Asiantuntija arvioi: "VR:stä tuli lihava ja laiska"

VR:n monopoliasema on aiheuttanut yhtiölle niin sanotun "fat and lazy" -ilmiön, arvioi kilpailuasiainneuvos Seppo Reimavuo Kilpailu- ja kuluttajavirastosta. Pulskistumisesta ja laiskistumisesta on bisnesmaailmassa tapana seurata hintojen nouseminen ja palvelun heikkeneminen.

Asiantuntija-arvioiden mukaan raideliikenteen kilpailun vapautuminen on tulevaisuudessa alalle eduksi, vaikka juuri bussikilpailun lisääntyminen on siivittänyt VR:n asiakasmäärät laskuun.

– Monopolin purkamisen jälkeen esimerkiksi Saksassa ja Ruotsissa junaliikenne on pystynyt lisäämään markkinaosuuttaan muiden liikennemuotojen joukossa, Reimavuo sanoo.

Myös liikenne- ja kuljetustekniikan professorin Jorma Mäntysen mukaan jokaisella yhtiöllä pitäisi olla vähintään yksi kilpailija kirittäjänä. Esimerkkinä Mäntynen käyttää lentoliikennettä.

– Monopolin aikaan hinnat olivat pilvissä ja asiakkaat maassa.

VR:n monopoliasema henkilöliikenteen kaukojunissa jatkuu vuoteen 2024 saakka. Tavaraliikenteessä valtakunnalliseen kilpailuun olisi ollut mahdollisuus jo vuodesta 2007 saakka, mutta kilpailu on toistaiseksi ollut hankalaa ja pysynyt vähäisenä.

Tuntuvat tuloutukset valtiolle

Kritiikistään huolimatta Reimavuo pitää VR:n tilannetta shokeeraavana. Vain hieman ennen valtion ostoliikenteen todennäköistä vähentymistä, jättimäisiä yt-neuvotteluja ja mahdollisia reittivuorojen vähenemisiä yhtiö on tulouttanut valtiolle koko voitollisen tuloksensa ja 10 miljoonaa euroa päälle.

– Henkilökohtaisesti kiinnostaa se, että VR tuloutti valtiolle viime tilikaudelta 100 miljoonaa euroa. Kyllä sillä olisi vielä varaa pitää palvelutasoa yllä, Reimavuo arvioi.

Mäntysen mukaan kysymyksen tuloutuksen kohtuullisuudesta aiheuttaa valtio-omisteisuus. Yksityiselle yhtiölle irtisanomiset voivat olla selvää säästöä, mutta valtiolle työttömyys tuo lisäkustannuksia.

Mäntysen mukaan valtionyhtiökään ei voi silti ylläpitää liiketoimintaa, jonka perusta ei ole kestävällä pohjalla.

– Mikä tahansa omistuspohja siellä olisi, taustalla pysyisi samanlainen logiikka.

VR vähentää – nämä kuusi vuoroa poistuvat Jyväskylästä lokakuussa