Apteekkien asiakkaat tyytyväisiä sähköiseen reseptiin

Suomalaisten apteekkien asiakkaat ovat tyytyväisiä sähköisen reseptin käyttöönottoon. Asia käy ilmi Itä-Suomen yliopiston tutkimuksesta.

Apteekin asiakkaista 96 prosenttia sanoi olevansa tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä sähköiseen reseptiin.

Asiakkaat kertoivat kokeneensa harvoin ongelmia asioidessaan sähköisellä reseptillä apteekissa. Vain joka kymmenes oli kokenut sähköiseen reseptiin liittyviä ongelmia viimeisimmällä apteekkikäynnillään. Yleisimmät ongelmat liittyivät siihen, että reseptillä ei ollut enää jäljellä lääkettä tai resepti oli vanhentunut asiakkaan tietämättä.

Puolet asiakkaista kertoi pysyvänsä ajan tasalla sähköisten reseptiensä tiedoista kysymällä apteekista. Lähes puolet seurasi reseptitietojaan myös lääkepakkaukseen kiinnitetystä tarrasta ja runsas kolmannes Omakanta-internetpalvelusta.

Asiakkaista puolet oli uusinut sähköisiä reseptejään apteekin kautta. Valtaosa kertoi uusimisen sujuneen ongelmitta.

Itä-Suomen yliopiston kyselytutkimukseen vastasi liki 1 300 ihmistä syksyllä 2015. Kysely ja nyt julkaistu raportti liittyvät valmisteilla olevaan väitöskirjaan.

Sähköinen resepti otettiin Suomessa käyttöön asteittain vuodesta 2012 lähtien.

Terveydenhuollon digitalisaatio on yksi 2000-luvun keskeisiä terveyspoliittisia tavoitteita maailmanlaajuisesti. Suomen ohella vain muutamat valtiot ovat tähän mennessä tuoneet sähköisen reseptin saataville.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.