| Kirjoittaja |
Viesti |
![[Post New]](/yhteiso/keskustelu/templates/default/images/icon_minipost_new.gif) 31.8.2009 22:59:57
|
|
vapaapudotus
![[Avatar]](/yhteiso/keskustelu/images/avatar/b2f627fff19fda463cb386442eac2b3d.png)
Ei kirjautuneena
|
Manna wrote:
Ddargas wrote:
Manna wrote:
Ddargas wrote:
Mauno Voutilainen wrote:Jos jollakin on velvollisuus lähteä 8€/päivä työkokeiluun, niin että itse maksaa kuluja, matkoja, työvaatteita, varusteita, lisäruokaa, että 8 euroa ei edes riitäkään näihin, vaan joutuu omista säälirahoistaan maksamaan, että häviää vaan, eikä pääse rahakkaisiin, edes oikeapalkkaisiin töihin palkintona harjoittelusta, niin ei pitkäaikaistyöttömän tarvitse näihin lähteä, vaan töissä olijan, jolla on paremmat resurssit rahoittaa harrastusta.
Pitkäaikaistyötön on ollut vailla käyttövaroja niin kauan, että varsinkin hänen täytyy saada oikeaa palkkaa, jos nyt edes mitään työtä on, muistettakoon tässäkin, että oikea työ vähenee koko ajan, siirtyy kauas merten taa, menemme taantumasta syöksykierteeseen kiihtyvällä vauhdilla.
Mauno voutilainen
Millaisia työvaatteita ja varusteita ko. fortumin työntekijät ovat joutuneet omilla rahoillaan hankkimaan? Millaista lisäruokaa ja miksi lisäruokaa?
8e/päivässä kulu- ja matkakorvauksia saa kuukaudessa yhteensä 160e (30pva). Aika paljonhan tuollaisella summalla saa hankittua.
Mauno on aivan oikeassa.
Dargas, tämä 8 €:sen pitää kattaa tämän harjoittelijan matkakulut ja eväät päivittäin. Sekä myös mahdolliset työvaatteet, vai ajattelitko että se pitkäaikaistyötön menee niissä samoissa verkkareissa ja lenkkareissa päiväkoti harjoitteluun ja risusavottaan. Tai esimerkiksi asiakaspalvelutöihin.
Kyllä tuo kaikkia kusetusta siinä mielessä on. Ja se, että saahan hän työmarkkinatukea/toimeentulotukea, luuletko että se viiden kuuden viikon välein saatava raha on niin suuri että siitä jää mihinkään ylimääräiseen. Se on pennipeliä monellekin.
Se on muuten Ddargas. Kahdella D:llä. Ei yhdellä.
Edelleenkin mielestäni 160e kuussa on varsin hyvä korvaus matkakuluista ja minusta ei tule ajatella, että tuolla korvauksella tulisi kustantaa itselleen myös eväät. Näin ajattelen, koska 1) työnantajien tehtävä ei ole kustantaa työntekijöilleen ruokaa työpäivän aikana 2) toimeentulotuessa, jota työharjoittelijoille yleensä maksetaan, otetaan huomioon ruokakustannukset. Miksi siis maksaa ruuasta kahteen kertaan? Samaa pätee mielestäni myös vaatteisiin.
Minä tiedän, miten suuri toimeentulotuki on. Tämä voi olla yllättävää, mutta työttömät ihmiset saavat enemmän rahaa kuin opiskelijat ja enemmän elämässään opiskelijat joutuvat kituuttamaan kuin toimeentulotuella elävät. Totta on, että toimeentulotuki ei ole yhtä paljon kuin keskivertopalkka, mutta kaikki riippuu siitä mihin vertaa.
Manna wrote:Ei nämä ihmiset ole tässä tilanteessa omasta tahdosta, uskon niin, joten eivätkö he ole edes ansainneet kunnioituksen ihmisenä. Työelämä ja sen puute on jo osaltaan sen vienyt.
Minä en ole missään välin kirjoittanut mitään kunnioituksesta tai sen puutteesta, joten on turha yrittää edes vihjailla mitään siihen suuntaan, etten kunnioittaisi työharjoittelijoita.
Anteeksi, Ddargas, kahdella deellä.
