Mielipidekirjoitus: Lentoliikenne on Keski-Suomelle välttämättömyys

Tehkäämme yhdessä kaikki sen puolesta, että kaupallinen lentoliikenne säilyy ja vilkastuu Keski-Suomessa, kirjoittaa Juha Suonperä.

Keski-Suomella menee tällä hetkellä lujaa, koko muuta maata paremmin. Vienti vetää, työttömyys on laskenut vuodessa yli 20 % ja verotulot kasvavat ennusteita paremmin.

Keski-Suomen veturina on Jyväskylän seutu lähes 8 % kasvullaan. Siis todella kovia tunnuslukuja lähes jokaisella toimialalla.

Jyväskylä kasvaa kovaa vauhtia. Sairaalamäelle rakennetaan Suomen moderneinta keskussairaalaa, Kankaalle Suomen moderneinta kaupunkialuetta, Hippokselle kohta kansainvälisestä huippua oleva liikunnan ja hyvinvoinnin osaamiskeskittymä.

Keski-Suomen vetovoimaisuudesta ja kilpailukyvystä on huolehdittava. Saavutettavuus on yksi tärkeimmistä asioista maakuntamme kehittymisen kannalta tulevaisuudessa.

Voi vallan hyvin todeta, että jos kaupallinen lentoliikenne loppuisi, Jyväskylä tippuisi kansainvälisen ”bisneksen” kartalta, vientiteollisuus taantuisi. Lentoliikenteen toimivuus on aivan olennainen asia kansainvälisen liiketoiminnan ja elinkeinoelämän kehittymisen kannalta.

Matkailu on tänä päivänä maailman voimakkaimmin kasvava elinkeino. Meillä on upea luonto, on vuodenajat, on elämysmatkailua, on rinteitä rantoja, puhtautta, turvallisuutta, viisi kansallispuistoa ja vaikka mitä.

Aasia on lähellä. Keski-Suomessa on havahduttu tähän. Saavutettavuus on matkailun peruskysymyksiä.

Jyväskylä on osaamisklusteri, kulttuuri- ja liikuntakaupunki. Täällä on 40 000 opiskelijaa, loistava yliopisto, ammattikorkeakoulu ja ammattikoulutus.

Edustavat monilla teknologian aloilla aivan maailman huippua. Koulutusvienti kasvaa kovaa kyytiä, ja yliopistolle on tärkeätä onnistua rekrytoimaan huippututkijoita maailmalta. Kansainvälinen opiskelijavaihto on hyvässä kasvussa. Kansainvälistyminen on tulevaisuuden elinehto.

Kaupallisesta lentoliikenteestämme 85 % on Helsingin kautta maailmalle ja päinvastoin. Kansainvälisyyden kehittyminen vaatii hyvät lentoyhteydet. Kansainväliset konferenssit, messut, konsernien pääkonttorit ovat mieluummin kaupungeissa, joilla on hyvät yhteydet. Kiireiset ihmiset jättävät monesti väliin tilaisuudet, joihin ei helposti pääse.

Ilmavoimat on ja pysyy Luonetjärvellä. ”Luonetti” on yhteistoimintakenttä Ilmavoimien ja Finavian kesken.

Jos kaupallinen liikenne täältä loppuisi, sen status muuttuisi sotilaskentäksi ja kaikki kustanteet siirtyisivät puolustushallinnon vastuulle. Siis kaikki Finavian tuottamat palvelut, kuten kunnossapito, lennonjohto, sääpalvelu.

Lisäkustannuksiksi tässä tapauksessa aiheutuisi 2–3 miljoonaa euroa, jonka ennen maksoi kaupallinen liikenne. Sillä summalla valtiovalta tukisi jo aika mukavasti maakuntamme lentoliikennettä ja sen myötä alueen ja elinkeinoelämän kehitystä.

Tehkäämme yhdessä kaikki sen puolesta, että kaupallinen lentoliikenne säilyy ja vilkastuu Keski-Suomessa.

”Kiitotien päässä on taivaassa reikä, ovi miltei mahdottomaan.”

Juha Suonperä

kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja (kok.)

Jyväskylä