Ideasta 45 miljoonan euron bisnekseksi – yrittäjät paljastavat menestyksensä salaisuudet

Vain joka kolmas yrittäjä on nainen EU:n alueella.

Euroopan unionin alueen yrittäjistä keskimäärin joka kolmas on nainen. Naisten perustamista yrityksistä useampi kuin kolme neljästä työllistää vain yrittäjän. Poikkeuksiakin on, kuten berliiniläinen startup-yritys Tausendkind.

Sen on lasten vaatteisiin ja tarvikkeisiin erikoistunut verkkokauppa, joka sai alkunsa seitsemisen vuotta sitten. Nyt se työllistää sata ihmistä ja sen tämän vuoden liikevaihdoksi on arvioitu 45 miljoonaa euroa.

Tausendkindin perustaneet Kathrin Weiss ja Anike von Gagern ovat onnistuneet yhdistämään lapsiperhe-elämän ja bisneksen, vaikka siihen liittyviä arjen haasteita pidetään yhtenä naisyrittäjyyden esteenä Euroopassakin.

– Alussa päivät olivat pitkiä, ja näiden vuosien aikana on ollut vaikeitakin jaksoja. Olen kuitenkin vakuuttunut, että yrittäjäksi siirtyminen oli oikea valinta. En tee vähemmän töitä kuin palkkatyössä ollessani, mutta voin joka ilta olla lasteni kanssa, von Gagern sanoo.

Hän ja Weiss arvelevat, että suurin este naisyrittäjyyden tiellä Saksassa on tulevaisuuteen ja talouteen liittyvä epävarmuus.

– On oltava roolimalleja, ja siksi mekin käymme puhumassa kouluissa ja olemme esillä tilaisuuksissa. Autamme myös uusia startup-yrityksiä, von Gargern sanoo.

Ulkopuolinen rahoitus, tieto, koulutus ja verkostot ovat yrittäjälle olennaista pääomaa, joihin käsiksi pääseminen on tilastojen mukaan miehille helpompaa kuin naisille.

Rahoituksen hakemisessa Weissiä ja von Gagernia helpotti työkokemus rahoitusalalta sekä laajat verkostot. Weissin aviomies on sarjayrittäjä, joka esitteli naisten yritystä sopiville tahoille.

– En usko, että meidän olisi naisina ollut hankalampi saada rahoitusta kuin miesten. Weiss oli loppuajasta jo näkyvästi raskaana, ja rahoitusta tuli silti, von Gagern kertoo.

Hänen mukaansa heidän startup-yrityksensä ei olisi olemassa ilman ulkopuolista rahoitusta. Ensimmäiset hankinnat he tekivät itse, mutta pelkästään alkuvaraston hankinta olisi jäänyt omin varoin toteuttamatta. Ulkopuolisten sijoittajien yritykseen laittamaa rahaa on kahdeksannumeroinen luku.

– Kasvu vaatii investointeja ja investoinnit ulkopuolista rahaa. Etsimme jatkuvasti ulkopuolista rahoitusta, sillä tässä on vielä kehitettävää, von Gagern sanoo.

Hänen mukaansa yritystä perustettaessa tärkeintä on verkosto, jolta saa tietoa, kenen puoleen kannattaa kääntyä missäkin asiassa.

– On hyvä löytää mentori. Ajatusten vaihtaminen hänen kanssaan on tärkeää etenkin yrityssuunnitelmaa laadittaessa.