Vaan opiskelijathan eivät tämän tyyppisessä harjoittelussa olekkaan. Se on totta että liian vähällä rahalla joutuvat tietoa tankkaamaan.
Eli sen 8 € pitää riittää ruokaankin. En usko tuohon kyllä että työttömän pienituloisen rahatulot olisi päätä huimaavat. Ei edes keskituloisen. Riippuu kenen toimeentulotukeen vertaa. Ja jos tuolla tulolla teetetään töitä katteettomin lupauksin, minusta on se edelleen kusetusta.
En ole minäkään sinua nimeltä maininnut ettet kunnioittasi työharjottelijoita.
Ja vapaapudotukselle samalla. Se on hyvä sanoa että voi lähteä lampsimaan. Tuleekohan sanktioita. Ja kuinka monesta on siihen.
Kyllä Maunolla varmaan jotain tietoa asioista on, vaikka työtä ankarasti pelkäävä onkin.
Pidin itsestäänselvyytenä sitä että ihmiset tietävät miten menetellä, jos haluavat lähteä lampsimaan työkokeilusta.
Ei kuitenkaan riitä syyksi se, että vituttaa koko homma, sehän on pitkälti asennoitumistapa ei sairaus tms. Harva se päivä vituttaa sorvariakin syystä tai toisesta koko homma, puhumattakaan rekkakuskeista, mutta työ on työtä näissä tapauksissa ja siitä saatu kohtuullinen korvaus on kuitenkin suurempi etu, kuin sohvan pohjaltsa kattoon syljeskely kun muuhun ei ole varaa.
Asian voi esittää asiallisestikin, mutta mielestäni työkokeilussa ei ole karenssiaikaa jos sen lopettaa, syyn esittäen. Eri asia on sitten työhön osoitus tai työharjoittelu, näistä kieltäytyminen voi aiheuttaa ilman pätevää syytä päivärahan menetyksen, myös poisjääminen ilman todistusta (lääkärin tms) voi aiheuttaa samat sanktiot. Vitutus tai ryyppiputki ei tässäkään ole pätevä syy.
Olen itsekkin ollut vuosia työttömänä, nyttenkin olen, mutta kokemukset ja kädenväännöt ovat opettaneet tietynlaista ennakoivaa viisautta, elikkä olen elämänkoulussa oppinut yhtä ja toista tältä alueelta, joten se ei ole tuntematon. Aikanaan oli kunnon velat niskassa (omaa tyhmyyttä) ja ei sitten millään päässyt järjestelyihin tms, systeemeihin kun ei ollut tarpeeksi, mutta sen verran tarpeeksi ettei kannattanut tehdä normihommia, eli ulospääsy oli korkeamman ammattitaidon hankkiminen ja sitä kautta työllistyminen. Niska limassa painoin kuin rataorja yötä päivää, käteen jäävä osuus oli sama kuin peruspäivärahalla kuten eväätkin eli ohuet, ja sain pikkuhiljaa lyhenneltyä (u-miehen kanssa tehdyn maksusuunnitelman mukaan) suurimman osan pois ja loput ehtivät vanhentua, nyt ei puhuttu muutaman 10€ veloista vaan ihan oikean kokoisista. Tästä selvittyäni ja opiksi otettuani päätin, etten kuunaan pelleile rahan kanssa ja opin sitä laittamaan sukanvarteen.
Jos olisi jäänyt odottelemaan parempia päiviä tai sitä, että joku tulee kädestä pitäen auttamaan tai hakemaan töihin, niin kyllä makaisin vielä seslonkin pohjalla ja valittelisin kurjuutta. Jos jotain haluaa saada aikaiseksi, on se tehtävä itse, käyttää systeemiä hyväkseen ja valkoisella vilunkilla mennä eteenpäin, sinne minne haluaa. Tämä systeemi on tehty pysähtyneisyyttä silmälläpitäen, jos siihen tyytyy niin paikallaan saa olla aivan rauhassa, mutta ei tarvitse sitten valittaakkaan, jos on hiljaa hyväksynyt toimettomuuden ja systeemin ehdot.
