Autot ja liikenne

Amerikan myynti-ihme on veret seisauttava voittaja-auto

Fordin F-sarja on ollut USA:n ensirekisteröidyin automalli käsittämättömät 35 vuotta peräkkäin.

Suomessa harvinainen Fordin F-sarja on yksi kaikkien aikojen automenestyksistä Pohjois-Amerikassa. Viime vuosi oli F-sarjan 35. peräkkäinen Yhdysvaltain myydyimpänä automallina. Uusi F-sarjalainen myydään Fordin mukaan joka 40. sekunti.

Jo ensisilmäys uuteen Ford F-150 Platinum Supercrew 4x4:ään kertoo, miksi amerikkalaiset ovat ottaneet tämän auton omakseen. Kaikki autossa on suurta, suomalaissilmin vähän suuruudenhulluakin, mutta maassa maan tavalla.

Istuimet ovat valtavat ja mukavat. Euroopassa hoetaan aina, että katumaastureissa kuski istuu korkealla ja näkee hyvin. Ford F-150 menee siinäkin omaan sarjaansa: kuski katselee muuta liikennettä vähän kuin tornista.

F-sarjan mallinimessä Supercrew merkitsee jatkohytillisyyttä eli toista istuinriviä matkustajille. Koeajoautossa se paljastuu nimensä mukaisesti superiksi, sillä kaikilla kolmella takarivin istuimella jalkatilaa on enemmän kuin esimerkiksi BMW:n tiloiltaan ylistetyssä 7-sarjalaisessa.

Moni amerikkalainen nuori aloittaa autoilunsa F-sarjalaisella, koska ydinkeskustojen ulkopuolella asuvissa perheissä sellaisia sattuu olemaan. Ero parikymppisiin autoilunsa aloittaviin eurooppalaisiin on hurja, sillä Euroopassa suositut pienet kaupunkiautot lähestulkoon mahtuisivat Ford F-150:n lavalle.

Hyvin varustellun koeajoauton etupenkin mukavuusistuimilla voi ottaa hieronnan, jonka jämäkkyyttä ja käsittelyaluetta voi säätää. Suuri lasikatto antaa paljon valoa matkustamoon, ja katon voi halutessaan avata. Etäkäynnistys on suosittu toiminto Pohjois-Amerikassa – auton voi kylmänä aamuna käynnistää lämpiämään jo aamukahvia hörppiessään.

Ajossa sama mukavuus jatkuu, sillä 2 310-kiloinen ja täysalumiinikorinen möhkö käyttäytyy hyvin henkilöautomaisesti. Ajoasetuksia on neljä: 2H käyttää pelkkää takavetoa, 4A jakaa nelivedon tilanteiden mukaan, 4H on jatkuva neliveto ja 4L maastoajoasetus. Ohjaus on säädetty erittäin kevyeksi ja tarkaksi.

Valmistaja ilmoittaa 3,5-litraisen V6-tuplaturbon yhdistetyksi kulutukseksi 12,1 litraa. Ajotietokoneen mukaan koeajon kulutus on yllättäen puolitoista litraa sitä pienempi, joten Ecoboost-bensiinimoottorin hyötysuhde on hyvä.

Tehoa luvataan 365 hevosvoimaa (272 kW) ja vääntöä 570 newtonmetriä, eikä hyytymisen merkkejä kiihdytyksissä tai lumipöpperöisillä pikkuteilläkään tunnu.

Koeajoautossa on paljon plussia, mutta se tuo myös vaatimuksia kuljettajalle.

Auto on rekisteröity kevyeksi kuorma-autoksi (N2), joten kuljettaja tarvitsee C1-kortin eivätkä 100 kilometrin tuntinopeudetkaan ole Suomen lain mukaan sallittuja. Toisaalta yritys saa F-150:n ostaessaan porkkanan eli oikeuden vähentää arvonlisävero.

Lievestuoreella toimiva IS Automotive Oy myy vuodessa puolenkymmentä uutta ja kymmenkunta käytettyä F-sarjalaista.

– Suomessa suurin osa F-sarjalaisista menee Kehä 3:n ulkopuolelle. Viime aikoina ostajissa on ollut esimerkiksi rakennusurakoitsija ja kiinteistöalan yrittäjä, joten hyötykäyttöäkin niillä on, vaikka Pohjois-Amerikan kaltaista avolavojen hyödyntämistä ei Suomessa ole opittu, sanoo IS Automotiven toimitusjohtaja Ilmo Saarela.

Malliston lähtöhinta kuorma-autoksi rekisteröitynä on 56 500 euroa. Platinum-varusteltuun koeajoautoon on kukkaroa venytettävä huomattavasti enemmän, noin 105 000 euroon saakka.