Äänikirjat houkuttelevat lisää ihmisiä kirjallisuuden pariin

Äänikirjojen markkinat kasvavat voimakkaasti, mutta niiden ei kuitenkaan uskota vievän lukijoita painetuilta kirjoilta. Äänikirjat ovat kustantamoiden mukaan tuoneet erityisesti sellaisia ihmisiä kirjallisuuden pariin, jotka eivät normaalisti lue kirjoja. Niiden myös uskotaan tuovan tulevaisuudessa entistä enemmän tuloja kirjailijoille. Bonnier-mediakonserniin kuuluvien WSOY:n ja Tammen toimitusjohtaja Timo Julkunen kertoo, että jotkut kirjailijat voivat saada yhden teoksen tuloista jopa neljänneksen äänikirjojen kautta.

–  Kirjailija saa äänikirjoista tuloja samaan tapaan kuin painetuista kirjoista. Olemme huomanneet, että äänikirja itse asiassa pidentää kirjan elinkaarta ja näin myös kirjailija saa enemmän tuloja, Julkunen sanoo.

Kirjailijaliiton lakimies Ville Toro sanoo, että äänikirjoista voi tulla tulevaisuudessa merkittävä tulonlähde kirjailijoille. Vielä on kuitenkin vaikea sanoa, kuinka suuren osan tuloistaan kirjailija saa tulevaisuudessa äänikirjoista.

Kirjailijat saavat osuuden, rojaltin, kustantajan saamasta tulosta. Keskimäärin se on äänikirjoissa noin 16 prosenttia ja kovakantisissa kirjoissa noin 21 prosenttia.

–  Yleensä äänikirjan kuuntelukerrasta kirjailija saa vähemmän rahaa kuin erikseen ostetusta kirjasta, mutta tekijänpalkkioprosent

eissa

on myös todella suuria eroja kirjailijoiden sopimuksissa, Toro sanoo.

Alalla on myös Toron mukaan paljon erilaisia sopimusmalleja, ja kirjailijan korvaukset riippuvatkin siitä, minkälaisen sopimuksen kirjailija onnistuu itselleen kustantajan kanssa neuvottelemaan. Erityisen tärkeää on Toron mukaan se, että kirjailija saa asiallisen tekijänpalkkioprosentin ja että kustantaja myös toimittaa tiedot kuuntelukerroista.

Kustantamot panostavat äänikirjoihin

Äänikirjojen osuus kirjamarkkinoista on vielä vain parin prosentin luokkaa, mutta niiden suosio on kasvussa. Esimerkiksi Suomen Kustantajayhdistyksen tilastojen mukaan vuonna 2013 ladattavia äänikirjoja julkaistiin 48 ja vuonna 2017 jo 442.

Myös kustantamot uskovat äänikirjojen suosioon. Niin Julkunen kuin Otavan myyntipäällikkö Noora Al-Anikin kertovat, että heillä iso osa uusista kaunokirjoista julkaistaan myös äänikirjoina.

–  Panostamme todella paljon äänikirjoihin, ja se on meidän eniten kasvava markkinamme, Al-Ani sanoo.

Kustantamoissa ei ole huomattu, että äänikirjat olisivat pienentäneet muiden formaattien myyntiä.

Myös kirjailija Leena Lehtolainen näkee äänikirjat positiivisena asiana ja lisätulon lähteenä.

–  Äänikirja täydentää kirjan saatavuutta ja tuo myös lukijoita lisää. En usko, että se vähentää painetun kirjan suosiota, Lehtolainen sanoo.

Kustantamoiden mukaan äänikirjojen suosio on lähtenyt suureen kasvuun parin viime vuoden aikana. Suomeen on tullut äänikirjojen suoratoistopalveluita, joissa äänikirjoja voi kuunnella samaan tapaan kuin musiikkia Spotifysta.