Autot ja liikenne

Kolumni: Mies kysyi neuvoa autoa ostaessaan, rasti seinään

Elämäni ensimmäinen kerta, kun kukaan mies kysyy neuvoa autoasioissa, Mervi Varonen kirjoittaa.

Kaveri kysyi minulta vinkkiä autonostoon. Rasti seinään. Elämäni ensimmäinen kerta, kun kukaan mies kysyy neuvoa autoasioissa.

Kysyjä ei ole autokaupoissa pyörivää tyyppiä eikä moottoriaiheisten lehtien lukija. Hän ajelee sukulaiseltaan perityllä autolla, jonka viimeinen käyttöpäivä meni jo.

Vai että neuvonantajaksi. Otin sen kohteliaisuutena, johon kuuluu vastata asiaankuuluvalla vähättelyllä. Totesin alkuun, että en ole kovinkaan ansiokas autoguru, vaikka autoilusta kirjoitan.

Mutta sinähän testailet uusia autoja, kaveri vetosi. Niin teen ja se onkin hienoa, että saa tutustua autoteollisuuden tuotteisiin. Minun kokemukseni perustuvat kuitenkin enemmän näppi- ja pakaratuntumaan kuin tekniseen nippelitietoon.

Hyvä homma, innostui kaveri. Häntä ei kiinnosta kurkkia konepellin alle ja teknisten ominaisuuksien luettelot lisäävät tuskaa. Kertoisivat edes suomeksi, että mitä ne intelligenssit ja ecoflexit tarkoittavat.

Hetkisen pähkäiltyäni annoin mielestäni pätevän neuvon. Koska minä en ole autoa ostamassa, vaan sinä, niin mene kauppaan. Sinne on palkattu väkeä sinua palvelemaan. Ei ole väliä, vaikket paljoa autoista tiedäkään. Kysy ja kokeile.

Vähän voit miettiä ennakkoon, että mikä autossa on sinulle tärkeää. On ihan ok, että lähtökohta on niinkin pinnallinen kuin auton väri tai komea konepelti.

Katsele vaikka netistä kuvia, että mitkä merkit ja mallit miellyttävät. Mutta älä hyvä mies jumitu nettikeskusteluihin, sillä siellä metelöivät eniten omaan automerkkiinsä rakastuneet.

Auton käytännöllisyys ja sopivuus omaan arkeen kannattaa tietenkin punnita. Pyydä myyjää näyttämään, miten saat urheiluvälineet sopimaan kyytiin. Sisätiloissa on nykyään paljon fiksumpia ratkaisuja kuin mitä 15 vuotta vanhassa sedanissa.

Vähän hirvittää, kun en ole tietokonetta ennen ajanut, kaveri myönsi. Rauhoittelin, että huoli pois ja matkaan avoimin mielin. Koeajolle ei tarvitse lähteä kylmiltään ja hetken kuluttua ratissa huomaat, että ajaminen on tehty helpoksi.

Itsekin ajattelin ennen, että en kaipaa autooni automaattivaihteita enkä etenkään halua, että älyauto alkaa kakkoskuskiksi. Nyt, kun olen kokeillut, mitä uusi teknologia tarjoaa, oma autovanhus tuntuu tylsältä ja käsivaihteisto kömpelöltä.

Hiljattain testasin uutta maastoautoa. Jo muutaman kilometrin jälkeen se ilmoitti, että kuljettajan olisi syytä pitää kahvitauko. Muistutus johtui siitä, että auto hieman heittelehti, kun sormeilin ilmastointia sopivaksi. Risteyksessä testiauto näytti minulle punaista merkkiä, että muistapa jarrutella, kun lähestyin edelläajavan perää.

Kuulostaa kätevältä ja turvalliselta, tuumasi kaveri ja kiinnostui kovasti ajoa avustavasta tekniikasta.

Uuden auton hinnasta hän ei vielä ollut maininnut sanaakaan. Tai oikeastaan oli, mutta se meni minulta ohi, koska all-in-one kuulosti hyvältä päivältä golf-kentällä. Eikä hän puhunut tuhansista euroista, vaan muutaman satasen kuukausieristä, joilla hoituu koko auton hankintaan liittyvä paketti.

Selvisi, että kaveri on autorahoituksen tietämyksessä paljon neuvojaansa edellä. Ehkä lähdemmekin yhdessä kaupoille.