Jokainen hallitsee suurinta osaa omasta elämästään ja tekee omat päätökset, itsestään riippuu pitkälle mitä saavuttaa ja koska, kukaan ei valmiiksi tässä maailmassa tule eteen tarjoamaan mitään valmista. Jos ei halua, niin turha kiukutella.
|
|
|
 |
![[Post New]](/yhteiso/keskustelu/templates/default/images/icon_minipost_new.gif) 1.9.2009 15:02:35
|
|
Mauno Voutilainen
Ei kirjautuneena
|
Tämä viimeisin kommentti on metsässä, umpimetsässä, risusavotassa? Ei kannata keskustella minun olemattomista risusavotoista, en ole niitten erikoismies, katsellaan asioita näin globaalista näkökulmasta.
Asiat asioina, oikeat työt työnä, samana päivänäkään, ei koko vuonna, ei pidä puhua tukityöllistämisestä ja oikeista töistä.
Mauno Voutilainen
|
|
|
 |
![[Post New]](/yhteiso/keskustelu/templates/default/images/icon_minipost_new.gif) 1.9.2009 15:30:37
|
|
Visitor
![[Avatar]](/yhteiso/keskustelu/images/avatar/19ca14e7ea6328a42e0eb13d585e4c22.jpg)
|
Aiemmin meillä oli Jyväskylässä kaikkien tuntema Reiska (oikeaa nimeä en tiedä), joka pyöri keskustassa pikku päissään, ja sokelteli jutellen ihmisille kaikenlaista. Lukuisia tarinoita kiersi Reiskasta. Kuulemma oli aikoinaan hyväkin nyrkkeilijä. Näin hänet useamman kerran keskustan kaduilla, kun hän selitteli joillekin jotakin ja kumarteli ihmisille, ihan hauskalta mies vaikutti. Puhui asiasta kuin asiasta kuin asiantuntija, jos nyt hänen puheestaan aina mitään selvää saikaan.
Nyt meillä on tämä virtuaalinen varaReiska, niin tämä Mauno. Kirjoittelee työstäkin kuin asiantuntija.
Tätä viestiä on muokattu 2 kertaa. Viimeksi 1.9.2009 15:33:33
|
Kokemus on nimi, jonka jokainen antaa erehdyksilleen.
Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä.
On eräs asia, jota en voi sietää, ja se on sietokyvyn puute.
Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!
|
|
|
 |
![[Post New]](/yhteiso/keskustelu/templates/default/images/icon_minipost_new.gif) 1.9.2009 20:14:38
|
|
Ddargas
Sijainti: Jyväskylä
|
Mauno Voutilainen wrote:Tämä viimeisin kommentti on metsässä, umpimetsässä, risusavotassa? Ei kannata keskustella minun olemattomista risusavotoista, en ole niitten erikoismies, katsellaan asioita näin globaalista näkökulmasta.
Asiat asioina, oikeat työt työnä, samana päivänäkään, ei koko vuonna, ei pidä puhua tukityöllistämisestä ja oikeista töistä.
Mauno Voutilainen
Jos samana vuonna ei sovi puhua tukityöllistämisestä ja oikeista töistä, niin miten ihmeessä onnistuit nostamaan tämän aiheen esiin?
|
Kenenkään, joka on täysin oivaltanut, mitä elämä on, ei pitäisi pelätä kuolemaa. (Thomas Fuller)
Minä en ikinä olisi luonut ihmistä. (Stanislaw Jerzy Lec) |
|
|
 |
![[Post New]](/yhteiso/keskustelu/templates/default/images/icon_minipost_new.gif) 1.9.2009 20:39:47
|
|
vapaapudotus
![[Avatar]](/yhteiso/keskustelu/images/avatar/b2f627fff19fda463cb386442eac2b3d.png)
Ei kirjautuneena
|
Se on todella helppoa huudella kuusimetsässä puun takaa viisaita ja livahtaa äkkiä piiloon, pistää sormet korviin ja huutaa täysillä laalaalaa, kuulematta toisen vastausta. Sitten voikin väittää taas viisastellessaan ettei ole mokomaa vastausta tai vastakysymystä koskaan kuullutkaan. Ei tartte ikään perustella puheitaan tai väittämiään millään muotoa, täysin syyntakeeton.
|
|
|
 |
|
|
|