Itään vai länteen? – Jyväskylän lentokentän "valittava puolensa"

Tänään julkistettuun valtakunnalliseen lentoliikennestrategiaan on nimetty kolme alueellista kärkihanketta: Lappi ja Pohjois-Suomi, Itä-Suomi ja Tampere. Jyväskylä on Itä-Suomen ja Tampereen alueen välissä, minkä vuoksi liikenneneuvos Lassi Hilskan mukaan Jyväskylä "saa itse päättää mihin kuuluu".

– Toivomme, että alueet itse hakevat yhteistyön suuntaa, tätä ei määrätä ylhäältä päin. Jyväskylän seutu valitsee, missä ryhmässä haluaa kehittyä – onko yhteistyössä Järvi-Seudun ja Kuopion kanssa vai Tampereen, Hilska muotoilee.

Alueelliset kärkihankkeet keskittyvät alueen lentoasemien, niiden lentoliikennepalvelujen ja matkailun kehittämiseen. Tampereelle pyritään luomaan matkustajia ja elinkeinoelämää palvelevia, eri kulkumuotoja yhdistäviä matkaketjuja lentoasemalle.

Helsinki-Vantaa on tällä hetkellä Finavian ylläpitämistä 24 lentokentästä ainoa, joka tuottaa voittoa. Mitään lentoasemaa ei olla lakkauttamassa, vaan Finavia Oyj pyrkii luomaan edellytyksiä uusien lentoyhteyksien avaamiselle.

Jyväskylän lentoaseman matkustajamäärä kääntyi viime vuonna pitkästä aikaa selvään kasvuun. Tikkakoskella kirjattiin 55 706 matkustajaa, mikä on kymmenen prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Lentoliikennestrategia on laadittu vuosille 2015–2030.

Ministeriö: Maakuntien lentokentät turvattava yhteistyöllä