Karhumäen veljesten perintöä vaalimassa

Niilo ja Valto Karhumäki olivat keskisuomalaisen ilmailuperinteen todellisia kantaisiä. Multialaissyntyiset veljekset muuttivat vuonna 1924 Jyväskylän Keljoon ja aloittivat kotiverstaassaan lentokonerakentamisen.

1920-luvulla veljekset valmistivat neljä lentokonetta: kolme Karhua ja yhden Tiiran. Viimeksi mainittua ei tule sekoittaa sanginjokelaisen Raimo Päätalon samannimiseen vuonna 1973 rakentamaan, kierrätysmateriaaleista väsättyyn lentokoneeseen, joka on tätä nykyä nähtävillä Keski-Suomen ilmailumuseossa Tikkakoskella.

Myöhemmin Karhumäkien harrastustoiminta kasvoi kunnon liiketoiminnaksi, mutta se on toinen tarina.

Lauantaina Keljonlahdella asteltiin - tai lennettiin - Karhumäkien jalanjäljissä, kun kaksi Jämsän Seudun Lennokki-Äijien jäsentä liidättivät lennokkejaan taivaalla.

Keljonlahden rantamaisemissa syntynyt Keskisuomalaisen lukija Matti Koivisto huomasi silmiinpistävän kookkaita lennokkeja ulkoiluttaneet harrastajat. Liekö lentokonetekniikasta tunnetulla syntymäseudulla tekemistä asian kanssa, mutta Koivisto tunnustaa kiinnostuksensa koneita ja vempeleitä kohtaan.

Niinpä Koivisto räpsäisi kuvan lennokista ja jututti Keljonlahdelle kokoontuneita taitureita - yksinkertaiselta ei laitteen hallinta Koiviston mielestä nimittäin näyttänyt.

Kyse ei ollut mistä tahansa takapihalla ulkoilutettavista markettipörriäisistä, vaan muhkean kokoisista lentolaitteista, joiden siipien kärkiväli on noin kaksi metriä. Moottorina kuvan lennokissa on mopon konetta vastaava laite. Lennokkeja ohjataan digitaalisella kaukosäätimellä.

Lennokkiharrastus ei vaadi ammatillista pätevyyttä, vaan vastaavanlaisen lennokin voi rakentaa itse. Yleensä lennokit kootaan rakennussarjoista, mutta helppoa kokoaminen ei ole valmiista osista huolimatta. Rakennussarjan hinta on noin 1 000 euroa moottoreineen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.