Uusi Jyväskylä syntyy!

18.2.2008 17:49 (Päivitetty 18.2.2008 17:49)
Kuva: Jaana Kautto

Jyväskylän maalaiskunnan valtuusto iski lopullisen sinetin Uuden Jyväskylän toteutumiselle äänestyksessään yhdeksän jälkeen illalla.

Kuvasarjat

Pauliina Kinnunen, Ville Lämsä, Eeva Salminen, Rai Suihkonen, Mikko Välimaa

Uusi Jyväskylä syntyy. Jyväskylän maalaiskunnan valtuusto ratkaisi Jyväskylän, maalaiskunnan ja Korpilahden kuntaliitoksen hyväksymisen kello 21.09 maanantai-iltana. Päätös syntyi äänestyksen jälkeen lukemin 32-19. Yksikään valtuutettu ei äänestänyt tyhjää tai ollut pois.

Käytännössä päätös tarkoittaa, että Jyväskylän seudulla aloittaa uusi 130 000 asukkaan kaupunki ensi vuoden alusta.

Maalaiskunnassa valtuustossa kuntaliitosäänestyksen tulokseen reagoitiin tyynesti. Myös täpötäydellä yleisölehterillä tunnelma säilyi historiallisena hetkenä hiljaisena. Tulos oli odotettu, se pisti vakavaksi vain muutaman kuulijan. Osaa yleisöstä hymyilytti.

– Olen erittäin helpottunut, nyt meillä on jotain mahdollisuuksia, lehterin kaiteeseen nojannut Esko Burman huokaisi.

Kaupungissa selvä tulos

Jyväskylän kaupunginvaltuusto hyväksyi jo aiemmin illalla kuntaliitoksen äänin 57-2. Liitosta vastustivat kommunistien Riitta Tynjä ja Jaana Haapasalo. Puolentoista tunnin aikana käytettiin ryhmäpuheenvuorojen lisäksi 13 yksittäispuhetta.

Kaupungissa puheenjohtaja Henna Virkkusen ilmoitettua tuloksen puhkesi kaupunginvaltuusto noin 20 sekunnin aplodeihin. Tämän jälkeen kokous jatkui lista-asioilla. Puoli yhdeksään mennessä kaupunginvaltuuston kokous oli ohi. Osa valtuutetuista lähti kotiin, osa jäi kaupungintalolle odottamaan tietoa maalaiskunnan äänestyksen tuloksesta.

Korpilahden kunnanvaltuusto hyväksyi liitoksen jo reilusti ennen iltaseitsemää äänin 19-7. Yksi valtuutettu äänesti tyhjää. Korpilahden ja Jyväskylän kaupungin päätökset olivat odotettuja. Sen sijaan maalaiskunnan äänestystä pidettiin ennakkoon jännittävimpänä.

Tiistain Keskisuomalaisessa on laaja paketti Uuden Jyväskylän synnystä.

Kommentit

Fidel kirjoitti 18.02.2008 21:55

 

 Maalaiskunta joutui sitten kaupungin velkojen maksajaksi. saas nähdä mistä alkaa mlk:n palvelujen alasajo. terveydenhoitopuoli on jo selvyys, miten on sosiaalipalvelujen laita. ja koulut.


päätös oli tietenkin odotettu. mutta päätös on pitkän päälle huono.  se mitä on vuosikaudet rakennettu, tuhoutuu.


pikku p kirjoitti 18.02.2008 22:13

Tervetuloa Petäjävedelle, Uuraisille, Toivakkaan ja Laukaalle.

Satusetä Andersson ei valitettavasti ole "köyhien ystävä". Nykyiset Jyväskylän kaupunkilaiset ovat, ikävä kyllä, keskimäärin Suomen köyhimpiä kaupunkilaisia. MLK nostaa hiukan asemaa, mutta pääseekö satusedän porukka parempien joukkoon, onkin sitten eri asia.

Toppoj kirjoitti 18.02.2008 22:37

Mitä ihmeen velkoja maalaiskuntalaiset joutuisivat maksamaan? Molempien kuntien nettovarallisuus on viitisen tonnia per asukas. Kaupungissa siis 85 000 x 5000 e ja maalaiskunnassa varallisuutta on 35 000 x 5000 e. 

