Apua moneen vaivaan?

Tuttua jauhemaista maustetta saa nykyisin myös juurena.

Lähikauppaani ilmestyi kurkumanjuurta. Kaveri oli vähän aikaisemmin kertonut parantavansa sillä flunssat alkuunsa ja toinen värjäävänsä sillä perheen kaikki pöperöt keltaiseksi.

Vilkaisu verkkomaailmaan kertoo, että kurkuma on nyt monien huulilla. Sen ansiolista on hengästyttävä: kurkuman väitetään auttavan melkein kaikkeen vatsa-, sappi- ja maksavaivoista korkeaan kolesteroliin ja verenpaineeseen, kasvaimiin, tulehduksiin, reumaan, puuttuviin kuukautisiin, Alzheimeriin ja Parkinsoniin. Kurkuman sanotaan parantavan aivoterveyttä laajemminkin ja virkistävän muistia.

Mausteiden vaikutuksista kirjan kirjoittanut kasvitieteilijä, professori Sinikka Piippo sanoo, että kurkuma on osoittautumassa yhdeksi tärkeimmistä mausteista, jotka voivat ehkäistä vakavia kroonisia sairauksia.

Piippo kahlasi kirjaansa varten kurkumaan liittyviä tutkimuksia laajasti. Kurkumanjuurta hauduttelevan kannattaa kuitenkin muistaa, että kasvien terveysvaikutuksista tehdyt tutkimukset on yleensä tehty eristetystä vaikuttavasta aineesta suurilla käyttömäärillä.

Kurkumassa tärkein vaikuttava aine on kurkumiini. Tuoreessa juuressa sen pitoisuus on melko vähäinen, kurkumajauheessa suurempi, mutta näissä kummassakin kurkumiinia on vähän verrattuna kapseleina myytävään kurkumauutteeseen.

Kurkumiinin lisäksi kurkuman juuri ja jauhe sisältävät haihtuvia öljyjä, immunologisesti aktiivisia arabinogalaktaaneja, B-vitamiineja, folaatteja sekä paljon kaliumia, fenoleja ja antioksidantteja.

– Kurkumassa aineosat ovat kohdallaan, mutta terveyden ylläpitämiseen ja vaivojen hoitamiseen tarvitaan suuria määriä kurkumiinia, Piippo huomauttaa.

Piippo uskoo, että kurkumaa, kuten muitakin terveysvaikutteisia kasveja, kannattaa syödä eri muodoissa: uutteena, jauheena ja juurena. Hän itse käyttää uutekapseleita ja jauhetta mausteena. Erityisen hyvin mauste sopii hänen mielestään kaaliruokiin.

Rasva parantaa kurkuman imeytymistä. Sen vuoksi kurkuma kannattaa herätellä öljyssä pannulla ruoanlaiton alussa. Piippo ottaisi herätellyn kurkuman kuitenkin sivuun ja lisäisi sen ruokaan muutamaa minuuttia ennen ruoan valmistumista. Kurkuman vaikutusta parantaa myös mustapippurin lisääminen kaveriksi.

Ne määrät sitten. Piipon mielestä verkosta löytyvät tiedot tarvittavista kurkumiiniannoksista kuulostavat uskottavilta:

Terveyttä ylläpitävässä tarkoituksessa 0,75–1,5 grammaa kurkumiinia päivittäin on sopiva annos, kun taas monien sairauksien hoidossa puhutaan useista grammoista. Teelusikalla kurkumiinin määrää voi mittailla ajattelemalla, että yksi teelusikallinen kurkumajauhetta sisältää noin 200 milligrammaa kurkumiinia.

Kurkuma kannattaa nauttia useana eri annoksena pitkin päivää, sillä suuret määrät voivat aiheuttaa vatsavaivoja.

Vatsahaavaa tai vatsakatarria sairastaville suuret kurkumamäärät voivat aiheuttaa närästystä.

Myös veren hyytymisongelmista kärsivien tai verenohennuslääkkeitä käyttävien kannattaa välttää kurkumaa. Se ei sovi raskausaikana eikä sappirakon tukkeumaa tai sappikiviä sairastaville. Kannattaa muistaa myös, että kurkuma alentaa veren sokeritasoa.

1. Sekoita kaikki aineet (paitsi hunaja) kattilassa. Käännä levy keskilämmölle, älä kiehauta ja sekoittele koko ajan. Lisää hunaja loppuvaiheessa.

1. Sekoita kaikki aineet pienessä kattilassa, käännä levy keskilämmölle, sekoita koko ajan kunnes seoksesta muodostuu paksu tahna. Varo, ettei seos kärähdä.

2. Säilytä jäähtynyt tahna jääkaapissa.

Ohjeet: Ruohonjuuri

Kurkumamaito

Uusimmat

Ruoka

Resepti: Lempikarkkien makumaailmasta – suolakinuskileivokset

Kypsä valkuainen korvaa lihaa

Helposti lähestyttävä laatuviini vei voiton

Parasta parsalle

Hyödynnä parsan kuoret ja kannat

Parsa on paras

Mustaa makiaa

Lasi luomuproseccoa

Laadukkaalla veitsellä ruoanvalmistus on juhlaa

IPA-olut ilman alkoholia

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.