KF-Kuljetus Oy on perheyritys, joka juontaa juurensa sotien jälkeiseen aikaan. Ala on vuosikymmenten aikana muuttunut aivan toiseksi ja nykyään luotettavat tietoliikenneyhteydet ovat menestyvän toiminnan edellytys.
Mainos | Laukaan Leppävedellä kotipaikkaansa pitävä KF-Kuljetus Oy aloitti toimintansa vuonna 1994, mutta yrityksen juuret ulottuvat paljon kauemmaksi. Kolmannen polven yrittäjän ja toimitusjohtajan Lasse Flyktmanin isoisä käynnisti kuljetusyrityksen pian sotien jälkeen.
– Elis-pappa alkoi kuljettaa tavaraa häkäpönttö-Chevroletillä jo vuonna 1945. Minä aloitin yrittäjänä 24-vuotiaana vuonna 1994. Nyt yrityksen toiminnassa on mukana jo neljäs polvi, eli poikani Eelis Flyktman, Lasse Flyktman toteaa.
Yrityksen kalustoon kuuluu kuusi puoliperävetoautoa, 14 erilaista puoliperävaunua, jakelukuorma-auto sekä pakettiautoja. Vakituisia kuljettajia on neljä ja toimitusjohtaja on itsekin jatkuvasti ajossa.
– Paperinpyörittäminen ei ole minun juttuni, eikä ajamiseen kyllästy koskaan. Kaikki automme ovat huoltoja ja korjauksia lukuun ottamatta melkein koko ajan tienpäällä, toimitusjohtaja sanoo.

Toimivat tietoliikenneyhteydet tärkeitä
KF-Kuljetuksen isoimmat asiakkaat ovat Valmet ja Kodikas Talot, jotka ovat olleet lähes koko KF-Kuljetuksen historian ajan asiakkaana sekä lukuisa joukko pienempiä yrityksiä. Yritys kuljettaa tavaraa myös Ruotsiin ja Norjaan sekä sieltä takaisin. Pitkillä matkoilla eri puolilla Pohjolaa on tärkeää, että yhteydet pelaavat. Kaikissa autoissa olevat puhelimet, tabletit ja niiden liittymät on hankittu Elisalta. Flyktman on tyytyväinen saamaansa palveluun.
– Elisassa on ymmärretty, että asiakkaasta kannattaa pitää kiinni. Sopimuskauden päätyttyä minuun otetaan yhteyttä ja tarjotaan uutta sopimusta. Ei haittaa, jos hintaan tulee pieni korotus, koska aikaa ja vaivaa säästyy, kun sopimuksia ei tarvitse alkaa kilpailuttaa.
Kuljetusyrityksessä tärkeintä on, että yhteydet autoissa pelaavat ja esimerkiksi navigointi toimii kaikissa tilanteissa. Flyktmanin mukaan ongelmia ei ole ollut, paitsi yhdessä kohdassa.
– Ainoa paikka, missä yhteys katkeaa, on Enontekiön Muotkatakan huipulla valtatiellä 21. Mutta heti, kun auto kääntyy laskuun, yhteydet palaavat, Flyktman kertoo.
Muotkatakka on Suomen maanteiden korkein kohta. Se sijaitsee 565,8 metrin korkeudella merenpinnasta.

Kuljetusala pärjää kustannusten noususta huolimatta
Tietoliikenteen on toimittava myös siksi, että nykyään tilaukset tulevat todella lyhyellä varoitusajalla. Ei ole ollenkaan tavatonta, että asiakas tarvitsee kuljetuksen heti seuraavana päivänä. Flyktmanin mukaan tämäkään ei ole ongelma, vaikka kaikki omat autot olisivatkin liikenteessä.
– Meillä on alan yritysten kesken todella hyvä ja toimiva yhteistyö. Jos joku ei pysty tilausta omalla kalustolla hoitamaan, aina löytyy joku, jolta saa apua. Teemme yhteistyötä isojen ja pienten kuljetusyritysten kanssa kaikkialla Suomessa. Luotettavat kumppanit ovat erottuneet joukosta, joten kaikille riittää kyllä asiakkaita, hän sanoo.
Lasse Flyktman on Jyväskylän Seudun Kuorma-autoilijat ry:n puheenjohtaja sekä SKAL Keski-Suomi ry:n hallituksen jäsen. Hänen mukaansa kuljetusala selvisi kokonaisuutena viime vuodesta kohtalaisen hyvin, vaikka kustannukset nousivat kautta linjan.
– Lisäkustannukset on aika hyvin pystynyt siirtämään hintoihin, tosin yritysten välillä on eroja. Meillä on pitkiä, yli 20 vuoden asiakkuuksia, joten olemme voineet keskustella hinnoista avoimesti, hän sanoo.
Suomessa tavarat kulkevat kumipyörillä jatkossakin. Rekka-autot eivät ajele maanteillä itseään vaan asiakkaita varten. Ilman autokuljetuksia myös talouden pyörät Suomessa pysähtyisivät, Lasse Flyktman muistuttaa.
– Kuljetusala on edelleen hyvä työllistäjä. On hienoa, että alalle on tullut koko ajan enemmän naisia. Se pehmentää kuljetusalan imagoa ja tekee siitä entistä kiinnostavamman työpaikan kaikille. Naiset pärjäävät kuljettajina ihan yhtä hyvin kuin miehetkin, koska työ ei ole enää niin fyysistä kuin takavuosina. Enää ei sementtisäkkejä heitellä käsin lavalle, hän sanoo.