Aura-autoilija kohtaa läheltä piti -tilanteita: "Melkein kippasin täyden lumikauhan pikkupojan niskaan"

Jyväskyläläinen konekuljettaja Aki Lahtinen on huolissaan ihmisten turvallisuudesta, kun väki liikkuu teillä samaan aikaan kuin aurauskalusto.

– Itselläkin on ollut läheltä piti -tilanteita. Kerran melkein kippasin täyden lumikauhallisen räntälunta pienen pojan niskaan, kun hän oli konetta piilossa lumikasan takana. Onneksi hän nosti päätään, ja huomasin hänet ajoissa, kertoi Lahtinen.

– Pihalle kun menee ja laskee nopeasti kymmenen pipopäätä, saa aika tarkkaan seurata, missä ne kaikki kymmenen pipoa menee ympärillä. Koneen takaa ja edestä juostaan. Hauska leikki – kunnes 6 000 kiloa ajaa päälle, murehti Lahtinen.

Lahtinen on vedonnut myös vanhempiin muun muassa Facebook-sivullaan, koska pahimmillaan nämä vain seuraavat vierestä vaarallisia leikkejä.

– Olen itsekin käynyt antamassa lapsille oppitunnin vaaroista koneen ympärillä. Se on toiminutkin, nykyään osa lapsista katsoo konetta leikkikentällä ja vilkuttelee, sanoi Lahtinen.

Oranssi työvalo on varoitusvalo, johon pitäisi suhtautua vakavasti.

– Se kertoo siitä, että liikkeellä on poikkeavasti käyttäytyvä ajoneuvo. Se voi esimerkiksi ajaa jalkakäytävillä ja pihoilla. Vanhempien ja opettajien kannattaa ottaa asia puheeksi lasten kanssa, sanoi yhteyspäällikkö Leena Piippa Liikenneturvasta Jyväskylästä.

Työkoneen kuljettajat tekevät usein töitä vaativissa olosuhteissa ja keleissä, jolloin näkyvyys voi olla heikkoa.

– Jalankulkijan ja pyöräilijän pitää olla erityisen tarkkaavainen, sillä vahingon sattuessa heillä ei ole peltikuorta suojaamassa. Matkapuhelin voi häiritä myös jalkaisin kulkevan tarkkaavaisuutta liikenteessä, sanoi Piippa.

Oppimista aikuisillakin

Toki myös aikuisten on osattava asennoitua oranssiin valoon oikein.

– Kun tietyökone on liikkeellä, on hyvä muistaa, että siinä joku tekee työtään ja se voi tarkoittaa pientä viivettä omalle kulkemiselleni. Vaikka työkoneet ovat korkeita ja isoja, niissäkin voi olla kuljettajalle kuolleita kulmia, eikä kaikkia liikkujia etenkään pimeällä ole helppo havaita. Ei kannata riskeerata ja hyppiä aura-autojen lomassa onneensa luottaen, sanoi Piippa.

Keskisormea näytetään

Aki Lahtinen toivoo, että konekuljettajat voisivat tehdä työnsä normaaliin tahtiin. Jos kuljettajan on tarkkailtava jatkuvasti sitä, onko ihmisiä koneen tiellä, kireät aikataulut työssä alkavat pettää.

– Monia kertoja aikuisetkin kävelevät vaikkapa parkkipaikalla autolleen koneen takaa tai edestä täysin mustissa vaatteissa olettaen, että onhan sen konemies ammattilainen ja näkee kaikkialle. Näin ei ole, ja kun lähetä piti -tilanteita tulee, näytetään keskisormea ja haukutaan konekuski amatööriksi, huokaisi Lahtinen.

– Kun kerrot aikuiselle ihmiselle samalla tavalla ohjeita kun pienelle lapselle, jolle kaikki maailmassa on suurta ja ihmeellistä, tulee vähän turhautunut olo. Muistuttakaa lapsianne asiasta sekä näyttäkää aikuisina mallia lapsille.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .