[Recent Topics] Viimeisimmät keskustelut   [Hottest Topics] Kuumimmat keskustelut   [Members]  Jäsenlista  
[Register] Rekisteröidy /  [Login] Kirjaudu sisään 
* Perustelu
* Nimi
* Sähköposti
* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.
Lähetä Peruuta
Oletko kohtelias liikenteessä?  XML
Keskustelupalstan etusivu » Auto ja liikenne
Kirjoittaja Viesti
MT

Sijainti: kotona ellen muualla

voi voi wrote:
MT wrote:En ala temppuilla liikenteessä tuollaisilla keekoiluilla. Siellä on muutakin tekemistä. Jos ohitan, teen sen varmassa paikassa, kenenkään turvallisuutta vaarantamatta, palaan takaisin koukkaamatta ohittamani auton eteen, käytän vilkkua oikealle palatessani kaistalleni. Jne., normaalit kuviot. Jos ohitettava on tehnyt jotakin erityisen poikkeavaa ohittamisen helpottamiseksi, niin sitten ehkä kyllä joskus, jos se ei vie muulta liikenteen seuraamiselta huomiota. Tuollaisten vilkutusten seuraaminen vie ohitetunkin huomiota.

Liikenteessä pätee vähän sama asia kuin tavallisessa elämässäkin. Normaali muut huomioon ottava käyttäytyminen riittää ilman erityistä pliisuilua.

Käsittämättömän heikoilla mentaalisilla ja motorisilla taidoilla päästetään liikenteeseen, muuta en voi sanoa.

Liikenteessä on oleellista keskittyä ajamiseen, eikä vaikutuksen tekemiseen muihin. Parasta kohteliaisuutta ja huomaavaisuutta on ajaa muut liikenteessä olijat huomioon ottaen. Molemmin puolin ja tarvittaessa. Kissa kiitoksella elää. Jos minä teen tilaa ohittajalle ja huolehdin siitä omalta osaltani, että hän pääsee turvallisesti ohi, niin eipä tuota nyt todellakaan tarvitse kiitellä. Mieluummin minä näen, että ohittaja keskittyy ajamiseensa.

MT
Sapienti sat
Ilmoita asiattomasta viestistä
Kauko Katseinen

[Avatar]

MT wrote:
Iso P wrote:
voi voi wrote:Huomasin, että ohi mennyt auto vilkautti oikeaa vilkkua. Mitä, sehän kiitti.

Tarkoitat varmaan, että vilkautti vasenta?

MT wrote:En ala temppuilla liikenteessä tuollaisilla keekoiluilla.

No sehän on selvää, että kohteliaisuus ja huomaavaisuus ei kuulu tapoihisi.

Täysin asiaton huomautus. Et tietääkseni ole ollut kyydissäni.

Kohteliaisuutta ja huomaavaisuutta on ohittaa niin, että se ei aiheuta vaaratilanteita ohitettavalle, ohittajalle eikä muulle liikenteelle. Siinä on huomaavaisuutta ja kohteliaisuutta monin verroin enemmän kuin keskittymisessä ei-liikenteellisiin temppuihin. Tuollaiset tavat voivat olla kivoja, mutta ne eivät mene sen edelle että liikenteeseen keskittyminen on paljon oleellisempaa. Ja huomaavaisempaakin.

Jos joka ikisestä ohituksesta pitäisi olla lapa pystyssä tai värkkäämässä vilkkua, niin jotakin oleellista on liikennekäyttäytymisestä unohtunut. Mieluummin minä näen ohittajan itsensäkin keskittyvän ajamiseensa, vaikka kuinkakin olisin päästänyt hänet pinteestä täpärässä paikassa ohittaessaan.

Täällä ohitellaan taas ihan holtittomasti.
Aiemmin olen ollut huomaavinani, että törkyilijät ohittelevat ja vaarantavat liikennettä.
Ihmeellistä käyttäytymistä
Kauko Katseinen

[Avatar]

MT wrote:
voi voi wrote:
MT wrote:En ala temppuilla liikenteessä tuollaisilla keekoiluilla. Siellä on muutakin tekemistä. Jos ohitan, teen sen varmassa paikassa, kenenkään turvallisuutta vaarantamatta, palaan takaisin koukkaamatta ohittamani auton eteen, käytän vilkkua oikealle palatessani kaistalleni. Jne., normaalit kuviot. Jos ohitettava on tehnyt jotakin erityisen poikkeavaa ohittamisen helpottamiseksi, niin sitten ehkä kyllä joskus, jos se ei vie muulta liikenteen seuraamiselta huomiota. Tuollaisten vilkutusten seuraaminen vie ohitetunkin huomiota.