Maalaiskunnan kiinteistöomaisuudessa on tällä hetkellä ja lähitulevaisuudessa niin paljon korjattavaa mm. homeongelmien vuoksi, että uuden kunnan asukkaat maksavat pitkään maalaiskunnan alueen perusinfran korjaamista ja ajantasaistamista. Lisäksi kaupunki on käytännössä paljon maalaiskuntaa vauraampi, sillä mlk ei esimerkiksi omista merkittäviä määriä maata - kaupunki taas omistaa merkittäviä maa-alueita Keski-Suomen arvokkaimmilta alueilta. Myös energia-vesiyhtiö on erinomaisen arvokas omaisuuserä, vastaavaa ei liitoksen köyhemmellä osapuolella ole. 

Maalaiskunnan palvelujen alasajo olisi alkanut itsenäisyydestä, nyt ne maksetaan suuremman veronmaksajajoukon avulla. 

Anderssen kirjoitti 18.02.2008 22:41

Tervetuloa Cityyn maalaiset !

Muistakaa käytöstavat, tuulipuku ei ole kansallispuku ja se koskee tunnetusti myös kaikkia kaupunkilaisiakin.

Laitetaan yhdessä hommat skulaan =)

tempura kirjoitti 18.02.2008 22:46


JEAH!!! Nyt sit mentiin Kuopion ja Lahen ohi kirkkaasti.. Ei olla enää missää käpykylässä! Nuorisoa kiinnostaa enemmän tälläset isot kaupungit, ku alle 100 000 keskukset. Sit ku se jättimäinen ostoskeskusiki tulee eteläporttii nii shoppailukeskuksistakaa ei oo enää puutetta. Vetovoima opn paljo suurempi. MÄ tykkään!!!

Markkinavoima kirjoitti 18.02.2008 23:13

Nyt kun citi-immeisiä ollaan, niin keksastaanpa joku uusi sellainen kaupungin nimi, joku joka ei viittää jyvänjemmaukseen tai lypsämiseen. Mites olisi:

- perinteinen suurkaupunginosa, kuten Lutakko, Keljo, Kohnio (ei siis Köhniö), (oma suosikkini on Lohikoski)

- moderni versio, kuten @hens tai @eena

- helpotetaan stadilaisten kartalle asettelua: Jyppi, Rally, Suurajo

- realistisesti: Keskari, Välisiti (vrt. Väli-Suomi)

- lupsakas vaikuttajatunnustus tai johdannainen, kuten Neittaala, Njetrupla, Nejkruunu, Jesseuro

 - teollisuusperinteitä kunnioittaen, kun on nyt vapautunut käyttöönkin: Valmet

Tai sitten liitytään samaan syssyyn kaikki Muurameen, niin päästään nauttimaan kaikki tuosta Kauniaisilmiöstä, vaikka, kuten kaikki tietävätkin, Muuramehan on vain stilisoitu versio Lehmä Rämeestä.

Yksinäinen setämies kirjoitti 18.02.2008 23:17

Molempien kuntien nettovarallisuus on viitisen tonnia per asukas. Kaupungissa siis 85 000 x 5000 e ja maalaiskunnassa varallisuutta on 35 000 x 5000 e. 

(Toppoj 18.02.2008 22:37)

Höh. Varallisuus on omaisuus miinus velat. Jokainen uuden kunnan veronmaksaja on vastuussa Jyväskylän kaupungin konsernin veloista sekä maalaiskunnan kunan konsernin veloista. Pelkät kunnat ovat vain kirjanpidollisia yksiköjä, mutta velkavastuu on konsernitasoon asti. Jyväskylän kaupungissahan kunnan velkoja on siivottu tehokkaammin kunnan täysin omistamien yhtiöiden ja liikelaitosten ppåiikkiin. Maalaiskunnassa vähemmän. Jyväskylässä myytävissä olevaa omaisuutta on kuitenkin enemmän. Maalaiskunnassa ei myytävää omaisuutta ole enää käytännössä muuta kuin Valon osakkeet. Malaiskunnan kirjanpidosa taseessa omaisuutena merkityissä erissä ei ole enää sellaista, jonka kukaan suostuisi ostamaan. Lepisatö on tämän rehellisesti sanonut ja näin se vain on. Valitettavasti. Maalaiskunnalla on kuitenkin ihan oikeaa lainaa, joka on maksettava pois. Ja ainut tapa tehdä se on kerätä rahat tulevan kunnan veronmaksajilyta eli meiltä kaikilta.

