Näin onnistuu nettikaupan perustaminen

Juokslahdella sijaitsevan omakotitalon yhteen huoneeseen kätkeytyy aarreaitta. Siellä sijaitsee Bisters-nettikaupan varasto, josta paketteihin kääritään vaatteita, asusteita ja koruja. Kaupan takana seisovat Bisterin siskokset Ina, 22, ja Johanna, 25, taustatukena ja neuvonantajanaan äitinsä Pirjo Bister, 46.

Idea kaupan avaamiseen syntyi mieluisan puuhan puutteesta.

– Nyt oli lisäksi viimeisiä hetkiä, jolloin kaupan avaaminen kannattaa, sillä tarjontaa alkaa olla todella runsaasti. Uusia kauppoja avataan viikoittain, Johanna pohtii.

Mutta kauppa se on joka kannattaa.

– Tilauksia on tullut mukavasti, jopa yli odotusten, siskokset kertovat.

Bisters-nettikauppa on nyt ollut auki kolmisen kuukautta. Sen avaamiseen kului useita kuukausia.

– Joillakin sivustoilla mainostettiin, että ”avaa nettikauppa viidessä minuutissa”. Ei se ihan sillä tavalla toimi, siskokset sanovat ja nauravat.

Ensin oli pohdittava, mitä kannattaa myydä. Muotivaatteet valikoituivat oman kiinnostuksen kohteina kaupan pohjaksi.

– Ei sellaista kannata tehdä, mikä itseä ei kiinnosta. Tämä on kuitenkin harrastus, vaikka olisi tosi hienoa, jos tästä joskus saisi työn, Johanna kertoo.

Kuntoon oli laitettava myös verkkomaksuvaihtoehdot, tehtävä sopimus postipalveluista sekä hankittava varastoa.

– Tuotteet valikoimme oman mielen mukaan. Näemme koneelta myös ”näyteikkunaostokset”, eli tilaukset, joita ei ole viety loppuun. Niiden perusteella huomaamme, mikä ihmisiä kiinnostaa, Ina selventää.

"Sopii kärsivälliselle ihmiselle"

Kaupan valikoimassa on yli 250 tuotetta. Tuotteita hankitaan useista eri tukuista, joiden valinta on oma hommansa. Valikoimaa tulee koko ajan lisää, ja sen päivittäminen vie suuren osan kauppaan kuluvasta ajasta.

Kokotaulukot tehdään itse, samoin nettisivustolle kirjoitettavat tuotekuvaukset.

– Mitä tarkempi kuvaus on, sen vähemmän tulee asiakaspalautuksia, Ina kertoo.

Kun asiakas klikkaa tilauksensa eteenpäin, siitä tulee sähköpostitse ilmoitus kaupan pitäjälle. Tilausvahvistus ja palautuslomakkeet tulostetaan, samoin osoitekortti ja postikoodit. Sen jälkeen tuotteet tarkistetaan ja pakataan. Seuraavana päivänä ne viedään postiin. Nopea toimitus on nettikaupan valtti.

Markkinointi on hoidettu pienellä budjetilla. Flaijereita on jaettu, samoin mainoksia kauppojen seinille. Facebookissa kaupalla on oma sivusto ja ilmaiset linkkihakemistot ovat nekin kovassa käytössä.

– Siinä on ollut hommaa, mutta vähällä rahalla on saatu paljon aikaiseksi. Mitään mahdollisuuksia ei pidä vähätellä, Pirjo huomauttaa.

Verkkokaupassa ulkoasu on tärkeä osa ilmettä. Siinä, missä kotona kauppaa pyörittävä säästää itsensä laittamisen vaivan, on verkkokaupan ulkoasusta pidettävä huolta.

– Nettikaupan hyviä puolia on, että voi työskennellä kiireettömästi kotona, eikä tarvitse tälläytyä. Lisäksi tässä saa olla tekemisissä kiinnostuksen kohteidensa kanssa.

– Miinuspuoliakin on. Esimerkiksi asiakkaiden saamisessa on oma hommansa. Verkkokaupan pitäminen sopiikin kärsivälliselle ihmiselle, Johanna toteaa.