Akavan Fjäder: Jatkuvan oppimisen kirjaukset hallitusohjelmassa täysin riittämättömiä – ”Olemme liikaa kiinni vanhassa rakenteessa”

Keskusjärjestö Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder pitää Antti Rinteen hallituksen (sd.) hallitusohjelmaa epäonnistuneena jatkuvan oppimisen osalta.

– Hallitusohjelma on täysin riittämätön jatkuvan oppimisen näkökulmasta. Olemme vielä ihan liikaa kiinni vanhassa rakenteessa, hän sanoo.

Fjäderin mielestä uuteen hallitusohjelmaan olisi ollut korkea aika kirjoittaa selkeästi, että tällä hallituskaudella luodaan monimuotoiseen oppimiseen uusi järjestelmä ja uudet rahoitusmallit niin, että ne soveltuisivat erityyppisiin töihin ja eri yksilöille.

– Kaikki tarpeelliset selvitykset on tehty jo kymmenen vuoden aikana. On niin paljon valmista materiaalia ja esimerkiksi esityksiä, miten rahoitus voitaisiin alkuun toteuttaa.

Fjäder otti asiaan kantaa Akavan ja Perheyritysten liiton tilaisuudessa Porissa Suomi-Areenassa. Akava on korkeasti koulutettujen työmarkkinakeskusjärjestö, jonka suurin jäsenjärjestö on opetusalan ammattijärjestö OAJ.

Fjäder pitää täysin selvänä, että jatkuvan oppimisen tarve haastaa nykyisen koulutusjärjestelmän.

– Varsinkin rakenteen ja tutkinnot, hän täsmentää.

Akava on ajanut tuhannen euron osaamisseteliä jatkuvan oppimisen tukemiseksi. Oppimissetelillä työnantaja voisi tukea työuran aikaista kouluttautumista ja opiskelua. Kokonaisuudessaan kustannus jakautuisi työnantajan, työntekijän ja valtion kesken.

– Yhteiskunta tukee sitä, että kotitalousvähennyksellä kannattaa mieluummin remontoida keittiötä kuin remontoida pääkoppaanne. On ihmeellistä, kun kotitalousvähennystä ei voi käyttää oman osaamisen päivittämiseen, Fjäder päivittelee.

Hän muistuttaa, että Akava olisi halunnut jatkuvan oppimisen rahoitusosuutta isommaksi jo edellisen hallituskauden aikana mutta esimerkiksi korkeakoulujen johdosta vastustettiin asiaa niin vahvasti, ettei se toteutunut.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .