Rallifiilistelyä: Nostalgiset kuvat vievät suoraan rallitunnelmaan 60 vuotta sitten

Takaamme, että tällä kuvasarjalla pääset rallitunnelmaan.

Vuonna 1957 Jyväskylän suurajot kisattiin jo seitsemännen kerran. Keskisuomalaisen arkistosta koottu kuvasarja huokuu tunnelmaa ja rallihuumaa siis 60 vuoden takaa.

1950-luvulla Jyväskylän Suurajot haki vielä muotoaan kilpailuna. Aiempien vuosien tasanopeuskilpailuista ja enimmillään jopa 2 300 kilometrin matka-ajosta oltiin vuonna 1957 siirrytty 22 pikataipaleeseen, joiden kokonaismitta oli tuolloin ennätykselliset 124,1 kilometria.

Lisäksi kilpailussa oli mukana 2 mäkikoetta, 3 rata-ajokoetta ja 2 taitoajokoetta, joilla mitattiin kuljettajien autonkäsittelytaitoja.

Suurajoja ei edellisvuodesta kolminkertaistuneista pikataivalkilometreistä huolimatta voinut vieläkään kutsua lyhyeksi kilpailuksi, sillä autokuntien tuli yhä taittaa matkaa reitillä Jyväskylä-Mikkeli-Lappeenranta-Hamina-Helsinki-Turku-Hämeenlinna-Tampere-Jyväskylä kokonaisuudessaan 1 707 kilometriä perjantai-illan ja sunnuntaipäivän välisenä aikana.

Ylimääräisiin huoltotaukoihin ei siis ollut aikaa, joten Suurajot testasivat kuljettajien taitojen lisäksi myös ajoneuvojen kestävyyttä. Reitille lähti 58 autokuntaa, joista 42 selvisi maaliin asti.

Kansainväliset kisat

Kilpailussa oli suomalaisten autokuntien lisäksi mukana 13 ruotsalaista, 2 norjalaista ja 2 itäsaksalaista autokuntaa. Myös ajoneuvovalinnoissa ruotsalaiset ja itäsaksalaiset ajoneuvot olivat hyvin edustettuina, mutta mahtuipa mukaan myös esimerkiksi tsekkiläistä, ranskalaista ja italialaista ajoneuvokantaa.

Kilpailun voitto lipsahti ensimmäistä kertaa Suurajojen historiassa Suomen ulkopuolelle, kun Ruotsin Erik Carlsson "på taket" vei Saabillaan voiton ennen Harry Bengtssonin Volkswagenia.

Myös kansallisuusjoukkueiden välinen rallikilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran ja siinä suomalaiset hävivät ruotsalaisille yli 12 minuutilla.