Jos kannustaa asiakkaita ostamaan vähemmän, luulisi kaupankäynnin kärsivän. Keski-Suomen vuoden nuoret yrittäjät, RIVA Clothingin Eeva Geier ja Riku Keihäsniemi, todistavat toisin. Ekologisesti ja vastuullisesti tuotetut vaatteet ovat löytäneet asiakkaansa ja yritys on vahvassa kasvussa.
Mainos | Kaksi Jyväskylän ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelijaa perusti kouluprojekteja varten yrityksen vuonna 2016. Nyt seitsemän vuotta myöhemmin jyväskyläläinen RIVA Clothing tavoittelee jo miljoonan euron liikevaihtoa. Tuotevalikoimakin on laajentunut siihen pisteeseen, että heiltä on mahdollista hankkia jo lähes koko vaatekaapin sisältö.
– Toiminta oli varsin hyvällä mallilla jo valmiiksi, mutta pääsy Jyväskylän Yritystehtaan hautomovalmennukseen keväällä 2021 mullisti kaiken. Yrityksen strategiatyö muuttui suunnitelmallisemmaksi ja ennen kaikkea uskalsimme alkaa unelmoimaan isosti, yrittäjä Eeva Geier sanoo.
– Henna Kauton valmennuksessa oivalsimme esimerkiksi markkinaseurannan ja talouslaskennan tärkeyden. Hautomovalmennus on vaikuttanut meidän omaan ajatteluumme valtavan paljon, yrittäjäpariskunnan toinen puolisko Riku Keihäsniemi täydentää.
Liikevaihto vahvassa kasvussa
Kova työnteko näkyy numeroissa. Vuonna 2019 RIVA Clothingin liikevaihto oli noin 80 000 euroa, mutta vuonna 2022 liikevaihtoa kertyi jo 769 000 euroa. Parina edellisenä vuotena voittoa on kertynyt noin sadan tuhannen euron verran.
Ison osan tuloskunnon parantumisesta selittää se, että yrittäjät alkoivat keskittyä omaan hyvinvointiinsa ja jaksamiseensa. Verkkokauppaan nojaava yritys avasi kivijalkakaupan Jyväskylän Puistokadulle kesällä 2020. Vaikka myymälä teki osaltaan yritystä ja sen tuotteita tunnetuiksi, se myös verotti yrittäjien aikaa ja jaksamista.
– Yrityksen toiminta siirtyi uusiin tiloihin Koskenharjun vanhalle koululle keväällä 2021, jolloin Puistokadun kivijalka lopetettiin. Pidimme uusissa tiloissa myymälää alkuun auki kerran viikossa, mutta sitäkin luovuimme vuoden 2022 alussa. Päätös ei ole kaduttanut, Eeva Geier sanoo.
– Tuotteitamme on myynnissä Koto Designmarketissa Jyväskylän keskustassa, joten asiakkailla on mahdollisuus kokeilla vaatteita siellä, Riku Keihäsniemi lisää.
Luomupuuvillaa ja uusia kuituja
RIVA Clothingin toiminta perustuu vahvasti yrittäjien omaan arvomaailmaan. Heidän missionaan on opettaa kuluttajat vastuullisuuteen vaatekaupoilla, sillä maapallo ei kestä nykyistä pikamuoti- ja kertakäyttökulttuuria. Yrittäjät tiivistävät filosofiansa lauseeseen ”osta vähemmän, käytä enemmän”.
Yrityksen vaatteet valmistetaan pääasiassa sertifioidusta luomupuuvillasta, jonka jatkokäsittely tehdään suomalaisomisteisessa tehtaassa Portugalissa. Puuvillasta kudotaan tehtaassa raakaneulos, joka myös värjätään siellä.
– Luomupuuvillan rinnalla meitä kiinnostavat kovasti myös uudet muuntokuidut. Selluloosapohjainen lyocell-kuitu on meillä jo käytössä. Seuraamme tarkasti myös Spinnova-kuidun kehitystyötä, Keihäsniemi sanoo.
Tavoitteena työllistää lisää
Tällä hetkellä RIVA Clothing työllistää yrittäjien lisäksi kolme ihmistä. Tiimiä on lähitulevaisuudessa tarkoitus vahvistaa ainakin kahdella uudella työntekijällä.
Tuotevalikoima on laajentunut alkuvuosien t-paidoista melkoisesti. Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, kesään mennessä myyntiin saadaan uutena urheiluvaatteet ja kodintekstiilit.
RIVA Clothing aikoo jatkaa kasvuaan, mutta yltiöpäistä riskiottoa ei ole luvassa jatkossakaan. Maailman myllerrykset tuovat toimintaan oman haasteensa.
– Korona kasvatti verkkokaupan myyntiä ja sai ihmiset arvostamaan kotimaisuutta. Toisaalta Ukrainan sota ja kiihtynyt inflaatio ovat lisänneet ihmisten varovaisuutta. Ostopäätöksiä harkitaan nyt pitempään kuin ennen, Eeva Geier sanoo.
Vaikka yrittäjien huomio keskittyy nyt täysin RIVAan, ei se välttämättä ole heille koko loppuelämän juttu.
– Olemme molemmat pian kolmekymppisiä ja uusia intohimon kohteita voi tulevaisuudessa tulla eteen. Mutta juuri nyt annamme tälle kaikkemme, Geier ja Keihäsniemi sanovat.