Autot ja liikenne

Äänekoskelaisen Matin farmari-Volvon mittariin pyörähti tasan miljoona kilometriä – ”Onhan noita kertynyt”

Äänekoskelaisille Matti ja Raija Savolaisille ei ole vielä autokuume päässyt iskemaan, vaikka Volvon mittarissa on jo miljoona kilometriä.

Äänekoskella paikallisen Autohuolto H. Kinnusen pihaan kaartaa tummansininen Volvo. Auto on päältä päin katseltuna kuin mikä tahansa 2000-luvun alun V70-farmari kiiltävine maalipintoineen ja tasaisine moottorin hyrinöineen. Kuskin ovesta kurkatessa ohjauspyörän takana mittaristoa niin tajuaa, ettei samanlaista tule aivan joka päivä vastaan.

– Onhan noita kilometrejä jonkin verran kertynyt, naurahtaa auton omistava äänekoskelainen Matti Savolainen.

Ja todella onkin. Matti on tuomassa autoaan yhdessä vaimonsa Raijan kanssa tasan miljoonan kilometrin huoltoon. Volvolla on päästelty maanteitä pitkin jo hieman ylikin miljoona, mutta numeroiden loppuessa ruudusta kesken, on mittarilukema lukittunut numerosarjaan 999 999 km. Matti on tarkka, että auton huolto suoritetaan ajallaan.

– Säännöllinen huolto ja pitkän matkan ajaminen on kilometrien salaisuus. Kun autosta pitää huolen niin se pysyy kunnossa, sillä tässäkin on vielä alkuperäinen kytkin, vaihdelaatikko ja moottorillekaan ei ole tehty muuta kuin vaihdettu ykkössuuttimen kumitiiviste, Matti naurahtaa.

Savolaiset hankkivat vuosimallin 2002 Volvon itselleen parin vuoden ikäisenä, jolloin mittarissa oli jo tuolloinkin kunnioitettavat 186 000 kilometriä. Aikaisempaankin 940-mallin Volvoon oli ennättänyt kertyä jo 800 000 kilometriä ajoa.

– Vuosittain kertyy sellaiset 70 000 kilometriä pääsääntöisesti tässä Äänekosken lähiseudulla.

Matti laskeskelee, jotta samoihin kilometreihin pääsisi keskivertosuomalaisen ajomäärillä niin miljoonaan kilometriin menisi lähemmäksi puoli vuosisataa. Muitakin laskutoimituksia hän on kerennyt ynnäillä.

– Nykyisellä dieselin hinnalla tämä Volvo on polttanut jo noin 75 000 euron edestä polttoainetta, joten kyllä se käytössä on ollut.

Moottorin osat eivät ole ainoita, jotka V70:ssä ovat pysyneet hyvässä kunnossa hurjasta kilometrimäärästä huolimatta. Alustaan ja voimansiirtoon ei pahemmin ole tarvinnut kajota.

– Yksi pyöränlaakeri on jouduttu vaihtamaan. Onhan niitä tosin vielä kolme alkuperäistä paikallaan, Savolainen nauraa.

Miljoonan kilometrin huollossa Savolaisten Volvoon tehdään perushuolto, johon kuuluu suodattimien ja öljynvaihto.

– Öljyä ei ole koskaan tarvinnut lisätä autoon 20 000 kilometrin huoltoväleillä.

Seitsemännumeroisen kilometrilukeman kunniaksi Autohuolto H. Kinnusella keitettiin huollon yhteydessä lettukahvit. Huoltoliikkeen yrittäjä Hannu Kinnunen kertoo, että yrityksen pitkän historian aikana Volvo on ensimmäinen miljoonan kilometrin huollettava.

– Muutamia 800 000 ajettuja on käynyt, mutta tämä auto on ihan omassa luokassaan.

Kinnusen mukaan Volvon oma huolto-ohjelma ylettää puoleen miljoonaan kilometriin, joten huollon sisältö Savolaisten autoon katsotaan aina edellisten huoltojen perusteella.

– Yleensä huoltokirjaan merkitään, onko kyseessä ollut suppeampi tai laajempi huolto. Nyt sinne kirjoitetaan ”ensimmäisen miljoonan huolto”.

Savolainen kertoo, että autokuume ei ole vielä iskenyt, mutta toiseen miljoonaan vielä riittää aikalailla matkaa.

– Katsotaan nyt kilometri kerrallaan, Matti nauraa.