Kyllä se tie tulee ja Markkanen on taitava

Kirrin ja Tikkakosken välisen tien saaminen moottoritieksi on ollut täynnä katkeria pettymyksiä toisensa jälkeen. Tiehanke on jäänyt monta kertaa muiden hankkeiden jalkoihin. Suurin pettymys koettiin viikko sitten torstaina, kun hallitus päätti rakentaa Hailuodon sillan mutta ei Kirri–Tikkakoskea.

Keski-Suomi on kokenut jääneensä hallituksen syrjimäksi.

Onneksi myös ymmärtämystä on ollut. Helsingin kabineteissa kyllä myönnetään, että tieväli olisi jo pitänyt rakentaa moottoritieksi. Kirri–Tikkakoski on vilkas, jos ei jopa vilkkain, maamme kaksikaistainen maantieväli. Keski-Suomen kansanedustajat ovat yrittäneet edistää tiehanketta tällä ja viime vaalikaudella.

Hallituksen viimeisimmän tyrmäyspäätöksen jälkeen myös oppositio näki tilaisuutensa tulleen ja tarttui näyttävästi asiaan. SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ja puolueen keskisuomalaiset kansanedustajat Susanna Huovinen ja Lauri Ihalainen julkistivat kannanoton, jonka mukaan puolue tekee kaikkensa, että hanke saadaan valtion budjettiin.

Viime tiistaina tapahtui ratkaiseva käänne. Keskustan eduskuntaryhmä päätti kokouksessaan ”edellyttää, että keväällä 2018 aloitettavaksi vielä tällä vaalikaudella päätettävä kohde on Kirri–Tikkakoski”.

Tiedotteen olivat allekirjoittaneet kansanedustajat Mauri Pekkarinen, Anne Kalmari, Aila Paloniemi ja Petri Honkonen. Taitavan etenemisen moottori oli eittämättä Pekkarinen. Nyt pääministeri Juha Sipilä (kesk.) ja liikenneministeri Anne Berner (kesk.) olivat sitoutuneita ja sidottuja hankkeeseen sekä aikatauluun. Vääntövoimana on koko eduskuntaryhmä.

Kokoomus on lykännyt häpeää Kirri–Tikkakosken kaatumisista keskustalle. Milloin valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) on päässyt sanomaan, että eihän Berner tuonut Kirri–Tikkakoskea viimeiselle päätöspöydälle vaan jätti sivupöydälle. Ja milloin kokoomus on kieltäytynyt edes yhden miljoonan merkkaamisesta hankkeelle tai kirjaamisesta nimenä papereihin. Ja välillä kokoomus on hykerrellyt, että Sipilän sillathan ne ohittivat Kirri–Tikkakosken.

Hallitus sopi viime viikolla, että ensi kevään kehyspäätöksessä käynnistetään yksi tai kaksi uutta liikenteen suurhanketta. Olisikin pöyristyttävä ihme, jos kokoomus vielä aikoisi torpedoida Kirri–Tikkakosken. Kokoomuksen pelailu kaatuisi silloin sen omaan syliin.

Lauri Markkanen on nyt Suomen urheilullinen lempilapsi. Muistan mieleenpainuvasti, kun 11–13-vuotias Markkanen heitteli Viitaniemen ja Kypärämäen koulun liikuntasaleissa. Hänen joukkueensa treenivuoro oli juuri ennen poikani hieman nuoremman ikäluokan treeniä. Vaikuttava oli Markkasen kolmonen jo silloin.

Suomen koripallolle Markkanen on suuri lahja. Susijengin viime vuosien huuma huipentui Helsingin Hartwall-areenalla täyden salin katsomoiksi. Koripalloliitto maksaa niillä vanhat velkansa ja rahaa jää vielä seuroille jaettavaksi.

Kirjoittaja on päätoimittaja.

Uusimmat

Nimellä

Ei lapsen omistaja vaan edunvalvoja

Kikyä tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa

Eipä päässytkään metrolla mummolaan

Nyt on aika kiittää maan hallitusta

Zimbabwen yksinvaltias jäi valtansa vangiksi

Päivystyksessä tarvitaan palveluviidakon tuntijaa

Kansanvihollinen Fethullah Gülen

Hätäaputöihin etsitään taitavaa miestä

Kolumni: Kirkkoihin ei raha riitä, ostoskeskukseen kyllä

Tuleeko Partasen seuraaja maakunnasta?

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.