Liikenteessä pätee vähän sama asia kuin tavallisessa elämässäkin. Normaali muut huomioon ottava käyttäytyminen riittää ilman erityistä pliisuilua.

Käsittämättömän heikoilla mentaalisilla ja motorisilla taidoilla päästetään liikenteeseen, muuta en voi sanoa.

Liikenteessä on oleellista keskittyä ajamiseen, eikä vaikutuksen tekemiseen muihin. Parasta kohteliaisuutta ja huomaavaisuutta on ajaa muut liikenteessä olijat huomioon ottaen. Molemmin puolin ja tarvittaessa. Kissa kiitoksella elää. Jos minä teen tilaa ohittajalle ja huolehdin siitä omalta osaltani, että hän pääsee turvallisesti ohi, niin eipä tuota nyt todellakaan tarvitse kiitellä. Mieluummin minä näen, että ohittaja keskittyy ajamiseensa.

Noinhan minä juuri kirjoitinkin.
Oppia ikä kaikki!
Ei se kuitenkaan kohteliaisuutta estä.
MT

Tässäkin keskustelussa tuli esille yhtenä piirteenä se, että ei ollut ollenkaan selvää mikä on kiitoksen oikeaoppinen tapa. Pitääkö vilkuttaa oikealle vai vasemmalle, kertojen lukumäärä yksi oli tärkeä, ei käynyt käden nostaminen, kun se ei nykyisistä automalleista näy.

Mielestäni on pelkkää liikenteen vaarantamista, jos kuljettaja alkaa arpomaan tuollaisia mielessään. Ohitustilanteissa on paljon tärkeämpiä asioita, joihin pitää keskittyä, jos mitään yhtenäistä tapaa ei edes ole olemassa. Ohittaja kiittää ja on huomaavainen kaikkein parhaiten sillä tavoin, ettei koukkaa suoraan eteen, ei jää ohituksestaan huolimatta roikkumaan tielle eikä myöskään ole ajanut aivan takapuskurissa kiinni. Sillä tavoin otetaan muuta liikennettä huomioon.

MT
Sapienti sat
alive

Ei kirjautuneena

Tästä keskustelusta saa sen käsityksen, että liikenteessä ei ole muita kuin autoilijat, jotka yrittävät olla kohteliaita toisilleen. Siltä se kyllä tuntuukin, kun liikkuu esim. polkupyörällä Jyväskylässä, kyllä saa olla todella kohtelias, että hengissä pysyy. Aivan kuin autoilijat olisivat sitä mieltä, että "kun mä nyt olen tällä kalliilla autolla liikenteessä, ei mun tarvi väistellä ketään".
On tietysti kohteliaitakin autoilijoita, jopa tilanteissa,, joissa ei auton kuuluisi väistää, annetaan tietä.
voi voi

Sijainti: pihalla

MT wrote:Tässäkin keskustelussa tuli esille yhtenä piirteenä se, että ei ollut ollenkaan selvää mikä on kiitoksen oikeaoppinen tapa. Pitääkö vilkuttaa oikealle vai vasemmalle, kertojen lukumäärä yksi oli tärkeä, ei käynyt käden nostaminen, kun se ei nykyisistä automalleista näy.

Mielestäni on pelkkää liikenteen vaarantamista, jos kuljettaja alkaa arpomaan tuollaisia mielessään. Ohitustilanteissa on paljon tärkeämpiä asioita, joihin pitää keskittyä, jos mitään yhtenäistä tapaa ei edes ole olemassa. Ohittaja kiittää ja on huomaavainen kaikkein parhaiten sillä tavoin, ettei koukkaa suoraan eteen, ei jää ohituksestaan huolimatta roikkumaan tielle eikä myöskään ole ajanut aivan takapuskurissa kiinni. Sillä tavoin otetaan muuta liikennettä huomioon.