Tosiasia on se, että tässä meni yhteen kolme hyvin varatonta kuntaa, joilla eui suinkaan ole nettovarallisuutta vaan nettovelkaa tuntuvasti per veronmaksaja. Maalaiskunnan ja kaupungin verallisuustase taitaa ollaa suunnilleen sama eli saman verran tukevasti pakkasella joka on tietysti hyvä kun jatkossa voittajia ja häviäjiä on vaikea nimetä. Jyväskylässä konserni velkaa on enemmän mutta niin on verallisuuttakin. Näin konserninettovarallisuus on molemmissa kunnissa suunnilleen samaa luokkaa pakkasen puolella. Nyt täytyy vain toivoa että uuden kunnan syntyjäisiä ei Andersson äidy juhlimaan uuden kunnan varoilla. Nimittäin nämä juhlallisuudet lisäävät konsernitaseen pakkasella oloa jokaisella sentillä ja uuden kunnan päivittäisiin lakisääteisiin velvoitteisiin jää vähemmän rahaa. Se merkitsee sitä että uusi kunta tulee olemaan ainakin yhtä usein Hämeenlinnan hallinto-oikeudessa syytettynä ja tuomiolla lakisääteisten velvoitteidensa rikkomisesta kuin Jyväskyläkin aikoinaan.

"TOPI" kirjoitti 18.02.2008 23:41

Tervetuloa Cityyn maalaiset !

Muistakaa käytöstavat, tuulipuku ei ole kansallispuku ja se koskee tunnetusti myös kaikkia kaupunkilaisiakin.

Laitetaan yhdessä hommat skulaan =)

(Anderssen 18.02.2008 22:41)

Hyvä Hyvä, nyt se viimein on totta, olisi vaan pitänyt tapahtua kolmekymmentä vuotta sitten. Vanhana maalaiskuntalaisena kuitenkin uskon sinne juuri Jyväskylästä muuttaneiden vielä muistavan, että ilman Seppälän Prismaa ei tule joulu eikä juhannus, ja kaupungissakin olen tuulipukuja kyllä nähnyt, ihan syntyperäisilläkin. Nykyisessä asuinpaikassani niitä ei edes myydä, mutta ei täällä kyllä ole Prismaa eikä Keskimaatakaan. Aurinko tosin paistaa 340 mpäivää vuodessa, joten kunnallispolitiikka ei juuri ilmoista johtuen käy mielessä paikallisilla saati sitten tänne muuttaneilla. ONNEA UUDELLE KUNNALLE! Aurinkoisia päiviä myös Sinulle pukeutumisestamme huolestunut.

 

Mare Jukarainen kirjoitti 19.02.2008 01:14

  Ollos  huoleton : Poikas valtionapuja vaatimassa on.
 

Fidel kirjoitti 19.02.2008 01:52

Voi pyhä yksinkertaisuus. tekeekö pelkkä kaupungin koko onnelliseksi. ainoa mikä on koon ohella suurta niin velat joita maalaiskuntalaiset joutuvat tulevaisuudessa maksamaan. ei ihme että kaupunki on tehnyt suuria investointeja kun maksumies oli valmiina. siinä ovat maalaiskunnan kouluongelmat pikkujuttu.

on helppo mällätä toisten rahoilla. maalaiskunnan päättäjät sauhuuttivat kuntaliitoksen myötä ilmaan sen mitä on ajan mittaan kerätty. muut asiat jäävät unholaan kun tiedossa on apulaiskaupunginjohtajan jakkara ja muhkeampi tilipussi. ei ihme jos siinä humussa takki kääntyy.

mielenkiintoista katsoa millainen sota syttyy kun valtuuston paikkoja aletaan jakaa. ja palveluita lakkauttaa ja keskittää pois maalaiskunnan alueelta.

ekkevaari kirjoitti 19.02.2008 05:53

Tervetuloa Petäjävedelle, Uuraisille, Toivakkaan ja Laukaalle.

