Kasvun polulla: Conexbird valvoo maailman merirahtia täysin uudella tavalla

Yritys hyödyntää värähtelyteknologiaa rahtihävikin vähentämisessä.

Kun merikonttia kumauttaa, siitä lähtee ääni.

Jyväskyläläinen Conexbird mittaa näitä rahdin ääniä, tosin paljon pienempiä sellaisia. Yritys hyödyntää värähtelyteknologiaa rahtihävikin vähentämisessä.

– Estämme siis rahtia menemästä rikki lastauksen, merimatkan ja purun aikana, liiketoiminta-analyytikko Ville Vainio selventää.

Conexbirdin anturit mittaavat lastatun tavaran värähtelyitä, tallentavat saadun kuntodatan pilveen ja ilmoittavat, jos rahdin kunnossa tapahtuu muutoksia.

Meritie on yhä suosittu

Meriteitse liikkuu vuosittain valtavat määrät tavaraa.

– Palvelumme avulla lastin tasalaatuisuus paranee: toimijat pystyvät reaaliajassa saamaan kuntotietoa ja tekemään päätöksiä esimerkiksi kontin kelvollisuudesta.

Vainion mukaan merilogistiikassa on viimeiset vuosikymmenet tehty asiat aivan samalla tavalla, mihin saumaan keskisuomalaiset nyt pyrkivät iskemään.

– Yritystiimistä kenelläkään ei ole varsinaista logistiikka-alan kokemusta, mikä on ollut tietyllä tavalla vahvuutemme. Pystymme ajattelemaan laatikon ulkopuolelta.

Apua vaatimattomuuteen

Yritys on osallistunut Kasvu Openiin myös vuonna 2013, jolloin tiimi koostui toimitusjohtaja Teuvo Heikkilästä ja liiketoimintajohtaja Kimmo Laakkosesta.

Tänä vuonna Vainio kertoo Conexbirdin saaneen apua ”perisuomalaiseen syntiin” eli vaatimattomuuteen.

– Ensimmäisellä kerralla meillä oli vain idea, nyt se on valmis ja jalostunut. Sparraajat ovat haastaneet hyvin kyseenalaistamalla muun muassa toimintamallejamme ja suunniteltua skaalautumistamme, Vainio kertoo.

Conexbirdin tuotteita käyttävät rahdinomistajat, varastot sekä muut kontteja käsittelevät satama-alueiden toimijat.

Suomessa kasvava yritys pyrkii seuraavaksi entistä enemmän maailman merille.

– Rahtia kulkee joka ikiseltä mantereelta toiselle, tärkeintä on olla siellä missä rahtikin on.