Sinä vaan et osaa

Ja tiedätkö miksi? Sinä et ole kohtelias luonnostaan, sinä et tee sitä! Tärkeintä on tekeminen! Aloittaa vaan jollain tavalla. Ihan millä tavalla vaan. Viesti menee perille, jos se tulee sydämestä. Silloin sen tekemistä ei tarvitse miettiä kymmeniä minuutteja, vaan sen hetken tietää luonnostaan. Homma on hallussa.

Sitähän kohtelias ajaminen on, toisten huomioonottoa. Silloin homma on helppoa kaikille, ja kaikilla on mukava, kotoinen osaava olo. Silloin sinäkin osaat. Aloita tekeminen. Ihan millä tavalla vaan. Siitä se lähtee.
MT

voi voi wrote:
MT wrote:Tässäkin keskustelussa tuli esille yhtenä piirteenä se, että ei ollut ollenkaan selvää mikä on kiitoksen oikeaoppinen tapa. Pitääkö vilkuttaa oikealle vai vasemmalle, kertojen lukumäärä yksi oli tärkeä, ei käynyt käden nostaminen, kun se ei nykyisistä automalleista näy.

Sinä vaan et osaa

Ja tiedätkö miksi? Sinä et ole kohtelias luonnostaan, sinä et tee sitä! Tärkeintä on tekeminen! Aloittaa vaan jollain tavalla. Ihan millä tavalla vaan. Viesti menee perille, jos se tulee sydämestä. Silloin sen tekemistä ei tarvitse miettiä kymmeniä minuutteja, vaan sen hetken tietää luonnostaan. Homma on hallussa.

Sitähän kohtelias ajaminen on, toisten huomioonottoa. Silloin homma on helppoa kaikille, ja kaikilla on mukava, kotoinen osaava olo. Silloin sinäkin osaat. Aloita tekeminen. Ihan millä tavalla vaan. Siitä se lähtee.

Olen aika monta kertaa kirjoittanut, miten liikenteessä ollaan oikeasti kohteliaita ja muita liikenteessä kulkevia huomioon ottavia. Ei se ole brassailua sillä, että vilkuttelee sinne ja tänne ja miettii kuinka monta kertaa.

Olen kirjoittanut aika monta kertaa, millaista tekeminen on liikenteessä. Se ei ole sitä, että käy tällaisilla palstoilla mainostamassa että olinpa minä kohtelias kun vilkuttelin oikealle. Vai oliko se vasemmalle. Ja muistin että nimenomaan vain yksi kerta. Eikä kättä pidä nostaa, kun se ei näy. Tai ainakin pitää ottaa huomioon auton malli, että sen voi tehdä.

Minua ei kiinnosta kenenkään vilkuttelut tai lavan nostamiset, jos ohitus tehdään etupuskuria hipoen, takapuskurissa roikkuen ja eteen matelemaan jääden. Siinä on huomioonottamista liikenteessä, että tekee ohitukset ketään vaarantamatta ja liikennesääntöjä noudattaen. Kaikki muu on epäoleellisuuksissa pyörimistä.

Ja minä olen erittäin kohtelias, avulias ja muiden ihmisten tilanteet huomioon ottava. Minulle ei vain mene läpi tuollainen lööperi ja soopanjauhanta. Minun ei tarvitse tällaisilla palstoilla mainostaa kohteliaisuuttani.

MT
Sapienti sat
MT

alive wrote:Tästä keskustelusta saa sen käsityksen, että liikenteessä ei ole muita kuin autoilijat, jotka yrittävät olla kohteliaita toisilleen. Siltä se kyllä tuntuukin, kun liikkuu esim. polkupyörällä Jyväskylässä, kyllä saa olla todella kohtelias, että hengissä pysyy. Aivan kuin autoilijat olisivat sitä mieltä, että "kun mä nyt olen tällä kalliilla autolla liikenteessä, ei mun tarvi väistellä ketään".
On tietysti kohteliaitakin autoilijoita, jopa tilanteissa,, joissa ei auton kuuluisi väistää, annetaan tietä.

Sinänsä tuohon omana mielipiteenäni ja paljon pyörällä kulkevana, niin autoilijat ovat niitä kaikkein parhaiten pyöräilijöitä liikenteessä huomioon ottavia. Jos siis vertailemaan ruvetaan jalankulkijoiden, muiden pyörällä liikkuvien ja autoilijoiden välillä. Autoilijoihin ehkä kiinnittää huomiota siitä syystä, että heiltä vaaditaan liikennesääntöjen tuntemusta, toisin kuin jalankulkijoilta tai pyöräilijöiltä. Mikä sinänsä on ihmeellistä.

