Katsot Keskisuomalaisen arkistojuttua. Tämä juttu on julkaistu 21.11.2011 10:54

Kuin oppikirjasta

Jyväskylän kaupunginteatteri

Parhaissakin perheissä

Ensi-ilta suurella näyttämöllä 12.11.2011
Anna Krogeruksen uutuusnäytelmässä Parhaissakin perheissä kuvataan nopein tragikoomisin tilannekuvin kolmea sukupolvea, ja neljäskin on jo tulollaan. Näytelmän perustilanne on kuin suoraan modernin sosiologian oppikirjasta. Turhaan ei näytelmän esittelylehtisessä siteerata sosiologian emeritusprofessoria Elina-Haavio Mannilaa.

Krogeruksen näytelmä on kuin esimerkkitapaus sosiologian opuksesta. Katsojalle tulee olo, että tämä tiedetään jo ja paljon muutakin. Mutta voiko pelkkä sosiologia olla avain modernin ihmisen ja modernin draaman ristiriitojen kuvaamiseen?

Lopulta kyse voisi olla vain materiaalista, ei pelkästään materiaalin kuvittamisesta. Perinteisempi draama ei ottanut sosiologiaa, sen paremmin kuin psykologiaakaan, aivan tosissaan. Siinä se teki aivan oikein. Näytelmän on oltava enemmän, kokonainen maailma. Draaman uskottavuus on aina jossakin uskottavan ja epäuskottavan välissä, parhaimmillaan luovan näkemyksen ja ihmiskuvauksen omissa, arvoituksellisissa sfääreissä.

Suomalaisessa nykydraamassa on toisin. Draamat käyvät vakavissaan dialogia tv-todellisuuden ja populaaritieteiden välillä. Draaman erityispanos jää usein hyvin vaillinaiseksi, katsojassa vaikutuksiltaan lyhytkestoiseksi, kuten nyt esimerkiksi tässä Anna Krogeruksen näytelmässä tai Mika Myllyahon trilogiassa (Paniikki, Kaaos, Harmonia).

Katsoja jakaa näytelmien henkilöiden tunteet kuin itsestään selvyyksinä. Ihminen ei ole enää salaisuus, arvoitus, jota on tutkittava, niin kuin Dostojevski sanoi, vaan osa teatterileikkiä, tietoyhteiskunnan sirpaloitunutta rulettia ja tietokonepeliä.

Yli siltojen

Krogeruksen näytelmän tragikoomiset käänteet tapahtuvat melkeinpä osoittelevan symbolisesti lentoaseman terminaalissa. Jokainen henkilö on lähtöasetelmissa, elämänmuutoksen edessä. Perinteisen perheen arvot ovat jo pitkään olleet turbulenssissa, liikkeesssä ja hajoamisen tilassa.

Oikeastaan ei ole jäljellä muuta kuin tunteet (äärimmäisen epäluotettavat), ja retoriikka (selittelyn maku), aina vanhaa, elämänkokenutta mummoa (Hanna Liinoja) myöten, kvasielämänviisauksineen. Näytelmän valokuvamaisessa loppukuvassa tosin on hieman kaivattua syvyyttä, simultaanisuuden motivointia.

Krogeruksen näytelmässä sovelletaan kerronnallista simultaanitekniikkaa. Kohtaukset rakentuvat samanaikaisesti, toisiinsa limittyen ja lomittuen. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ohjaaja Iiristiina Väinölä on tässä onnistunut, vaikka koko simultaanisuuden käyttö tapahtuukin enemmän tai vähemmän ihmiskuvauksen intensiteetin kustannuksella. Toisaalta ohjaaja noudattaa vain näytelmän fragmentaarista muotoa. Tuukka Toijanniemen muutamat videotekniset ratkaisut ovatkin suorastaan näytelmän loistokkainta antia.

Sukupolvien välistä kuilua lähestytään liiallisessa määrin parodisin keinoin, vähän kuin Matti Kassilan kamalassa ylilyönnissä, 50-luvun elokuvassa Kuriton sukupolvi. Missä on nuorten naiivi viattomuus, idealismi ja oikeudentunto? Puettuna näytelmän esittämään parodiseen jänöjusssiasuun!

Tunteen kaarta ihmiseltä ihmiselle ei pääse kasvamaan kuilun yli, vaikka sitä perheen nuoren Kallen (Markus Virtanen) loppumonologissa yritetäänkin äidin (Anneli Karppinen) huolestuneeseen suuntaan.

Parhaissakin perheissä on sujuva esitys, joka kulkee kitkattomasti. Mutta se jättää melko tyhjän olon esityksen jälkeen, ja siinä sivussa muutaman kysymyksen teatterin mahdollisuuksista nykyaikana.

Käsikirjoitus: Anna Krogerus. Ohjaus: Iiristiina Väinölä (vier.). Lavastus: Mikko Saastamoinen. Pukusuunnittelu: Jaana Kurttila ( vier.). Valo-, video- ja äänisuunnittelu: Tuukka Toijanniemi. Rooleissa mm. Anneli Karppinen, Jouni Innilä, Piia Mannisenmäki, Markus Virtanen, Hanna Liinoja, Hiski Grönstrand, Sanna Hietala (vier.), Henri Halkola, Salli Suvalo, Jorma Böök, Hannu Lintukoski, Julia Kärnä, Maiju Saarinen, Jouni Salo, Hannu Hiltunen.

Teatteri

BP Zoom – Mélange deux temps 11.7.2014 21:45 (12.7.2014 09:52)

Seuraa meitä Facebookissa