Autonrenkaasta hioutuu elinkaaren aikana toista kiloa pölynä ilmaan

Kumipölyn päätymistä vesistöihin voidaan hillitä suojavyöhykkeillä ja kosteikoilla.

Henkilöauton rengas menettää elinkaarensa aikana massastaan jopa puolitoista kiloa pölynä ilmaan, mutta vasta aivan viime aikoina on alettu kunnolla tutkia renkaista irtoavan kumipölyn vaikutuksia muuhunkin ympäristöön kuin hengitysilmaan. Muun muassa Suomen ympäristökeskuksessa (Syke) ja muutamissa yliopistoissa on tehty tai tehdään parhaillaan aiheeseen liittyviä tutkimuksia.

Rengaspöly niputetaan monissa selvityksissä samaan luokkaan mikromuovien kanssa. Kumipöly kuitenkin eroaa koostumukseltaan tyypillisestä mikromuovista.

– Autonrenkaiden kulutuspinnan kumiseos koostuu sekä synteettisestä että luonnonkumista. Synteettinen kumi on käytännössä se mikromuoviosuus. Lisäksi niissä on erilaisia kemikaaleja ja muita yhdisteitä kuten hiilimustaa, kertoo erikoistutkija Outi Setälä Sykestä.

Valtateiden varsilla rengaspölyn päätymistä vesistöihin voi Setälän mukaan torjua osin samoilla keinoilla kuin ravinteiden kohdalla.

– On rakennettu erilaisia suojavyöhykkeitä, pidätysaltaita ja luonnonkosteikkoja. Tähän on nyt lisäksi kehitteillä erilaisia kaupunkiympäristöön paremmin sopivia teknisiä ratkaisuja.

Kaupungeissa ja taajamissa huomattava osa rengaspölystä kulkeutuu hulevesien mukana jätevedenpuhdistamoille, joissa mikromuoveja saadaan poistettua tehokkaasti. Osa kaupunkien hulevesistä kulkeutuu kuitenkin käsittelemättömänä vesistöihin.

Vinkkejä

Väärät paineet ja huolimaton varastointi ovat myrkkyä renkaille

– Väärät rengaspaineet lyhentävät renkaan käyttöikää. Tarkista paineet kerran kuukaudessa vararengasta unohtamatta.

– Vältä voimakkaita jarrutuksia ja kiihdytyksiä varsinkin tuliterillä renkailla.

– Tarkkaile renkaiden kulumista, ja vaihda tarvittaessa renkaiden paikkoja. Jos renkaiden kunnossa on suuria eroja, paremmat renkaat laitetaan taakse.

– Nastarenkaiden pyörimissuunta on säilytettävä koko käyttöiän ajan.

– Säilytä renkaat puhtaina ja kuivina pimeässä ja viileässä paikassa. Kuumuus ja suora auringonvalo haperruttavat renkaita.

– Myös bensiini, öljy ja rasvat saattavat vahingoittaa varastoitua rengasta.

Lähteet: mm. Liikenneturva ja Autonrengasliitto