(pikku p 18.02.2008 22:13)

Eräs tunnettu laukaalainen ärtyi radiohaastattelussa tuosta "olla Laukaalla /mennä Laukaalle"-muodosta ja vertasi sitä muotoon "olla  kusessa /mennä kuselle".

Tuo vertaus tuo esille olennaisen.Ethän käytä Toivakastakaan muotoa "Tervetuloa Toivakkaalle"

Kauko Tuupainen kirjoitti 19.02.2008 07:47


Omistettu Suur-Jyväskylälle

Vuosikymmenet on – liitosasiassa menty - ”beffa edellä” puuhun,
se on aiheuttanut – huonon maun – monen maalaiskuntalaisen suuhun.
Pakolla ei päästä koskaan järkevään yhteistyöhön,
vaikka kuinka rehkitään, myöhään yöhön.

Nyt on kulttuuri täysin muuttunut,
eikä kovinkaan moni päättäjä ole suuttunut.
Kiitos suurille valtuustoryhmille, syntyneestä sovusta,
ei auta vastaan pyristely – huolimatta suukovusta.

Pari kohtaa alkoi sopimuksessa minua kaiverrella,
joten saanen tässä hieman saivarrella:
- Miksei veroprosenttia voitu hieman nostaa?
ja sillä paremmat palvelut kuntalaisille ostaa.

- Millä rahalla kunnostetaan homekoulut ja päiväkodit?
Miksi tätä tosiasiaa vastaan valtuutettuna ”sodit”?
Rahaa kaipaavat myös liikunta, nuoret ja vanhushuolto,
näillekin asioille on kuntalaisten enemmistön puolto.

- Miksei hallinnossa käyttöön otettu pormestarimalli?
Vai heiluisiko jatkossa - liian monen johtajan palli?
Töitä on herrojen tehtävä aina,
niin arkena kuin sunnuntaina.
Määräaikaisuus toisi tehoja lisää,
vaikka joskus, ehkä tulisi ikävä äitiä ja isää.

- Minne unohtui kuntalaisten ääni,
vaikka kyseessä ei ollutkaan koko lääni.
Kuntalaisten mielipidettä olisi silti voitu kuulla,
ettei kenenkään tarvitsisi ”piruja luulla”.
Onhan kuntaliitos niin iso juttu,
että sen pitäisi olla myös äänestäjille tuttu.
Kaikille ei riitä, että joku panttaa tietoa,
siksi se vaatii usein itsehillintää ja sietoa.

Toivon jatkossa valmisteluryhmään pientä muutosta,
jotta, pienryhmät eivät kokisi tiedon puutosta.

 

 

 


Valtuutettujen määräksi 67 riittää,
jos näin tehdään, niin ryhmäni kiittää.
Ratkaisevaa ei ole valtuutettujen määrä – vaan laatu,
tästä on – vuosien varrella – kokemustakin saatu.

Ollako liitoksen puolesta, vaiko vastaan,
moni perhe ajattelee tulevaisuuttaan ja lastaan.
Päätökset tehdään nyt helmikuussa,
hymyillen, nauraen tai itku suussa.

Minä olen kuntaliitokseen tyytyväinen, nyt ja tässä,
samaa mieltä on myös ryhmäni PerusÄssä.

 

Jyväskylässä 18.2.2008

Kauko Tuupainen
kaupunginvaltuutettu
PerusÄssän valtuustoryhmän puheenjohtaja

 

Andy kirjoitti 19.02.2008 08:04

Toivottavasti tämä liitto tarkoittaa sitä, ettei Pappilanvuoren lämpö saa rakentaa jätteenpolttolaitosta Tuomiojärven rantaan!

