Ammattikoululainen nosti kissan pöydälle: "Tikkua ei ole tarvinnut panna ristiin missään vaiheessa"

Jämsän ammattiopistossa matkailua opiskeleva Tiia Palonen sanoo Keskisuomalaiseen kirjoittamassaan kolumnissa suorat sanat "amiksesta".

"En ole kokenut saavani tarpeeksi haastetta", Palonen kirjoittaa.

Hän arvostelee erityisesti YTO-aineita eli yhteisen tutkinnon osia. Näihin aineisiin kuuluvat esimerkiksi matemaattiset aineet ja kielet.

"YTO-aineissa koen päässeeni koko ammattikoulun ajan niin helpolla, että tikkua ei ole tarvinnut panna ristiin missään vaiheessa. Ja kun nyt palautetaan mieleen, että en itse todellakaan ole mikään Einsteinin jälkeläinen, luulisi ihmisten ymmärtävän, että kurssit ovat oikeasti helppoja. Yläasteellakin oli vaikeampaa", Palonen kirjoittaa ja jatkaa:

"Ymmärrän toki, että joillain ihmisistä on oppimisvaikeuksia ja heidän tasonsa tulee huomioida, mutta miksi koko muun ryhmän tulee mennä samaan tahtiin? Olisikohan mahdollista jakaa ryhmää osaamistasoihin? Silloin haastetta kaipaavien ei tarvitsisi vain pyöritellä peukaloitaan, kun muut laskevat 1+1-tasoisia tehtäviä useita tunteja".

Palonen ei kaipaa ammattiopintoihin "mitään ydinfysiikkaa", vaan "sopivasti aivoratoja avaavia tehtäviä".

"Luulisi, että edes alaani vahvasti liittyvässä kielten opiskelussa vaadittaisiin vähän enemmän. Siitä huolimatta opiskelemme ala-asteella opittuja fraaseja yhä uudelleen."

Palosen mielestä moni valitsee ammattikoulun, koska tietää itselleen sopivan ammattialan ja haluaa tavoitella suoraan siihen.

"Ei pitäisi siis olla niin tähtiin ja opetussuunnitelmaan kirjoitettua, että kaikki ammattikoululaiset ovat älyllisesti heikompia", Palonen toteaa.

Huonot huomataan