Autot ja liikenne

Käytettyjen autojen tuonti kasvaa ripeästi

Autoalan keskusliitto arvioi, että tänä vuonna lähestytään jo huippuvuosien lukemia.

Käytettyjen autojen tuonti ulkomailta on piristynyt selvästi parin vuoden taantuman jälkeen.

Tuontimäärät ovat kasvaneet noin 30 prosenttia vuodesta 2014 vuoteen 2016. Vuonna 2014 tuontiautoja saapui Suomeen vain noin 19 000, mikä on ollut lähivuosien pohjanoteeraus, kun viime vuonna autoja saapui jo noin 24 700.

Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa kertoo, että järjestön arvion mukaan tänä vuonna käytettyjä autoja tuodaan ulkomailta jopa noin 29 000 kappaletta.

– Lähestymme jo huippuvuotta 2003, jolloin käytettyjä autoja tuotiin ennätysmäärä, lähes 32 000, hän sanoo.

Verotus muuttui

Verohallinnon valvontapäällikkö Tapio Rouhiainen arvioi, että vilkastuneen käytettyjen autojen tuonnin taustalla vaikuttaa vuoden 2014 lopulla annettu korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) päätös, joka alensi käytettyjen tuontiautojen verotasoa.

– Päätös tarkoitti käytännössä sitä, että yhdestäkään käytettynä Suomeen tuotavasta autosta ei saa kantaa enemmän veroa, kuin mitä on jäljellä Suomessa jo rekisteröidyissä ajoneuvoissa, Rouhiainen sanoo.

Rouhiainen uskoo, että myös Verohallinnon sähköisten palveluiden lisääntyminen ja taloussuhdanteen paraneminen ovat lisänneet autojen tuontia ulkomailta.

Saksa on edelleen suomalaisten suosikki autojen tuontimaana.

Autalan keskusliiton mukaan vuonna 2016 käytettynä maahantuodut henkilöautot olivat keskimäärin 9-vuotiaita ja niiden mittarilukema oli keskimäärin 140 000 kilometriä.

Verohallinnon mukaan suosituin tuontiauto on edelleen Mercedes Bentz, erityisesti sen C- ja E-sarjat. Seuraavaksi suosituimpia ovat BMW ja Volvo.

Vanhat dieselit ehkä Suomeen

Euroopan suurkaupungeissa suunnitellaan rajoituksia dieselautoilla ajamiseen. Joidenkin uutisten mukaan vanhojen dieselautojen kauppa käy Saksassa nyt nihkeästi. Suomessa hallitus ei ole kuitenkaan lähtenyt dieselkieltolinjalle. Tuore työryhmäraportti suosittaa Suomessa ennemmin vähäpäästöisen liikenteen tukia, vero- ja sääntelymuutoksia sekä joukkoliikenteen toimintaedellytyksien parantamista.

Käykö siis niin, että Saksan vanhat dieselautot laivataan nyt Suomeen?

Dieselautojen tuonnissa ei ole näkynyt Verohallinnon tilastojen mukaan ainakaan tammi–heinäkuussa 2017 minkäänlaista heilahtelua,

Saksan dieselhuhut eivät ST Tuontipalvelu Oy:n toimitusjohtaja Tomi Rantasen mukaan ole ainakaan vielä vaikuttaneet Suomeen tuotavien käytettyjen autojen hintaan tai tarjonnan määrään.

Rantanen uskoo, että vanhoja dieselautoja alkaa hiljalleen kuitenkin virrata Suomeen.

– Kyllä minä luulen, että näin käy, koska Saksan lainsäädäntö näitä dieseleitä karsastaa, eikä niillä saa välttämättä ajaa enää kaupunkien keskustoihin. En usko, että tuon kaltaista kieltolakia tulee ikinä Suomeen.

Hän ei ole kuitenkaan huomannut, että Saksassa tarjolla olevien dieselautojen alentuneet hinnat olisivat toistaiseksi vaikuttaneet Suomen hintatasoon.

– Jos dieselautojen hinnat Saksassa edelleen laskevat, niin uskon sen vaikuttavan Suomen hintoihin hyvin hitaasti, vuoden tai vuosien viiveellä, Rantanen ennustaa.

"Positiivinen ohjaus parempi"

Autoalan keskusliiton Rissa ei näe Saksan tuliaisia yksinomaan myönteisessä valossa.

– Käytettynä Suomeen tuotujen autojen hiilidioksidipäästöt ovat keskimäärin selvästi korkeampia kuin suomalaisautojen, hän toteaa.

Hän ei pidä todennäköisenä, että saksalaisdieseleitä tulisi jatkossa Suomeen nykyistä enemmän. Rissa ei myöskään kannata sitä, että Suomessa siirryttäisiin kieltoihin, joilla rajoitettaisiin dieselautoilla ajamista esimerkiksi kaupunkien keskustoissa.

– Kielto ei ole se oikea tapa, vaan ihmisiä pitää positiivisesti ohjata vähäpäästöisiin autoihin. Hallitus on mielestäni hyvin tätä pohtinut, Rissa sanoo.