Minulle riittää se, että noudatetaan liikennesääntöjä. Silloin ei tarvitse arpoa, mitä kukin missäkin tilanteessa tekee. Se on parasta kohteliaisuutta ja huomioon ottamista.

MT
Sapienti sat
seppoj

Ei kirjautuneena

MT wrote:
alive wrote:Tästä keskustelusta saa sen käsityksen, että liikenteessä ei ole muita kuin autoilijat, jotka yrittävät olla kohteliaita toisilleen. Siltä se kyllä tuntuukin, kun liikkuu esim. polkupyörällä Jyväskylässä, kyllä saa olla todella kohtelias, että hengissä pysyy. Aivan kuin autoilijat olisivat sitä mieltä, että "kun mä nyt olen tällä kalliilla autolla liikenteessä, ei mun tarvi väistellä ketään".

Sinänsä tuohon omana mielipiteenäni ja paljon pyörällä kulkevana, niin autoilijat ovat niitä kaikkein parhaiten pyöräilijöitä liikenteessä huomioon ottavia. Jos siis vertailemaan ruvetaan jalankulkijoiden, muiden pyörällä liikkuvien ja autoilijoiden välillä. Autoilijoihin ehkä kiinnittää huomiota siitä syystä, että heiltä vaaditaan liikennesääntöjen tuntemusta, toisin kuin jalankulkijoilta tai pyöräilijöiltä. Mikä sinänsä on ihmeellistä.

Minulle riittää se, että noudatetaan liikennesääntöjä. Silloin ei tarvitse arpoa, mitä kukin missäkin tilanteessa tekee. Se on parasta kohteliaisuutta ja huomioon ottamista.

Tulin tunti sitten vakituiselta pyörälenkiltä, ja kohtasin pyöräilijän, joka viis veisasi punaisista valoista, jotka paloivat Hannikaisenkadulla, ylikulkusillan kohdalla. Tämä ei ollut ainut sääntöjä rikkonut pyörälijä, mutta törkeä teko, kun tarakalla istui n 3 vuotias lapsi. En huomannut, katsoiko pienokainen valoja, mutta outoa välinpitämättömyyttä osoittaa isän käytös. Ko kadulla on siinä kohdalla vilkas risteys, jonka vuoksi valot ovat siihen laitettu. Isä tuli Kuokkalan suunnasta , eikä edes pysähtynyt ko risteyksessä, todella törkeetä.
Lasten liikennekäyttäytyminen pitäisi alkaa myös vanhempien esimerkeistä, eikä missään nimessä näyttää mallia, että ei niistä tarvitse välittää.

Tätä viestiä on muokattu 1 kerran. Aika 29.7.2010 12:02:56

alive

Ei kirjautuneena

Kyllä, se vanhempien esimerkkihän on paras opettaja, jos vanhemmat viis veisaa säännöistä, ei lapsikaan niitä opi.

Tunnen kyllä liikennesäännöt, mutta toiseksi siinä jäät auton kanssa, vaikka kuinka toimisit oikein ja olisit varovainen, kokemusta on siitäkin.
Jalankulkijoille oilsi sääntöjen kertaus kevyenliikenteen väylillä paikallaan myös.
mies maalta

voi voi wrote:Huomasin, että ohi mennyt auto vilkautti oikeaa vilkkua. Mitä, sehän kiitti. Olin jo unohtanut tämän mukavan tavan. Tuli hyvä mieli.Juu, tarkemmin ajatellen aihettakin oli, ajoinhan kaistan oikeaan reunaan, kun huomasin että kiireisempi pyrkii ohi, ja pidin nopeuden samana Niinhän minä teen ilman kiittämistäkin, mutta kyllä yhdellä kiitoksella kestää turhautumatta parin typeryksen kaahailevat toilailut.

Ei kuitenkaan sitä, kun rekkaa ohittava tuli minun kaistaani vastaan, ja vain voimakas jarrutukseni esti törmäyksen.

Oliko tuossa virhe.

Raskaat ajoneuvot antavat joskus merkin oikealla vilkullaan, että nyt voi lähteä ohi. Kun ohitan tuollaisen yhdeistelmän, palattuani omalle kaistalleni auton eteen, vilautan vasenta vilkkua kiitokseksi. Usein siitä seuraa sitten pitkien valojen vilautus takaisin.