 

Suorasuu kirjoitti 19.02.2008 09:52


Omistettu Suur-Jyväskylälle

Vuosikymmenet on – liitosasiassa menty - ”beffa edellä” puuhun,
se on aiheuttanut – huonon maun – monen maalaiskuntalaisen suuhun.
Pakolla ei päästä koskaan järkevään yhteistyöhön,
vaikka kuinka rehkitään, myöhään yöhön.

Nyt on kulttuuri täysin muuttunut,
eikä kovinkaan moni päättäjä ole suuttunut.
Kiitos suurille valtuustoryhmille, syntyneestä sovusta,
ei auta vastaan pyristely – huolimatta suukovusta.

Pari kohtaa alkoi sopimuksessa minua kaiverrella,
joten saanen tässä hieman saivarrella:
- Miksei veroprosenttia voitu hieman nostaa?
ja sillä paremmat palvelut kuntalaisille ostaa.

- Millä rahalla kunnostetaan homekoulut ja päiväkodit?
Miksi tätä tosiasiaa vastaan valtuutettuna ”sodit”?
Rahaa kaipaavat myös liikunta, nuoret ja vanhushuolto,
näillekin asioille on kuntalaisten enemmistön puolto.

- Miksei hallinnossa käyttöön otettu pormestarimalli?
Vai heiluisiko jatkossa - liian monen johtajan palli?
Töitä on herrojen tehtävä aina,
niin arkena kuin sunnuntaina.
Määräaikaisuus toisi tehoja lisää,
vaikka joskus, ehkä tulisi ikävä äitiä ja isää.

- Minne unohtui kuntalaisten ääni,
vaikka kyseessä ei ollutkaan koko lääni.
Kuntalaisten mielipidettä olisi silti voitu kuulla,
ettei kenenkään tarvitsisi ”piruja luulla”.
Onhan kuntaliitos niin iso juttu,
että sen pitäisi olla myös äänestäjille tuttu.
Kaikille ei riitä, että joku panttaa tietoa,
siksi se vaatii usein itsehillintää ja sietoa.

Toivon jatkossa valmisteluryhmään pientä muutosta,
jotta, pienryhmät eivät kokisi tiedon puutosta.

 

 

 


Valtuutettujen määräksi 67 riittää,
jos näin tehdään, niin ryhmäni kiittää.
Ratkaisevaa ei ole valtuutettujen määrä – vaan laatu,
tästä on – vuosien varrella – kokemustakin saatu.

Ollako liitoksen puolesta, vaiko vastaan,
moni perhe ajattelee tulevaisuuttaan ja lastaan.
Päätökset tehdään nyt helmikuussa,
hymyillen, nauraen tai itku suussa.

Minä olen kuntaliitokseen tyytyväinen, nyt ja tässä,
samaa mieltä on myös ryhmäni PerusÄssä.

 

Jyväskylässä 18.2.2008

Kauko Tuupainen
kaupunginvaltuutettu
PerusÄssän valtuustoryhmän puheenjohtaja

 

(Kauko Tuupainen 19.02.2008 07:47)

Olipa mainio vuodatus ! Hurray  Welfare!!!

Luulen, että tulevissa vaaleissa maalaiskunnan  ei-miehet ja -naiset korjaavat jättipotin. Nyt sitten alkaa taistelu hyvin-/pahoinvoinnista eri kaupunginosien välillä ! Sehän se kasvattaa Jyväskylän suuruutta ja menestystä.

Pitäiskö nyt Tuupaisenkin riimittää futurologisia suunnitelmia Jyväskylän viemiseksi kohti menestystä. Pelkkä "sippien" määrä ( 130 000 ) ei auttane yhtään. Selviä pasmoja pitäisi jo olla. Yritysmaailman johtamistapaa apinoivat kaupunginisät taitavatkin olla pehmoja, kun eivät kykene henkilöstösaneerauksiin. Esimerkkinne työsuhdeturvasta antoi hyvät eväät myös yksityissektorin ay - puolelle. Kiitokset siitä ! Mehän yksityisen puolen työnorjat ja eläkeläiset ne kaikki julkisen puolen edut erikoislisineen selkänahastamme  maksamme.                        

