Autoliitto: Heitä opetusluvan kallistuminen hyödyttää

Autoliittoa sapettaa lauantaina voimaan astuva uusi kuljetuslupamalli.

Liitto kertoo, että sen autokouluista saamien tietojen mukaan opetusluvalla tapahtuvan ajo-opetuksen autokouluosuuden hinta nousee lähes kolminkertaiseksi. Uusi hintalappu opetusluvalla rattiin pyrkiville pelkästään koulun pakollisista opeista on todennäköisesti yli tuhat euroa.

Autokoulussa ajettavan kortin hinta nousee 300–400 euroa. Kun keskihinta on nyt reilut 1300 euroa, suhteellinen nousu on vähäinen – verrattuna opetusluvallisiin.

Uusi malli on kolmivaiheinen. Opetuslupalaiset vierailevat kaikissa vaiheissa autokoulun pakeilla. Autoliiton toimitusjohtajan Pasi Niemisen mukaan toinen ja kolmas vaihe käydään kokonaan autokoulussa samalla tavalla kuin varsinaisessa autokouluopetuksessa.

–Opetuslupalaisten vieminen jo perusvaiheessa autokouluun mahdollistaa markkinoiden kontrolloimisen, Nieminen paheksuu.

Autokoululiiton toimitusjohtaja Seppo Asikainen ei pidä opetuslupaa oleellisena kilpailijana autokoululle.

–Ei sillä herran huonetta rakennetta, marginaalista. Opetuslupia on noin 8000 vuodessa. Kun se jaetaan 500 autokoulun kesken, määrä on noin 15 per koulu, Asikainen laskee.

Asenteissa paljon petrattavaa

Ajokortti hankitaan usein elämänvaiheessa, jossa rahaa on niukasti. Opiskelijalle, työttömälle tai vaikkapa pienipalkkaiselle halvimman mahdollisen ajokortin hinnannousu ei tuntune vähäiseltä.

Liikenneministeri Merja Kyllöstä (vas.) ei helposti saa vastaamaan suoraan kysymykseen, onko ajokortin uusi hinta tasa-arvo-ongelma.

–No, totta kai silloin kun rahaa ei ole, se on ongelma (...), sitä ei voi kiistää eikä kieltää. Peruslähtökohta meillä on ollut liikenneturvallisuus, ministeri Kyllönen palaa uudistuksen lähtöruutuun.

Kyllönen nostaa esiin kuitenkin sen, että vastaisuudessa opetusluvassa opettajan ei tarvitse olla perheenjäsen. Näin yhä useammilla on mahdollisuus käyttää halvempaa opetusmuotoa.

Uudistuksessa isoon osaan on nostettu asennekasvatus. Ajokoulutuksen tähänastiset tulokset eivät saa Kyllöseltä imartelevaa arviota.

–Ylipäänsä koko meidän liikennekäyttäytymisessä on isojakin ongelmia, asenteissa ja toimimisessa. Kyllä varsinkin nuorten osalta on suurta huolta, miten suhtaudutaan muihin liikenteen toimijoihin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.