Katsot Keskisuomalaisen arkistojuttua. Tämä juttu on julkaistu 08.09.2010 15:33
A A A

Tutkimus: D-vitamiini kohentaa vastustuskykyä

D-vitamiini näyttää kohentavan vastustuskykyä. Tampereen yliopiston tutkimuksessa havaittiin, että hyvä D-vitamiinin taso vähensi varusmiesten sairaspäiviä.

Tutkimuksen mukaan D-vitamiinin teho perustuu siihen, että tautia aiheuttavat mikrobit kuolevat ennen kuin ehtivät hengitysteihin. D-vitamiini edesauttaa peptidien syntymistä kehossa, ja peptidit taas estävät mikrobien syntymistä.

Aiemmissa lääkäri Ilkka Laaksin tutkimuksissa on todettu, että D-vitamiinin puutoksesta kärsivillä varusmiehillä on 1,6-kertainen riski saada hengitystieinfektio.

Suomessa D-vitamiinin vajaus on talvella yleistä. Erityisesti lapset ja vanhukset saavat liian vähän tätä vitamiinia, joka on välttämätön muun muassa luuston hyvinvoinnille.





Lähetä linkki artikkeliin
Sähköposti Facebook Twitter Delicious

Luetuimmat 24 tuntia

Seuraa meitä Facebookissa