Laittakaa nyt ensi töiksenne lentokenttä toimintoineen sellaiseen kuntoon, mitä sijaluku 7. jo edellyttää. Eihän tänne tuppukylään rahamiehet / liikemiehet viitsi tuntikausia matkustaa. Monet tuntemani yritysmaailman ihmiset valittavat, että Jyskälä on kaukana kaikista suunnista tultaessa ja että aina pitää Stadin kautta tehdä mutka. Tämä nyt tulevan kaupunkilaisen esittämänä näin aluksi. In business time is money.

 

Lego kirjoitti 19.02.2008 11:12

No nyt kun on tulossa uusi kunta, joka on kummallisesti levällään, niin kysymys kuuluu: koska Muurame tulee mukaan uuteen kuntaan?

Toppoj kirjoitti 19.02.2008 16:26

Molempien kuntien nettovarallisuus on viitisen tonnia per asukas. Kaupungissa siis 85 000 x 5000 e ja maalaiskunnassa varallisuutta on 35 000 x 5000 e. 

(Toppoj 18.02.2008 22:37)

Höh. Varallisuus on omaisuus miinus velat. Jokainen uuden kunnan veronmaksaja on vastuussa Jyväskylän kaupungin konsernin veloista sekä maalaiskunnan kunan konsernin veloista. 

(Yksinäinen setämies 18.02.2008 23:17)

No niistähän tässä on puhuttukin. Konsernien omaisuus on kaupungissa kymppitonni, maalaiskunnassa kahdeksan ja puoli tonnia per asukas. Lainakannat vastaavasti viisi tonnia ja vajaat neljä tonnia asukasta kohti. 

Puhe maalaiskuntalaisten käyttämisestä kaupungin velkojen maksuun on puppua. Kyllä tilanne on lähivuodet niin päin, että maalaiskunta saa 90 000 lisämaksajaa kustantamaan

a) tekemättömiä korjausinvestointeja ja holtitonta kiinteistönhoitoa

b) vallatonta kasvua ja hajanaiste yhteiskuntarakennetta

c) harrastajapoliitikkojen itselleen lupaamia porkkanarahoja.

Kirjoittelijat kehtaavat vielä väittää kaupunginjohtajaa rahantuhlaajaksi, vaikka holtittomaan rahankäyttöön turvautuvat siltarumpupoliitikot, joilla ovat aina seuraavat vaalit odottamassa. Täytyy siis tarjota kivaa ja rahaa äänestäjille meidän perällä. Kyllä kaupungin- ja kunnanjohtajilla on suomessa perinteisesti aikalailla kamreerin rooli suitsemassa kuluja. 

Kumma kyllä keskusteluissa unohtuu aina se toinen puoli eli kustannusten maksaja. Pitäisi olla terveyskeskus ja ympärivuorokautinen flunssapäivystys joka kyläpahasessa. Kuka pitää kustannusten maksajan puolta, kun puolet luottamushenkilöistä on kuntien palveluksessa? Tavalliset palkansaajat lystin maksavat, joten pitää olla vissi tasapaino tulojen ja menojen välillä - riittävät palvelut ja alhainen äyri. 

jounni II kirjoitti 20.02.2008 01:03

Voi pyhä yksinkertaisuus. tekeekö pelkkä kaupungin koko onnelliseksi. ainoa mikä on koon ohella suurta niin velat joita maalaiskuntalaiset joutuvat tulevaisuudessa maksamaan. ei ihme että kaupunki on tehnyt suuria investointeja kun maksumies oli valmiina. siinä ovat maalaiskunnan kouluongelmat pikkujuttu.

on helppo mällätä toisten rahoilla. maalaiskunnan päättäjät sauhuuttivat kuntaliitoksen myötä ilmaan sen mitä on ajan mittaan kerätty. muut asiat jäävät unholaan kun tiedossa on apulaiskaupunginjohtajan jakkara ja muhkeampi tilipussi. ei ihme jos siinä humussa takki kääntyy.

mielenkiintoista katsoa millainen sota syttyy kun valtuuston paikkoja aletaan jakaa. ja palveluita lakkauttaa ja keskittää pois maalaiskunnan alueelta.

