syödäkin kannattaa, juoda nesteitä, kaikki akateemisetkaan eivät työllisty, ainakaan kouluksen mukaan, mutta lukenut työtönkin on fiksumpi työtön, hyvä sekin, työvoimareservin laatu on meillä aika mukava, nousee entisestään Nokian ja Metson tervehdytysten myötä, hyvä, mutta työnhinnassa on vaikea vielä kilpailla Aasian suurten maitten kanssa, ennenkuin siellä nousevat palkat.
 

Mauno Voutilainen

Vapaapudotus kirjoitti 23.03.2009 13:50


Laatu ratkaisee ja määrää hinnan aika pitkälle. Aasiasta tulee tavaraa huippuvauhtia, mutta laatukin on sen mukaista. Jos ne vaikka keksisi alentaa palkkoja ja elintasoa täällä realistisemmalle tasolle ja hillitä ikuisen maksimaalisen voiton tavoittelua kontra työmäärä?

Edelleen Maunon itsearviointi on puutteellista ja hän takertuu osoittamaan muita omasta työttömyydestään, vaikka omin sanoin on tahallaan jättäytynyt työelämän ulkopuolelle. Johtaja Uuno Turhapuro on vain humoristinen ja karrikatyyrinen hahmo elokuvassa, ei tosielämän henkilöitymä. 

Pere kirjoitti 23.03.2009 17:05

Kyllä ne marjatkin on itse poimittava metsästä, tai jos ei laiskuuttaan osta torilta.

 

Rötkäle kirjoitti 23.03.2009 17:50


Jyväskylähän tituleeraa itseään ulkopuolisille opiskelijakaupunkina, joka saattaa vaikuttaa siihen, että työnantajatkaan ei kelpuuta nokkakärryillä työntämään pakettia , paikasta A paikkaan P kuin korkeakoulututkinnon suorittaneita huuli pyöreänä kulkevia akateemisesti sivistyneitä sukankuluttajia ?

Työhuoneessani oli kerran kesällä kesätöissä opiskelija, joka oli maamme lehdistäkin tuttu malli. Kun hän siinä niitä papereita oli muutaman viikon pyöritellyt niin hän sanoi; ei tähänkään  työhön paljon tarvise kouluja käydä. Vaan kylläpä työnantaja vaati muutakin kuin kolmen päivän keittokurssin ja kolmen kuukauden jatkokoulun , seitsämän kansakoulu vuoden lisäksi. Työllistyminen on varmaan kaikkein vaikeinta, työllistymisvaiheessa, sillä monet eivät ole oppineet kehumaan itseään ja kouluttautuminen on puutteellista tai sitten työnhakija on ylikouluttautunut ko. työhön ?

Liisa kirjoitti 23.03.2009 19:44

Olet oikeassa, työtä nimenomaan täytyy nykyisin hakea itse. 

Salme´n kirjoitti 23.03.2009 20:00

Kiitokset palautteesta, sentään suoraselkäisesti esiinnytään omalla nimellä, kiitos! Pyörää ei kannata keksiä uudelleen, tottahan toki voi kouluttautua, syödäkin kannattaa, juoda nesteitä, kaikki akateemisetkaan eivät työllisty, ainakaan kouluksen mukaan, mutta lukenut työtönkin on fiksumpi työtön, hyvä sekin, työvoimareservin laatu on meillä aika mukava, nousee entisestään Nokian ja Metson tervehdytysten myötä, hyvä, mutta työnhinnassa on vaikea vielä kilpailla Aasian suurten maitten kanssa, ennenkuin siellä nousevat palkat.
 

Mauno Voutilainen

(Mauno Voutilainen 23.03.2009 13:37)

Työttömät voisivat alkaa minunlaisilleni neuvonantajiksi. Maunokin tietää hyvin miten rahaa saa lisättyä.

Minulla taasen on luottoa pankeissa joten rahaa saan kun vain on hyvä kohde tuottamaan.
 

Joten tehdään yhteistyötä, te työttömät sanotte miten minun tulee nyt toimia, velkarahalla. Jaetaan tuotot siinä suhteessa mitä neuvot ovat tuottaneet. Minulle riittää kulujen jälkeen puolet, hyvin neuvonut saa myös puolet tuotosta. Riskiä teille ei muodostu, minä vastaan siitä puolesta. Joten minä valitsen omasta mielestäni parhaat neuvot.

Poehoeloe kirjoitti 23.03.2009 20:07

Kiitokset palautteesta, sentään suoraselkäisesti esiinnytään omalla nimellä, kiitos! Pyörää ei kannata keksiä uudelleen, tottahan toki voi kouluttautua, syödäkin kannattaa, juoda nesteitä, kaikki akateemisetkaan eivät työllisty, ainakaan kouluksen mukaan, mutta lukenut työtönkin on fiksumpi työtön, hyvä sekin, työvoimareservin laatu on meillä aika mukava, nousee entisestään Nokian ja Metson tervehdytysten myötä, hyvä, mutta työnhinnassa on vaikea vielä kilpailla Aasian suurten maitten kanssa, ennenkuin siellä nousevat palkat.
 

Mauno Voutilainen

(Mauno Voutilainen 23.03.2009 13:37)

Työttömät voisivat alkaa minunlaisilleni neuvonantajiksi. Maunokin tietää hyvin miten rahaa saa lisättyä.

Minulla taasen on luottoa pankeissa joten rahaa saan kun vain on hyvä kohde tuottamaan.
 

