Katsot Keskisuomalaisen arkistojuttua. Tämä juttu on julkaistu 21.03.2012 14:04
A A A

Jyväskyläläisnaiselle myytiin kallis tuote

Nyt tarkkana, ikäihmiset - kaupustelijalla ovela keino päästä ovesta sisään

Kuva: Lehtikuva
Kuva: Jani Sourander

Iäkäs rouva joutui oudon kaupanteon kohteeksi viime viikolla Jyväskylässä. Rouvan tytär kertoo, että hänen äitinsä kotiin tuli mies, joka kertoi tulevansa tekemään terveyskartoitusta.

–Mies tuli sisälle, esitteli itsensä ja sanoi tulleensa tekemään terveyskartoitusta. Äiti luuli, että kyseessä oli joku kaupungin henkilö, joten hän päästi miehen sisään, tytär kertoo.

Tyttären mukaan sisälle tultuaan mies alkoi kysellä tietoja muun muassa hänen äitinsä lääkityksestä sekä jalkojen kunnosta.

Mies paljastui kaupustelijaksi. Hän esitteli usean sadan euron arvoisia terveystuotteita. Tyttären kertoman mukaan myyjä kauppasi hänen äidilleen väkipakolla usean sadan euron hintaisen terveystuotteen. Tyttären äiti koki kaupantekotilanteen painostavana ja halusi vain päästä myyjästä eroon.

–Äiti sanoi, että ei hänellä ole tällaisia rahoja. Tuolloin myyjä sanoi, että hän voi antaa vähän alennusta. Myyjä sanoi, että äiti voi maksaa 50 euroa, ja maksaa loput tilisiirtona. Näin tehtiin. Mies kirjoitti valmiiksi pankkisiirtolomakkeet, ja otti niihin äidin nimikirjoitukset.

Ei kaupanpurkuohjeita

Äiti kertoi ostoksestaan tyttärelleen ja sanoi haluavansa päästä kalliista tuotteesta eroon.

–Kotimyyntiasiakirjasta, jonka äiti sai, puuttuivat kokonaan kaupan purkuohjeet. Lain mukaan kaupan voi purkaa 14 päivän ajan. Siitä ei ole mitään ohjeita, tytär kertoo.

Tytär soitti asiasta kuluttajaviranomaisille, jotka toivoivat, että asiasta voitaisiin varoittaa muita.

–Soitin vielä tälle myyjällekin, että olette käyneet eilen äitini luona myymässä tällaisen laitteen, että miten, kun tässä ei ole kaupanpurkuohjeita. Mies vain sanoi, että "en oo myyny, en oo käyny", tytär kertoo.

Tyttären aviomies kirjoitti asiakirjat, joilla tieto kaupan peruuttamisesta lähetettiin kirjattuna kirjeenä sekä myyjälle että kyseiselle yritykselle.

–Äidin tappioksi jäi vain paha mieli sekä pelko siitä, ettei enää uskalla avata ovea kellekään sekä kulut kirjatusta kirjeestä. Saa nähdä, tuleeko se 50 euroa sieltä takaisin, tytär kertoo.

"Joskus ihminen ymmärtää väärin"

Naisen äidille kalliin tuotteen myyneen terveyspalvelutuoteyrityksen edustajan mukaan normaalisti asiakkaille jätetään aina kotimyyntiasiakirja, jossa ovat myös tavaran palautusohjeet.

–Tapaus kuulostaa ihmeelliseltä. Tällainen ei kuulu meidän toimintakulttuuriimme, yrityksen edustaja kertoo kuultuaan jyväskyläläisnaisen tarinan.

Kuultuaan, ettei tuotteen palauttamisesta ole annettu asiakkaalle mitään tietoja, yrityksen edustaja kommentoi näin:

–Kaikki edustajat jättävät aina kotimyyntiasiakirjan palautusoikeudella. Siitä käy ilmi 14 vuorokauden palautusoikeus ja kuluttajasuojalain pykälät.

Mistä voi sitten tässä tapauksessa johtua, jos palautusoikeudesta ole jätetty mitään tietoja?

–Uskon, että ne on jätetty. Vaikea tietää, miten vanhasta ihmisestä on kysymys. Monta kertaa tulee ilmi samanlaisia tapauksia, joissa joku ulkopuolinen soittaa, tytär tai naapuri, mutta hän ei kuitenkaan tiedä tapauksesta yhtään mitään, yrityksen edustaja kommentoi.

Tässä tapauksessa ongelmana oli kuitenkin juuri se, ettei iäkäs rouva tai hänen tyttärensä löytänyt mistään tietoa, että miten tuotteen voi palauttaa?

–Kyllähän hänellä jotain tietoja täytyy olla, firman tiedot hänellä täytyy olla. Onhan hänellä pakko jotain tietoja olla, koska sinäkin osaat minulle soittaa, yrityksen edustaja sanoo.

–Hänelle on varmasti jätetty takuutodistus, jossa on myös perumisilmoitus.

Eli teidän mielipiteenne on se, että kyseessä on jonkinlainen väärinkäsitys?

–Se on mielipiteeni, kun en tiedä tapauksesta enempää.

–Jos te olette minunkin numeroni saaneet selville, täytyyhän heillä jotkut yhteystiedot olla. Jos tuotteen haluaa palauttaa, voihan siitä ilmoittaa suoraan yritykseen, yrityksen edustaja kertoo.

–Kukaan ei pysty sanomaan, että mitä tilanteessa on tapahtunut. Joskus ihminen ymmärtää meidät ihan täysin väärin, hän kommentoi.

Lähetä linkki
Sähköposti

Luetuimmat 24 tuntia

Seuraa meitä Facebookissa