(Fidel 19.02.2008 01:52)

 

Fidel mene hoitoon... :) Minulla on sellainen muistikuva, että olen lukenut lehdistä maalaiskunnan andingosta jo aikoja sitten, kouluja oli sulkulistalla ja terveyskeskusten tulevaisuus oli vaakalaudalla (taisiko olla Vaajakosken). Kuulemma kapunki on terveyskeskukselle antanut vähintään 3v lisää jatko aikaa, jota maalaiskunta tuskin olisi uskaltanut luvata enää. Muutenkin kyseisen taajaman kehitys on ollut olematonta suhtautettuna muuhun seudun kehitykseen.

Toppoj = "Puhe maalaiskuntalaisten käyttämisestä kaupungin velkojen maksuun on puppua. Kyllä tilanne on lähivuodet niin päin, että maalaiskunta saa 90 000 lisämaksajaa kustantamaan" Tuossa on mielestäni asia hyvin kiteytetty. Kyllä kävelykadulla shoppailu ja ja matkakeskuksen käyttö on maalaiskuntalaisille maistunut, mutta kuinka monta senttiä siihen ovat investoineet.

Ehkä maalaiskuntalaisten on aika tulla kaapista ulos ja tajuta, ettei se oma kunta niin rikas ja hyvinvoipa ole ollut.

 

Suvi Kumi kirjoitti 20.02.2008 12:08

Toppoj = "Puhe maalaiskuntalaisten käyttämisestä kaupungin velkojen maksuun on puppua. Kyllä tilanne on lähivuodet niin päin, että maalaiskunta saa 90 000 lisämaksajaa kustantamaan" Tuossa on mielestäni asia hyvin kiteytetty. Kyllä kävelykadulla shoppailu ja ja matkakeskuksen käyttö on maalaiskuntalaisille maistunut, mutta kuinka monta senttiä siihen ovat investoineet.

(jounni II 20.02.2008 01:03)


Tuohon on helppo ratkaisu: pannaan aita kunnanrajalle ettei maalaikuntalaiset pääse kantamaan rahojaan jyväskylään. Laajavuoressa kokeiltiin korkeampia maksuja maalaiskuntalaisille. Kokeilu lopetettiin vähin äänin kun lipputulot romahti. Huonosti kävisi teatterillekin jos maalaiskuntalaisilta kiellettäisiin pääsy katsomoon.

 

MaaMies kirjoitti 20.02.2008 14:39

Tuhatvuotista valtakuntaako tässä ollaan perustamassa? No, Saksakin perusteli aikoinaan aluevaatimuksiaan ns. luonnollisilla rajoilla. Jos mlk:n johto olisi ollut fiksua, se olisi pysytellyt Äijälänsalmen takana asemissa ja vaatinut ainakin Viherlandian peltoja itselleen (tässä ei nyt mennä enää Kuokkalan ryöstön takaisiin aikoihin). Vaajakosken puolustaminenkaan ei nyt oikein herrojemme sotataitojen pohjalta onnistunut, johtuen kai siitä, että Kanavuoren varikko lakkautettiin ja ilmavoimat olivat kaukana Tikkiksellä (ja lentäjät loikanneet vihollisen puolelle). Pitänee kai kohta liittyä Laukaan kuningaskuntaan ja vaatia sieltä käsin ainakin Leppälahtea, Leppävesi kun olisi rajana varsin oiva ja sillatkin voisi panna tarvittaessa poikki.
 

pro keljonlahti kirjoitti 20.02.2008 23:58

Miksi ja mistä hyvästä Andersson on koko ajan saanut liian suurta palkkaa kunnan kokoon nähden? Aikookohan hän nyt vaatia reilua palkankorotusta, kun on nyt vielä suurempi alue johdettavana?

Mitä ja kuka siitä liitoksesta oikeastaan hyötyy?  Sama virkamies porukka siellä pyörii kuin ennenkin ja varmaankin samat joomiehet ja naiset jatkavat asukkaiden narutusta.
 

Keskustelupalstan uudistuksen takia tätä artikkelia ei voi enää kommentoida. Halutessasi keskustella aiheesta voit avata keskustelupalstalle uuden viestiketjun.