Joten tehdään yhteistyötä, te työttömät sanotte miten minun tulee nyt toimia, velkarahalla. Jaetaan tuotot siinä suhteessa mitä neuvot ovat tuottaneet. Minulle riittää kulujen jälkeen puolet, hyvin neuvonut saa myös puolet tuotosta. Riskiä teille ei muodostu, minä vastaan siitä puolesta. Joten minä valitsen omasta mielestäni parhaat neuvot.

(Salme´n 23.03.2009 20:00)

Joo! Ja € tarkoittaa Ruotsin Kruunua?
 

Salme´n kirjoitti 23.03.2009 21:53

Kiitokset palautteesta, sentään suoraselkäisesti esiinnytään omalla nimellä, kiitos! Pyörää ei kannata keksiä uudelleen, tottahan toki voi kouluttautua, syödäkin kannattaa, juoda nesteitä, kaikki akateemisetkaan eivät työllisty, ainakaan kouluksen mukaan, mutta lukenut työtönkin on fiksumpi työtön, hyvä sekin, työvoimareservin laatu on meillä aika mukava, nousee entisestään Nokian ja Metson tervehdytysten myötä, hyvä, mutta työnhinnassa on vaikea vielä kilpailla Aasian suurten maitten kanssa, ennenkuin siellä nousevat palkat.
 

Mauno Voutilainen

(Mauno Voutilainen 23.03.2009 13:37)

Työttömät voisivat alkaa minunlaisilleni neuvonantajiksi. Maunokin tietää hyvin miten rahaa saa lisättyä.

Minulla taasen on luottoa pankeissa joten rahaa saan kun vain on hyvä kohde tuottamaan.
 

Joten tehdään yhteistyötä, te työttömät sanotte miten minun tulee nyt toimia, velkarahalla. Jaetaan tuotot siinä suhteessa mitä neuvot ovat tuottaneet. Minulle riittää kulujen jälkeen puolet, hyvin neuvonut saa myös puolet tuotosta. Riskiä teille ei muodostu, minä vastaan siitä puolesta. Joten minä valitsen omasta mielestäni parhaat neuvot.

(Salme´n 23.03.2009 20:00)

Joo! Ja € tarkoittaa Ruotsin Kruunua?
 

(Poehoeloe 23.03.2009 20:07)

Meneppä Ruotsiin palkalliseen työhön, saatko palkkasi kruunuina? Eikö tunnu että joudut myöntämään että sinua on narrattu? Elä minuun suutu, olen sinua auttanut ymmärtämään tämän asian,
 

Poehoeloe kirjoitti 23.03.2009 22:07

Kiitokset palautteesta, sentään suoraselkäisesti esiinnytään omalla nimellä, kiitos! Pyörää ei kannata keksiä uudelleen, tottahan toki voi kouluttautua, syödäkin kannattaa, juoda nesteitä, kaikki akateemisetkaan eivät työllisty, ainakaan kouluksen mukaan, mutta lukenut työtönkin on fiksumpi työtön, hyvä sekin, työvoimareservin laatu on meillä aika mukava, nousee entisestään Nokian ja Metson tervehdytysten myötä, hyvä, mutta työnhinnassa on vaikea vielä kilpailla Aasian suurten maitten kanssa, ennenkuin siellä nousevat palkat.
 

Mauno Voutilainen

(Mauno Voutilainen 23.03.2009 13:37)

Työttömät voisivat alkaa minunlaisilleni neuvonantajiksi. Maunokin tietää hyvin miten rahaa saa lisättyä.

Minulla taasen on luottoa pankeissa joten rahaa saan kun vain on hyvä kohde tuottamaan.
 

Joten tehdään yhteistyötä, te työttömät sanotte miten minun tulee nyt toimia, velkarahalla. Jaetaan tuotot siinä suhteessa mitä neuvot ovat tuottaneet. Minulle riittää kulujen jälkeen puolet, hyvin neuvonut saa myös puolet tuotosta. Riskiä teille ei muodostu, minä vastaan siitä puolesta. Joten minä valitsen omasta mielestäni parhaat neuvot.

(Salme´n 23.03.2009 20:00)

Joo! Ja € tarkoittaa Ruotsin Kruunua?
 

(Poehoeloe 23.03.2009 20:07)

Meneppä Ruotsiin palkalliseen työhön, saatko palkkasi kruunuina? Eikö tunnu että joudut myöntämään että sinua on narrattu? Elä minuun suutu, olen sinua auttanut ymmärtämään tämän asian,
 

(Salme´n 23.03.2009 21:53)

Kuules taliaivo! Jos minä sovin jonkun Ruotsalaistuttavani kanssa, että menen hänelle töihin Arlandan lentokentälle, jos hän maksaa minulle 19 € puhtaana käteen, niin hän maksaa minulle 19 € puhtaana käteen.
 

Siitä asiasta ei ole pienintäkään epävarmuutta!  Sattumalta osaan laskea päivän kurssin niin, että on maksu missä valuutassa tahansa, se vastaa 19 €uroa tunnilta.

Jos tämä ei mene sinun kaaliisi, tulen sen sinne paukuttamaan henkilökohtaisesti. PERKELE!

Keskustelupalstan uudistuksen takia tätä artikkelia ei voi enää kommentoida. Halutessasi keskustella aiheesta voit avata keskustelupalstalle uuden viestiketjun.