Suomalaiset aikovat käyttää lomaansa enemmän rahaa, vaikka lomarahoja leikattiin

Nordean teettämästä tutkimuksen mukaan 18–65-vuotiaat käyttävät kesälomaansa keskimäärin noin 1 400 euroa.

Suomalaisten lomabudjeteissa näkyy vuosien alamäen jälkeen nytkähdys ylöspäin.

Nordean teettämän tutkimuksen mukaan 18–65-vuotiaat suomalaiset suunnittelevat tänä kesänä käyttävänsä lomaansa noin 1 400 euroa kotitaloutta kohden. Summa on noin 20 euroa enemmän kuin viime vuonna. Tätä ennen suomalaisten lomakassa laski kolme vuotta peräkkäin.

Nordeasta arvioidaan, että ennätyslukemiin noussut kuluttajaluottamus on suurin syy lomabudjettien kasvuun. Vuosien 2006 ja 2009 huippulukemista ollaan kuitenkin vielä kaukana. Tuolloin suomalaiset käyttivät lomaansa noin 1 600 euroa.

– Positiivista silti on, että on käännytty kasvun suuntaan, vaikka kasvu ei kovin suurta olekaan, Nordean yksityistalouden ekonomisti Olli Kärkkäinen kommentoi STT:lle.

Suosituin tapa viettää kesälomaa on kotimaanmatkailu. Vastaajista 40 prosenttia kertoo suunnittelevansa kotimaanmatkaa, ulkomaille aikoo joka kolmas. Eniten kotimaassa aikovat matkailla lapsiperheet. Suosittua on myös mökkeily. Joka kolmas vastaaja aikoo viettää ainakin osan lomasta kesämökillään.

Lomaa ei makseta mielellään velalla

Vaikka julkisen sektorin lomarahoja on leikattu tänä vuonna 30 prosenttia, ei se vaikuta tehneen isoa lovea lomabudjetteihin.

– Kokonaisuuden kannalta tämänkin ryhmän ostovoima säilyy veronkevennyksen ansiosta, OP:n ekonomisti Henna Mikkonen toteaa.

Vaikutuksia on saattanut vähentää myös se, että leikkauksiin on ehditty varautua.

– Yleisimmin loma rahoitetaan palkkatuloilla ja säästöillä, joten voi olla että myös sieltä kompensoidaan, eli että lomaan on säästetty etukäteen, Kärkkäinen sanoo.

Vain harva haluaa ottaa velkaa lomaansa rahoittaakseen. Nordean tutkimuksessa luottokorttiin tai kulutusluottoon kertoo loman takia turvautuvansa vain joka kymmenes.

Loma voi olla myös hyvää aikaa säästää hankinnoissa

Loman lisäksi rahaa käytetään nyt rohkeammin myös muihin ostoksiin.

– Kun talous elpyy ja luottamus kasvaa, niin uskalletaan tehdä isompia hankintoja, OP:n Mikkonen sanoo.

Nordean Kärkkäisen mukaan esimerkiksi autokauppa on nyt käynyt vilkkaana. Hyötyjiin lukeutuvat myös ravintola- ja matkailuala.

– Kun on epävarmaa taloudessa, silloin säästetään näistä ei niin välttämättömistä menoista. Nyt kun taas menee paremmin, niihin voidaan kuluttaa.

Mikkonen muistuttaa, että Suomessa kuluttajien ostovoimaa on tukenut hintojen maltillinen nousu. Kesällä oman apunsa kuluttajan kukkarolle tuovat alennusmyynnit, jotka laskevat erityisesti vaatteiden, jalkineiden, kodinkoneiden ja kalusteiden hintoja.

–Jos näitä hankintoja tarvitsee tehdä, niin heinäkuu on lomailukuuna sille hyvä aika.

Nordean tutkimuksen toteutti toukokuussa YouGov. Kyselyyn vastasi hieman yli tuhat vähintään 18-vuotiasta suomalaista.