Jos joutuu koko ajan ajamaan kieli keskellä suuta peläten, että tien reunat hyökkäävät auton kimppuun, niin silloin ei tietysti edes tee ohituksia muuta kuin moottoritiellä, jos sielläkään. Tuollaiselle riskikuljettajalle ei tietenkään voi mitään ylimääräistä suositellakaan. Mutta junaa tai linja-autoa suosittelen.
äippä

[Avatar]

Paras kohteliaisuus liikenteessä on liikennesääntöjen osaaminen ja noudattaminen.
Ja tämä koskee kaikkia tielläliikkujia.

Hyvä esimerkki tästä ylikohteliaisuudesta ovat jalankulkijat suojatiellä.....
Sitä ollaan jo kaksi askelta suojatiellä, kun auto lähestyy ja hiljentää, niin eikun takaisin ja huidotaan kädellä, että mene siitä. Vaan enpä mene, vaan odotan vaikka maailman tappiin, että se jalankulkija menee ensin, joskus siinä menee parikin minuuttia.

Siis myös jalankulkijoiden pitäisi osata liikennesäännöt ainakin omalta osaltaan.
PeeHoo

[Avatar]

Sijainti: Ihan pihalla

äippä wrote:Paras kohteliaisuus liikenteessä on liikennesääntöjen osaaminen ja noudattaminen.
Ja tämä koskee kaikkia tielläliikkujia.

Hyvä esimerkki tästä ylikohteliaisuudesta ovat jalankulkijat suojatiellä.....
Sitä ollaan jo kaksi askelta suojatiellä, kun auto lähestyy ja hiljentää, niin eikun takaisin ja huidotaan kädellä, että mene siitä. Vaan enpä mene, vaan odotan vaikka maailman tappiin, että se jalankulkija menee ensin, joskus siinä menee parikin minuuttia.

Siis myös jalankulkijoiden pitäisi osata liikennesäännöt ainakin omalta osaltaan.

Tuo on tietysti totta, mutta arvaapa kuinka ärsyttävää tuo on jalankulkijan kannalta, jos ei ole tehnyt elettäkään astua suojatielle.

On käynyt lukemattomia kertoja niin, että on pitkä autojono joka jatkaa pysähtymättä, ja se viimeinen auto pysähtyy suojatien eteen, kun olen jo muutaman minuutin odottanut. Paljon nopeammin olisi sujunut, kun sekin olisi mennyt, eikä ollut turhan kohtelias. Sitten on näitä jotka pysähtyvät, eivätkä millään ymmärrä, että jalankulkija ei uskalla lähteä ylittämään tietä, koska vastakkkaisesta suunnasta on tulossa pitkä autojono kovaa haipakkaa. Toki nämä kohteliaat ovat ajaneet niinkuin pitää, ja noudattaneet sääntöjä, että siinä mielessä ei heitä voi syyttää.

Jos ymmärsit kaeken out käsittännä viärin!
milma

Ei kirjautuneena

Voin kertoa, silloin kun mulla auto oli, olin kohtelias, MUTTA ne "kabiinissa"lausutut sanat, olisivat tuskin ketään ilahduttaneet...ei jalankulkijoita, ei autoilijoita...hymyssä suin niin saatanasti kiroilin...koirat häkissä takapenkil ihmetteli moista ihmiseläjää...
Naurattaa vieläkin milman moinen touhu...
äippä

[Avatar]

Eilen kohtasin taas liikenteessä kohteliaan miehen.

Rajakadulla yritti ensin tunkea keulaani kaistaa vaihtaessaan ilman vilkkua.
Onneksi palasi omalleen ilman kolaria, kiihdytti sitten eteenpäin. Joutui kuitenkin Taulumäen valoissa pysähtymään.
Kun valoista päästiin, niin kiilasi taas eteeni, tosin muisti nyt vilkun käytön ja arvatkaa mitä, hidasti edessäni ja näytti keskisormea.

Että sellainen kohtelias luomakunnankruunu.

Ps. Hänellä ei ollut tarvetta kaistan vaihtoon, koskapa jatkoi suoraan, minä käännyin nelostielle.

Keskustelupalstan etusivu » Auto ja liikenne
Mene kohtaan: