Autot ja liikenne

Kaupunkiauto kommunikoi enemmän kuin suomalainen perusmies

Smart vision EQ fortwo on Daimlerin ensimmäinen automalli, jossa ei ole ohjauspyörää ja polkimia.

Smart vision EQ fortwo -kaupunkiauto tuli Frankfurtin autonäyttelyyn muutaman vuoden etuajassa. Konseptiauto on ensimmäinen Daimlerin malli, jossa ei ole ohjauspyörää ja polkimia. Itseohjautuva auto vie, matkustajien tarvitsee valmistajan mukaan vain rentoutua matkustamossa.

Ikävä kyllä, itseohjautuvien autojen aika on kansallisten lainsäädäntöjen rajun muutoksen päässä eli vielä kovin kaukana.

Konseptimalli on osa Daimlerin sähköistä EQ-tuoteperhettä, joka kasvaa lähivuosina nopeasti. Mercedes-Benz on kertonut esittelevänsä ainakin kymmenen uutta sähköautomallia vuoteen 2022 mennessä.

Smart vision EQ fortwo on Daimlerin näkemys vuoden 2030 yhteiskäyttöautosta. Käyttäjien ei tarvitse etsiskellä vapaata autoa: Smart vision EQ fortwo noutaa ihmiset sovitusta paikasta.

Voimanlähteenä on sähkömoottori, joka saa energiansa 30 kWh:n tehoisesta litiumioniakusta. Kun auto ei ole käytössä, se hakeutuu itse latausasemalle täydentämään energiavarastojaan.

Muotoilua määrittävät voimakkaat pyöränkaaret sekä lyhyet ylitykset edessä ja takana. Ovet avautuvat pystysuoraan taka-akselin suuntaan, mikä vähentää törmäysriskiä kaupungeissa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa.

Smart vision EQ fortwo osaa jopa keskustella muiden tielläliikkujien kanssa. Se voi keulan näyttöruudussa kertoa esimerkiksi, mihin on menossa, kehottaa jalankulkijoita ylittämään tien tai toivottaa hyvät huomenet. Se siis kommunikoi enemmän kuin suomalainen perusäijä syksyisen harmaana syystiistaina.